پروین محمدی: قدس ویژه خراسان - ۵۲۰ هزار نفر جمعیت فراموش شده در سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه زندگی می‌کنند که نیاز به توجه بیشتری از سوی همه سازمانها و دستگاه‌ها دارند.

 ۵۲۰  هزار نفر از  جمعیت مشهد از خدمات محروم هستند

این مطلب را غلامرضا بصیری پور در شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد با حضور مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد و افزود: برای سرمایه گذاری پزشکان در مناطق محروم باید از راهکارهای تشویقی از جمله دادن امتیازهای ویژه و امکانات خاص استفاده کرد.

وی افزود: شهر مشهد شهر امام رضا(ع) است و مدعیان زیادی دارد، اما 520 هزار نفر جمعیت در بخشهای سه گانه مشهد هم نیازمند دریافت خدمات هستند.

رئیس شورای عالی استانهای کشور و رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد  با اشاره به اقدامهای چشمگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای ارایه خدمات به حاشیه شهر مشهد و آثار مطلوب آن در سلامت جامعه تصریح کرد: توجه به حاشیه شهر، توجه غیرمستقیم به خود شهر مشهد است و مشکلات مشهد را نیز کم خواهد کرد.

از این رو خواستار رسیدگی بیشتر به وضع بهداشت و درمان بخشهای مرکزی، رضویه و احمدآباد هستیم.

در این نشست دکتر مصطفی مهرابی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به تشریح خدمات حوزه سلامت در استان پرداخت و خاطرنشان کرد: این دانشگاه در اجرای طرح تحول نظام سلامت توانسته است با ارایه خدمات مطلوب و رضایتمندی بیماران، جایگاه معتبری در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کسب کند و مورد تقدیر وزیر بهداشت قرار گیرد. همچنین در راستای منویات مقام معظم رهبري به منظور ارایه خدمات سلامت به تمام اقشار با اجرای طرح برخورداری ساکنان حاشیه شهر از خدمات بهداشتی درمانی و ایجاد مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهر مشهد، برگ زرین دیگری به کارنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه شد، به طوری که وزیر بهداشت در مراسم افتتاح طرح حاشیه شهر و زیر پوشش قرار گرفتن حدود یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت حاشیه نشین در خدمات بهداشتی درمانی، خواستار اجرای این برنامه در شهر مشهد و ارایه خدمات به مردم شهر مشهد شده که در این راستا از اول مردادماه تا اول مهرماه عملیات سرشماری به اجرا درآمده و دو میلیون نفر از مردم شهر مشهد زیر پوشش خدمات بهداشتی درمانی قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کاهش 30 درصدی قیمت دارو و کاهش پرداختی بیماران از 37 درصد به 8 درصد در مشهد و 3 درصد در روستاها اشاره کرد و یادآور شد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت افزون بر کاهش چشمگیر پرداختی مردم، ارتقای هتلینگ بیمارستانها، رایگان شدن زایمان طبیعی و در نتیجه کاهش سزارین، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت، ماندگاری 233 پزشک در شهرستانها، خرید 3750 تخت بستری با ضمایم و تجهیزات لازم بلوکهای زایمانی انجام شده است.

دکتر مهرابی یادآور شد: نزدیک به 22 هزار کارکنان دانشگاه (بهداشتی- درمانی و ...) با امکانات موجود، رسالت تأمین و ارتقای سلامت چهار میلیون و 800 هزار نفر جمعیت شهری و روستایی را برعهده دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید به اینکه حوزه سلامت تنها متولی 25 درصد تأمین سلامت است و 75 درصد سلامت مردم باید توسط سازمانهای دیگر تأمین شود، تصریح کرد: برای حرکت به سمت توسعه پایدار نیاز به همکاری دانشگاه، شهرداری و شورای شهر می‌باشد. از این رو با توسعه فرهنگسراهای شهرداری، برگزاری جلسات هم اندیشی مشترک، حمایت از طرحهای پژوهشی، کمک فکری و مالی در به دست آوردن شاخصهای عدالت در سلامت، رفع مشکلات در تأمین مجتمع‌های درمانی پزشکان به منظور توزیع عادلانه در پیرامون پارکها و پیشگیری از تجمع آنها در اطراف بیمارستانها و... از سوی شورای شهر و شهرداری می‌توانیم به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما با تأکید بر همکاری‌های بین بخشی به منظور توزیع بیمارستانها و مراکز درمانی در نقاط مختلف شهر برای رفاه بیماران افزود: در صورت همکاری بیشتر سازمانهای مرتبط با سلامت و مشارکت خیران در این زمینه نیز می‌توانیم خدمات لازم درمانی را به جای تمرکز در یک نقطه (بیمارستان امام رضا(ع)، قائم و...) در سطح شهر توزیع کنیم و مشکلات تردد بیماران و دستیابی به خدمات درمانی را کاهش دهیم؛ زیرا در بعضی نقاط به شعاع 8 کیلومتر یک بیمارستان هم نداریم و در نقطه‌ای از شهر به شعاع دو کیلومتر چند بیمارستان متمرکز شده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.