وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران، آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌داند و هرگونه اقدام خلاف برجام توسط کنگره باید توسط دولت این کشور متوقف شود، در غیر این صورت نقض برجام شده است .

اقدام خلاف برجام توسط کنگره باید متوقف شود/دولت آمریکا مسئول اجرای برجام
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز یکشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با «مائورو وییرا» همتای برزیلی خود در تهران در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با برجام و تصویب طرحی برای ممانعت از رفع تحریم‌ها علیه ایران تا ژانویه 2017 که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: در خصوص تصمیماتی که در آمریکا اتخاذ شد، ما از ابتدا گفتیم که دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم و هرگونه اقدام خلاف برجام توسط کنگره آمریکا از نظر ما باید توسط دولت آمریکا متوقف شود وگرنه نقض برجام صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: پس از اینکه اعلام شد آمادگی اجرای برجام وجود دارد، گروهی در منطقه ما به خصوص رژیم صهیونیستی و گروهی جنگ‌طلب در آمریکا با هر توافقی مخالف بودند زیرا منافع خود را در درگیری، خشونت و تنش جستجو می‌کنند و علی‌رغم سرمایه‌گذاری وسیع، این گروه نتوانست به توفیقاتی که تمایل داشت برسد.

*دولت کنونی و دولت‌های بعدی آمریکا موظف به اجرای برجام

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: این موضوعات از دید ما جزو موضوعاتی است که هیچ تاثیری بر مسئولیت دولت آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور برای اجرای تعهد بین‌المللی آنها ندارد و این دولت و دولت‌های بعدی آمریکا در صورتیکه برجام اجرایی شود موظفند آن را اجرا کنند و هر نقضی به هر بهانه و هر شکلی نقض برجام است و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند آن را توجیه کند.

ظریف در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه برزیل در تهران، به سوابق طولانی روابط دو جانبه و چند جانبه دو کشور و همچنین مشترکات فراوان این دو کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه‌های مختلف اقتصادی به ویژه کشاورزی، همکاری‌های دراز مدتی بین دو کشور وجود داشته که البته در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه، این همکاری‌ها کاهش یافته، ولی دو کشور در نظر دارند با تلاش بیشتر این همکاری‌ها را گسترش دهند.

*هیأتی از بازرگانان برزیلی به همراه وزیر صنعت و تجارت برزیل مهر ماه در تهران

وزیر خارجه ایران از تبادل هیأت‌های مختلف بین دو کشور در ماه‌های آینده خبر داد و افزود: در مهر ماه قرار است هیأتی از بازرگانان برزیلی به همراه وزیر صنعت و تجارت برزیل به ایران سفر کنند و وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران که ریاست کمیسیون مشترک بین دو کشور را برعهده دارد نیز بعد از 22 سال با سفر به برزیل، جلسه کمیسیون مشترک را برگزار خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی همچنین از سفر وزیر کار برزیل به ایران در چند ماه آینده خبر داد و گفت: توافق کردیم که در حوزه‌های مختلف روابط دو جانبه بسیار فعال‌تر عمل کنیم.

وی ایران و برزیل را دو کشور در حال توسعه برشمرد که در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش‌های زیادی را انجام دادند و افزود: برزیل نقش بسیار فعالی را در پرونده هسته‌ای ایران ایفا کرده و روسای جمهور ترکیه و برزیل به منظور جلوگیری از گسترش بحران هسته‌ای تلاش‌های خوبی را مبذول داشته‌اند.

ظریف همچنین گفت که با همتای برزیلی خود گفت‌وگوهای خوبی در مورد برجام داشته و افزود: علاوه بر این در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله تحول در ساختار ملل متحد و موضوعات مربوط به افراط، ترور و خشونت گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه با اشاره به مشترکات دو کشور و با بیان اینکه زمینه برای همکاری و گسترش روابط بسیار مناسب است ابراز امیدواری کرد که با تلاش مسئولان دو کشور بتوان در جهت کمک به توسعه دو کشور و همچنین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری و هم‌فکری صورت داد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: تجارت و سرمایه‌گذاری، محور و موتور محرک دوره جدید همکاری‌های ایران و برزیل خواهد بود.

* استانداردهای دوگانه مانع از ایفای نقش جامعه بین‌المللی برای مبارزه با افراط و تروریسم

وزیر خارجه ایران در خصوص اظهارات اشتاین‌ مایر وزیر خارجه آلمان که خواستار مشارکت ایران در مذاکرات مربوط به حل بحران سوریه شده نیز عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره برای حضور در یک فعالیت جدی بین‌المللی به منظور مبارزه با افراط و تروریسم آمادگی داشته و اصرار ما بر این بوده که جامعه بین‌المللی در این زمینه به صورت جدی حضور داشته باشد و تلاش کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: متأسفانه استاندارد دوگانه مانع از این شده که جامعه بین‌المللی نقش قابل توجهی در مبارزه با افراط و تروریسم ایفا کند و برخی سیاست‌ها به گسترش افراط و تروریسم در منطقه ما دامن زده است. برخی سیاست‌ها نیز بر اساس محاسبات غلط و مبتنی بر روابط دو جانبه با برخی متحدان کشورهای عمده باعث شده که در تلاش بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم وقفه و مانع ایجاد شود.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: معتقدیم امروز اروپا با مواجه شدن با بحران پناهندگانی که عموماً از مناطقی که توسط داعش در شمال آفریقا و خاورمیانه مورد تهدید قرار می‌گیرند، مشکل این منطقه را به خوبی لمس می‌کند که چه بحران عظیم انسانی در این منطقه اتفاق افتاده که به دلیل سیاست‌هایی است که مردم منطقه‌ نقشی در آن نداشتند.

ظریف گفت: ما از این درک مشکل توسط همتایان اروپایی استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم در هر تلاش جدی بین‌المللی برای پایان دادن به بحران‌های سوریه، یمن، لیبی و سایر بحران‌هایی که به دلیل افراط و تکفیری‌گرایی منطقه ما را تهدید می‌کند، مشارکت فعال و جدی داشته باشیم.

* همواره آماده تشکیل یک جبهه مشترک برای مبارزه با ترورسیم و افراط بوده‌ایم

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تشکیل جبهه مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده تشکیل یک جبهه مشترک برای مبارزه با ترورسیم و افراط بوده و پیشنهاد آقای روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در دو سال گذشته برای حرکت جهانی علیه تروریسم، افراط و خشونت مبتنی بر پیش‌بینی واقع‌بینانه از شرایطی بود که مردم ما و جهان با آن روبرو است.

وی ادامه داد: ما حتی در مورد همکاری‌های منطقه‌ای به همسایگان خود در منطقه پیشنهاد کردیم که باب گفت‌وگو و تفاهم را باز کنند و در مقابله با خطرات مشترکی که خطر مشترک برای همه است جبهه مشترکی تشکیل دهیم.

به گفته وی افراطی‌گری و گروه‌های تکفیری برای همه کشورهای منطقه خطر جدی است و بهتر این است که این کشورها به جای فکر کردن به ملاحظات کوتاه‌مدت سیاسی به آینده خود و مردمشان فکر کنند و براساس آن یک همکاری جدی منطقه‌ای در این زمینه شکل دهند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ایران همواره آمادگی دارد با همسایگان خود در این زمینه هم‌فکری و همراهی کند و بایستی به آینده نگریست زیرا گذشته‌ها باید کنار گذاشته شود و باید به سمت آینده پیش برویم.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.