قدس انلاین : شاید اگر اندکی بازار حال و روز بهتری داشت ؛ اکنون باشد شاهد افزایش قیمت برخی از کالاهای تولید داخل وازجمله لوازم خانگی بودیم، اما این روزها هم بازار به شدت راکد است و هم رقبای خارجی تولید کنندگان ایرانی دیگر نفسی برای بنگاههای اقتصادی باقی نگذارده اند که بخواهند همان اندک را هم با افزایش قیمت بگیرند.

سلطان واردات لوازم خانگی غولی چندهزار میلیارد تومانی/ کارخانجات ایرانی با دهها مشکل دربرابر واردات آسان/منتظر ارزان شدن لوازم خانگی ایرانی نباشید

این درحالی است که بازار هم اکنون هم درقبضه لوازم خانگی خارجی وبویژه کالاهای ساخت چین و کره است ، درحالیکه این محصولات بصورت رسمی وارد کشور شده اندو عملا قاچاق کالایی مانند یخچال یا تلویزیون ویا گاز و لباسشویی ممکن نیست .

درهمین راستا شب گذشته  یک عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه واردات لوازم خانگی 10برابر واردات خودرو است،گفت: سلطان واردات لوازم خانگی باعث تعطیلی هزاران کارخانه و بیکاری هزاران جوان شاغل شدند.

حسینعلی حاجی دلیگانی ، در خصوص واردات لوازم خانگی به کشور، گفت: اقدامی که افراد و سلطان واردات لوازم خانگی انجام می‌دهند، بسیار بیشتر از فعالیت در حوزه واردات خودرو است.

نماینده مردم شاهین شهر،میمه و برخوار درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات خودرو در سال گذشته 750 میلیارد تومان بوده است،اظهار داشت: درهمین سال واردات لوازم خانگی 7 هزارمیلیارد تومان بوده است و این یعنی واردات لوازم خانگی به کشور 10 برابر واردات خودرو بوده است.

وی با اشاره به اینکه وارد کنندگان به کشور خیانت می‌کنند،افزود: واردات بی‌رویه  فقط در بخش خودرو و لوازم خانگی محدود نمی‌شود و در سایر بخش‌های دیگر واردات انجام می‌شود؛واردکنندگان صدها میلیارد تومان حق بیت المال و یا همان مردم را به خزانه واریز نکردند.

حاجی دلیگانی با اشاره به پول‌ها و هزینه‌هایی که صرف تبلیغات شده که به برخی از نشریات پرداخت شده است، ادامه داد: واردکنندگان در سال 93 حدود 500 میلیارد تومان صرف هزینه تبلیغاتی کردند و همچنین برخی از مدیرانی که اطلاعات خاصی  در دولت داشتند، را وادار به استعفاء و جذب خودشان کردند.

وی با اشاره اینکه واردات لوازم خانگی به کشور باعث ورشکسته شدن و تعطیلی هزاران کارگاه و کارخانه  شده است، بیان کرد: فقط در کارخانه گروه انتخاب در شاهین شهر 1500 کارگر جوان اخراج شدند و هزاران نفر در کارگاه از جمله مبل سازی منطقه داشتیم،بیکار شدند، و دلیل آن هم واردات بی رویه از جمله لوازم خانگی و کالاهایی که وارد کشور شده، است که از طرفی هم باعث برهم خوردن اقتصاد جامعه می‌شود.

درهمین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان لوازم خانگی کره‌ای در ایران، گفت: براساس دستورالعمل جدید، تعرفه لوازم خانگی کره‌ای از ۴۰ به ۴۲ تا ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

ولی‌اله افخمی‌راد از تصمیم جدید دولت برای رونق سرمایه‌گذاری مشترک کره‌ای در صنعت لوازم خانگی ایران خبرداد و گفت:

محصولات شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال. جی در ایران بازار خوبی دارند، به همین دلیل ما از مدیران عامل این دو شرکت دعوت کردیم به ایران بیایند و در ایران سرمایه‌گذاری کنند تا محصولات آنها به صورت مشترک با ایران تولید شود اما سامسونگ و ال. جی از پذیرش این پیشنهاد امتناع کردند. باید به این نکته توجه کرد که در ایران وضعیت در حال دگرگونی است و ما به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی هستیم و کمتر به خرید کالای تمام شده تمایل داریم.

وی تصریح کرد: عملکرد کره در چند وقت اخیر ما را به اتخاذ سیاست‌های دیگری واداشته است. در این میان، آنچه از عملکرد کره گفته شد، ما را بر آن داشت دستورالعملی را وضع کنیم که کالاهای کره‌ای مشمول تعرفه‌ گمرکی بالاتری شوند، به طوری که مثلا تعرفه لوازم خانگی کره‌ای از ۴۰ به ۴۲ تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

***تولید لوازم خانگی شتاب دهنده توسعه

درهمین حال دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر داشتن نگاه کیفی به تولید لوازم خانگی و رعایت آخرین استانداردها، گفت: لوازم خانگی یکی از رشته های شتاب دهنده توسعه اقتصاد همه کشورهاست.

حبیب الله انصاری افزود: لوازم خانگی تنها صنعتی است که استفاده تمام اقشار شهری و روستایی از آن اجتناب پذیر هست ؛بنابراین ضمن توجه به بحث کیفیت در تولید ، سرویسکاران نیز باید تجربه کافی در نصب و تعمیر این لوازم را داشته باشند.

همچنین رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خراسان رضوی گفت: کمبود نقدینگی گریبانگیر واحدهای تولید لوازم خانگی در این استان منجر به کاهش تولید آنها و در نتیجه افزایش قیمت این نوع وسایل در بازار شده است.

محمد مظاهری افزود: بدهکاری صاحبان برندهای شاخص لوازم خانگی در خراسان رضوی به بانکها بابت بازپرداخت تسهیلات باعث شده عمده واحدهای تولیدی این وسایل تنها با 20 درصد ظرفیت خود تولید کنند.

وی گفت: سود بالای تسهیلات بانکی با نرخهای 22 تا 24 درصد بخش عمده درآمد واحدهای تولید لوازم خانگی را به بازپرداخت تسهیلات اختصاص داده لذا صنعتگران قادر نیستند هزینه های دیگر خود نظیر تامین مواد اولیه را پرداخت کنند.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خراسان رضوی افزود: از سوی دیگر قیمت بالای لوازم خانگی رغبت مردم را نسبت به خرید آنها کاهش داده و منجر به رکود در بازار شده است.

وی ادامه داد: عمده لوازم خانگی موجود در بازار این منطقه از شرق ایران متعلق به تولیدکنندگان داخلی است که بعضا دارای سابقه 30 یا 40 ساله در تولید بوده و جزو صاحبان برندهای بزرگ کشور محسوب می شوند.

مظاهری گفت: خراسان رضوی بعد از استان تهران دومین تولید کننده لوازم خانگی اعم از انواع کولر، اجاق گاز، ظروف چینی و یخچال در کشور است و عمده قطعات هر وسیله توسط تولید کنندگان در همین استان ساخته شده و تنها تعداد محدودی از وسایل مونتاژ قطعات خارجی است.

وی افزود: هرچند قاچاق لوازم خانگی در استانهای غرب و جنوب ایران به دلیل همجواری آنها با کشورهای عراق و ترکیه مشکل عمده تولیدکنندگان در آن مناطق می باشد اما شمار لوازم خانگی قاچاق یا خارجی در خراسان بسیار محدود است لذا آنچه در بازار عرضه می شود تولیدات صنعتگران داخلی است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خراسان رضوی ادامه داد: سالانه 30 تا 40 میلیون دلار تولیدات لوازم خانگی این استان به خارج از کشور صادر می شود و کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و آذربایجان مقصد عمده لوازم خانگی صادراتی خراسان رضوی هستند.

دراین راستا همچنین رئیس انجمن تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ثبات بازار پول و ارز و همچنین ثبات اقتصادی باعث آرامش دربازار کالایی شده است گفت: بازار لوازم خانگی هم با این روند همراه شده است و امروزه متقاضیان متناسب با نیاز روزانه خود خرید می کنند.

محمد طحان پور اظهار داشت: دیگر مانند دوسال گذشته نیست که خانه های مردم به انبار لوازم خانگی تبدیل شود.

وی افزود: اگر این روزها با شکایت شهروندی درباره کیفیت لوازم خانگی روبه رو شویم مربوط به خریدهای روزها و هفته های اخیر است در حالی که در گذشته درباره خریدهایی شکایت می کردند که مربوط به دوسال پیش از آن بوده است، یعنی کالاها بدون استفاده در انبار خانه ها مانده بود.

طحان پور با بیان اینکه در برخی از محصولات لوازم خانگی مانند جاروبرقی و آبگرمکن و یخچال صادرات داریم گفت: به هیچ وجه از واردات با کیفیت و نظارت شده هراس نداریم و تولیدکنندگان ما می توانند با این کالاها رقابت کنند .

وی افزود:‌همه همکاران باید بدانند که دیگر خانه های مردم انبار تولیدات آنها نیست و مردم متناسب با نیاز روزانه بدنبال قیمت ، کیفیت و خدمات پس از فروش متناسب هستند.

وی افزود: امروز رقابتی کردن فعالیت ها و ارتقای کیفیت و استاندارد محصولات به روندی اجباری تبدیل شده است و خوشبختانه عرضه کالا در بازار مناسب است و حتی تولیدکنندگان برای خریداران جایزه هم در نظر می گیرند.

صنایع لوازم خانگی ایران می تواند با تولید خود 75 درصد نیاز بازار به کالاهای گوناگون در حوزه صنایع لوازم خانگی را تأمین کند.

لوازم خانگی شامل سه بخش لوازم کوچک، بزرگ انرژی بر و لوازم خانگی غیر انرژی بر شامل انواع ظروف و ... است و 75 درصد از نیاز داخل به لوازم خانگی با محصولات داخلی تامین می شود.

در برخی اقلام مانند بخاری، آبگرمکن، بسته های حرارتی و کولر آبی تولیدات داخلی 100 درصد نیاز کشور را تامین می کند.

***منتظر ارزان شدن لوازم خانگی نباشید

دراین راستا همچنین رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که در شرایط فعلی دلیلی برای کاهش قیمت‌ها وجود ندارد، گفت: قیمت لوازم خانگی کاهش نمی‌یابد و مردم در این شرایط منتظر ارزان شدن این کالاها نباشند.

محمدرضا دیانی با بیان این که هزینه حامل‌های انرژی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده، قیمت ارز و دیگر موارد تاثیر‌گذار بر تولید افزایش داشته است، اظهار کرد: در این شرایط چرا مردم باید این تحلیل را داشته باشند که کاهش قیمت داشته باشیم؟

وی با بیان این‌که قیمت ارز مبادله‌ای نزدیک به 3000 تومان شده است، ادامه داد: امیدی به کاهش قیمت ارز نیست و اصولا کسی هم نباید انتظار داشته باشد در این شرایط دولت قیمت ارز را کاهش دهد.

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به ایجاد برخی کمپین‌ها برای نخریدن کالای داخلی اظهار کرد: اصولا نخریدن‌ها باعث افزایش قیمت می‌شود، چراکه هزینه صنعت را بالا برده و تولید‌کننده هزینه‌ای را که نتوانسته سرشکن کند در آینده در قیمت کالا سرشکن خواهد کرد.

دیانی با بیان این‌که هیچ مکانیزمی برای کاهش قیمت‌ها نداریم، گفت: حتی صنایع پتروشیمی و دیگر صنایعی که مواد مورد نیاز صنایع بالا‌دستی را تامین می‌کنند قیمت‌هایشان را براساس نرخ ارز حساب می‌کنند.

وی افزود: بحث تحریم‌ها در سال‌های گذشته خود را در قالب افزایش نرخ ارز نشان داد و با توجه به این‌که نرخ ارز کاهش پیدا نکرده است نمی‌توان انتظار داشت که با لغو تحریم‌ها، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند.

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوال درباره این‌که چرا در سال‌های گذشته همه افزایش قیمت‌ها از سوی تولید‌کنندگان به زلف تحریم گره زده شد؟ گفت: در زمان تحریم‌ هزینه مبادلات ارزی بالاتر می‌رفت و اگر امروز با لغو تحریم‌ها این هزینه کاهش پیدا کرده، در اصل به نفع دولت و بانک مرکزی است تا تولید‌کننده.

وی با اشاره به بهترین روش برای تحریک بخش تقاضا برای خروج از کسادی بازار گفت: همان‌طور که یک تیم رقیب روزها، ماه‌ها و سال‌ها روی مساله‌ هسته‌ای تمرکز کرده و با بررسی زیر و بم آن راه‌حلی برای آن پیدا کردند باید یک تیم اقتصادی قوی نیز برای پیدا کردن بهترین روش در جهت تزریق پول برای خرید کالای داخلی پیدا کنند.

رییس انجمن تولید‌کنندگان صنایع خانگی با بیان این‌که تزریق پول برای خرید کالای تولید داخل باعث ایجاد تورم نمی‌شود، اظهار کرد: همه بخش‌های کشور باید دست در دست هم دهند و روی این موضوع تمرکز کنند که چگونه تزریق پول برای خرید کالای داخلی صرف شود.

دیانی همچنین درباره‌ طرح‌های بانک مرکزی برای خرید کالای داخلی و ارائه‌ تسهیلات به مصرف‌کنندگان گفت: در این زمینه بانک مرکزی دو بخشنامه دارد که یکی مربوط به وام 10 میلیونی کالاست که اصولا 20 درصد منابع بانک‌ها باید صرف این موضوع شود.

وی با اشاره به وام‌های ازدواج 10 میلیونی برای خرید کالای تولید داخل که قرار است به زوج‌های ایرانی داده شود، گفت: در این بحث کماکان همان مشکل فاکتورها وجود دارد و این پیشنهادی بود که با سه جلسه کار کارشناسی انجام شد و از سوی دیگر بانک‌ها زیاد روی این قوانین ابلاغ شده پایبند نیستند.

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با طرح این سوال که تولید‌کننده چگونه باید منابع خود را برای خواباندن پول خود به مدت 36 ماه تهیه کند، اظهار کرد: این طرح دو مشکل دارد یکی این‌که تولید‌کننده سرمایه در گردش ندارد و دوم این‌که مردم تا تضامین بانکی را می‌بینند از استفاده از این طرح عقب می‌کشند.

به گفته دیانی براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مربوط به زمستان سال گذشته بزرگ‌ترین مشکلات بخش تولید دریافت تسهیلات از بانک‌ها، ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و وجود مفاسد اقتصادی و چک برگشتی بوده‌اند.

وی در ادامه با انتقاد از بالا‌ بودن نرخ سود سپرده بانکی گفت: ما در حال حاضر در مقابل تولید و سرمایه‌گذاری رقیبی در کشور داریم که نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم در حال حاضر برخی از بانک‌ها سود روزشمار 24 درصد و با در نظر گرفتن دیگر تسهیلات سود موثر 27 تا 28 درصد را به سپرده‌گذاران خود پرداخت می‌کنند در حالی که هیج صنعتی را پیدا نمی‌کنید که بتواند سود 24 درصدی روزشمار و معاف از مالیات ایجاد کند.

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با بیان این‌که در حال حاضر بانک‌ها نیز پول زیادی ندارند و نمی‌توان به آنها فشار آورد، گفت: برای تحریک تقاضا در جهت خرید تولید داخلی باید خط اعتباری ایجاد شود، چرا که بانک‌ها نیز در وضعیت فعلی کمتر پول نقد دارند و بیشتر دارایی‌شان یا بدهی معوق یا ملک است.

دیانی با تاکید بر این‌که تولید‌کنندگان داخلی نیز باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، گفت: ما باید سطوح استاندارد ملی را افزایش و کف استاندارد‌ها را ارتقاء دهیم.

وی با بیان این‌که باید کالای ایرانی را همتراز با تقاضای مشتری ایرانی تولید کنیم، گفت: ما تلاش خود را می‌کنیم همان‌طور که گرید انرژی خود را بالا بردیم باید در غوغای تبلیغات خارجی با بودجه‌های 400 میلیارد تومانی فعالیت کنیم.

رییس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی با اشاره به امکان ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور با لغو تحریم‌ها اظهار کرد: یکی از کارهایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت باید بر آن تاکید داشته باشند این است که اجازه ندهند سرمایه‌گذاران خارجی، سرمایه‌گذاری جدیدی را در کشور ایجاد کنند، بلکه باید به کمک سرمایه‌گذاری‌ های ایجاد شده بیایند.

دیانی ادامه داد: از سوی دیگر نباید اجازه سرمایه‌گذاری در صنایعی که ارزش افزوده بالا دارند داده شود، بلکه باید سعی کنیم مثلا به جای سرمایه‌گذاری در صنعت یخچال یا خودرو سرمایه‌گذاران خارجی را برای تولید قطعات این محصولات وارد کشور کنیم.

به گفته وی اگر سرمایه‌گذاری جدیدی در کشور از سوی خارجی‌ها ایجاد شود که تولید‌کنندگان داخلی نیز در آن زمینه کار می‌کنند با سیاست حمایت از سرمایه و کارگر ایرانی مخالف است و ما باید به سرمایه‌گذارانی خوش‌آمد بگوییم که بازار‌های جهانی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    1 0
    لطفا بفرماييد كه ما منتظر ارزان شدن چي باشيم ؟ نباشيم هايش را خودمان مي دانيم ........
  • حر IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    0 0
    جنس ایرانی داره چوب بی کیفتی و حمایتهای بچه گانه شو می خوره.