۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 309394

قدس آنلاین: حساسیت پاسخ دفاعی سیستم ایمنی بدن به ماده ای معمولا بی ضرر - گرد و غبار، مو و شوره بدن حیوانات، مواد غذایی و... - است. در ادامه با ۹ عامل تشدید کننده حساسیت آشنا خواهید شد.

با ۹ عامل تشدید کننده حساسیت آشنا شوید

گرده های گیاهان

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، قرار گرفتن در معرض گرده افشانی گیاهان می تواند باعث بروز حساسیت فصلی و تب یونجه شود. علائم این بیماری عبارتند از: عطسه، آب ریزش، خارش و گرفتگی بینی، اشک آلود شدن چشم ها

پزشکان برای درمان این حساسیت قرص آنتی هیستامین تجویز کرده و از افراد می خواهند پنجره های خانه را ببندند و از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنند.

شوره بدن حیوانات

پروتئینی که در شوره پوست بدن حیوانات قرار دارد باعث بروز .اکنش های حساسیت زا در افراد می شود. این نوع از حساسیت می تواند ماه ها و سال ها ادامه داشته باشد. برای پیشگیری از بروز حساسیت باید حیوان خانگی را از اتاق خواب دور و شست و شو کرد.

گرد و غبار خانگی

گرد و غبار خانگی، حاوی موجودات زنده میکروسکوپی، پوست مرده انسان و حیوانات خانگی و ... هستند که در روکش لحاف، بالشت، تشک، مبل و ... زندگی کرده و باعث بروز حساسیت می شوند. برای جلوگیری از بروز حساسیت، خانه باید مرتب نظافت و ضد عفونی شود.

نیش حشرات

افرادی که به نیش حشرات حساسیت دارند، پس از گزش ممکن است جان شان را از دست بدهند. علایم و نشانه های حساسیت به نیش حشرات عبارتند از: خستگی، حالت تهوع، تب، خارش و قرمز شدن پوست

در موارد نادر، گزش حشرات باعث بروز آنافیلاکسی - تنگی نفس، کهیر، تورم صورت، گلو و دهان، نبض سریع، سرگیجه و افت شدید فشار خون- می شود.

مواد غذایی

شیر، صدف، آجیل و گندم از جمله مهم ترین مواد غذایی حساسیت زا هستند. واکنش های حساسیت زا دقایق یا ساعاتی پس از مصرف مواد غذایی حساسیت زا نمایان می شوند.

علایم و نشانه های واکنش حساسیت زا عبارتند از: آسم، استفراغ، اسهال، کهیر و تورم پوست اطراف دهان

علایم و نشانه های واکنش حساسیت زا ممکن است به اندازه ای شدید باشد که تنفس کردن را با مشکل مواجه کند. در صورت مصرف مواد غذایی حساسیت زا باید با مشورت پزشک داروهای استروئیدی یا آنتی هیستامین مصرف کرد. پزشکان در صورت بروز واکنش حاد و به خطر افتادن جان فرد بیمار تزریق آدرنالین را تجویز می کنند.

لاتکس

لاتکسی که در ساخت دستکش، کاندوم و ابزار پزشکی استفاده می شود می توانند حساسیت به لاتکس را تشدید کنند. علایم و نشانه های این حساسیت عبارتند از: خارش پوست، سوزش چشم، آب ریزش بینی، عطسه و خس خس سینه

واکنش حساسیت زا می تواند باعث قرمز شدن و خارش شدید پوست، اختلالات تنفسی، کاهش فشار خون و ... شود. 

دارو

علائم و نشانه های حساسیت به داروهایی مانند پنی سیلین یا آسپرین عبارتند از: کهیر، خارش چشم، احتقان، تورم اطراف دهان و گلو

پزشکان برای درمان این نوع حساسیت مصرف آنتی هیستامین ها و استروئید ها را تجویز می کنند. برای از میان بردن نشانه های حساسیت شدید آدرنالین تجویز می شود.

عطر

استنشاق عطرها و مواد خوشبو کننده در مواد شوینده و لوازم آرایشی و بهداشتی باعث بروز واکنش حساسیت زا خواهد شد. 

سوسری ها ( سوسک ها )

برای جلوگیری از تماس مدفوع سوسک - که به شدت حساسیت زا است - با پوست بدن یا ظروف باید با استفاده از آفت کش ها این حیوان را نابود کرد. مواد غذایی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.