قدس آنلاین: مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در گفت و گو با قدس آنلاین، تبدیل کتابخانه ها به قرائت خانه را از بزرگترین معضلات این مراکز دانست و بر ضرورت اقدامات عملیاتی مرتبط با امور کتابخانه ای تاکید کرد.

کتابخانه ها تبدیل به قرائت خانه شده اند/زنان، بیشترین مراجعان به کتابخانه ها هستند

حسین اکبری در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: یکی از مهم ترین آسیب کتابخانه ها، تبدل این مراکز به قرائت خانه شده و افراد به جای مطالعه و امانت منابع کتابخانه ای، تنها به قرائت کتاب های خود در کتابخانه ها می پردازند و گاهی از مطالعه منابع کتابخانه ای دوری می کنند.

وی اقدامات برای گرایش مردم به سوی کتابخوانی را از جمله اولویت های عملیاتی مرتبط با امور کتابخانه ای دانست و تصریح کرد: باید به سوی گرایش مردم به کتاب و کتابخوانی اقدامات موثری را به سرانجام برسانیم و لازم به ذکر است که برگزاری نشست کتابخوان و دسته بندی افراد در گروه های دوستانه، سبب تروی مردم به مطالعه و معرفی کتاب های آموزنده شد.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، زنان را از پیشگامان عرصه مطالعه در کتابخانه ها دانست و تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان عضو هستند که درصد قابل توجهی از این اعضا و مراجعین به کتابخانه ها را زنان تشکیل می دهند که زنان را باید از پیشگامان عرصه مطالعه کتاب دانست و به این سند افتخار بالید.

اکبری در ارتباط با انواع کتابخانه ها و آمار این مراکز در استان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: کتابخانه های وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همان کتابخانه های عمومی هستند که در حال حاضر ۱۱۰ کتابخانه در سراسر استان خراسان رضوی در حال ارائه خدمت به دوستداران کتاب است؛ هم چنین نوعی دیگر از کتابخانه ها تحت عنوان کتابخانه های مشارکتی در استان دایر هستند که با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاسیس می شوند و در حال حاضر ۸۸ کتابخانه مشارکتی در سراسر استان فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: نوع دیگری از کتابخانه های در حال فعالیت، کتابخانه های مستقل هستند که با اخذ مجوز از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مجاز به فعالیت می شوند و در حال حاضر ۴ کتابخانه مستقل در استان خراسان رضوی وجود دارد.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی پیرامون حوزه های شاخص مطالعاتی مراجعین کتابخانه ها بیان کرد: کتاب های حوزه ادبیات، علوم اجتماعی و روان شناسی، دین و کتاب های کنکوری از جمله شاخص ترین حوزه های مطالعاتی هستند و کتب تاریخی نیز پس از این ۴ حوزه مورد اقبال افراد قرار گرفته است.

اکبری در خصوص تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون جلد کتاب در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی وجود دارد.

 

ملیکا درودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.