قدس آنلاین: مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، دیشب در آیین اختتامیه نخستین دوره مدرسه تابستانی خواندن که در مرکز آموزشی و رفاهی بانک ملی مشهد برگزار شد، از سرانه پایین مطالعه در کشور ابراز نگرانی کرد و همراهی کتابداران برای ارتقای سرانه مطالعه جامعه را خواستار شد.

تنها ۳ درصد جمعیت کشور عضو کتابخانه های عمومی هستند

 

به گزارش قدس آنلاین، مجید صحاف دیشب در نخستین آیین اختتامیه مدرسه تابستانی خواندن که در مرکز آموزشی و رفاهی بانک ملی برگزار شد، اظهار کرد: برای موفقیت در جذب افراد به کتابخوانی باید به تمامی ظرفیت های بالقوه توجه کرد که دانش آموزان کنکوری بهترین اعضای بالقوه کتابخانه ها هستند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

وی پیرامون ارتباط میان طرح تمدن نوین اسلامی و کتابخوانی افراد بیان کرد: در حال حاضر طرح تمدن سازی نوین اسلامی مورد بحث همگان قرار گرفته است که دارای دو جنبه سخت افزاری و نرم افزاری است و باید توجه داشت که جنبه سخت افزاری این طرح اقتصاد، علم و اقتدار سیاسی است و جنبه نرم افزاری آن نیز به خانواده، سبک ازدواج، نوع رفتار و الگوی مصرفی افراد بر می گردد.

مشاور عالی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: کتاب بخش اصلی و بنیادی سبک زندگی افراد است که با جنبه نرم افزاری طرح تمدن نوین اسلامی ارتباط نزدیکی دارد و از افراد کتابخوان می توان برای دستیابی بهتر به این طرح استفاده کرد.

صحاف، کتابخانه ها را مراکز امنی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان دانست و تصریح کرد: کتابخانه ها پس از مساجد محل امنی برای رفت و آمد افراد هستند و خانواده ها با خیالی آسوده می توانند فرزندان خود را به کتابخانه ها بسپارند و نگران از تربیت فرزندان خود نباشند.

وی یکی از راه های تشویق کودکان به کتابخوانی را نزدیکی شخصیت های داستان به کودک دانست و یادآور شد: عکس در کنار متن برای کودکان مهم است اما کودکان بیشتر دوست دارند خود را شبیه شخصیت های داستان ببینند و کم کم به رویه کتاب درمانی نزدیک شوند.

او افزایش آگاهی های کتابداران را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: برای دعوت مردم به سوی کتابخانه ها باید آگاهی کتابداران افزایش یابد و لازم است که کتابداران به تمامی حوزه های مطالعه مسلط باشند تا مشاوره های کتابخوانی برای مطالعه کنندگان به سهولت انجام پذیرد.

در ادامه این آیین اختتامیه، محمد جوهر چی، مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: کتاب آسمانی مسلمانان با تاکید بر خواندن و مطالعه آغاز می شود و این میزان مطالعه برای دینداران این کتاب آسمانی غیرمنطقی است و باید سرانه مطالعه افراد افزایش یابد.

وی از راه اندازی مجله اینترنتی خواندن و مدرسه اینترنتی خواندن خبر داد و گفت: به زودی مجله اینترنتی خواندن و مدرسه اینترنتی خواندن در سراسر کشور راه اندازی می شود و مولفان این دو سامانه کتابداران هستند.

حسین اکبری، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: تنها ۳ درصد از جمعیت کشور عضو کتابخانه های عمومی هستند که بازخوانی در رویه های کتابخوانی و کتابداری می تواند سبب ارتقای اعضای کتابخانه ها شود.

وی در خصوص فلسفه تشکیل مدرسه تابستانی خواندن خاطر نشان کرد: هنر انتقال علوم اهل بیت(ع) بر عهده کتابداران بوده و فلسفه تشکیل مدرسه تابستانی خواندن، رفع کمبودهای حوزه کتابخوانی است که نیاز به مداخلات جدی کتابداران در این حوزه داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.