جلسه ویژه هیات دولت عصر امروز(جمعه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای پیگیری حادثه منا و اجرای دستور رییس جمهوری تشکیل شد.

جلسه ویژه هیات دولت برای پیگیری حادثه منا تشکیل شد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت جان باختگان و مجروحان در حادثه منا ارایه و تصمیمات لازم برای این موضوع اتخاذ شد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری شامگاه پنجشنبه در پیامی ضمن تسلیت فاجعه دردناک منا و کشته شدن تعداد زیادی از حجاج از معاون اول خود خواست تا در اسرع وقت با تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به این فاجعه و تجمیع امکانات لازم، ضمن اطلاع رسانی به ملت شریف ایران، اقدامات زیر را انجام داده و مستمرا به وی گزارش دهد.
در این دستور رییس جمهوری، رسیدگی به امور حجاج بیت الله الحرام، مجروحان فاجعه و انتقال درگذشتگان این حادثه مورد تاکید قرار گرفته است.
همچنین از استانداران خواسته شده است تا با حضور در منازل درگذشتگان و مجروحان فاجعه کمک ها لازم و تسهیلات مکفی برای انجام امور مربوطه ارایه کنند.
رییس جمهوری وزارت امور خارجه و سفیر ایران در عربستان را هم موظف کرد تا ضمن بررسی چگونگی رخ دادن این فاجعه تمامی اقدامات لازم جهت احقاق حقوق درگذشتگان و حادثه دیدگان را به عمل آورد.
به گزارش ایرنا، در حادثه مرگباری که صبح پنجشنبه دوم مهر ماه جاری در اثر ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا رخ داد، افزون بر یکهزار نفر از حجاج جان خود را از دست دادند و حدود دو هزار تن مجروح شدند.
برخی منابع کشته ها را تا دو هزار نفر نیز اعلام کرده اند.
براساس آخرین گزارش ها شمار جانباختگان ایرانی در این حادثه تاکنون 131 تن و مجروحان 85 نفر اعلام شده است.
سرپرست حجاج ایرانی نیز عصر جمعه اعلام کرد: از 395 زائر مفقود ایرانی 30 نفر پیدا شدند ولی هنوز 365 زائر دیگر مفقود هستند و اطلاعی از وضعیت آنها نداریم.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر با اعلام این آمار افزود: هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت زائران مفقود شده نداریم اما اعلام آمار مفقودان به هیچ وجه به معنای فوت آنها نیست .
رهبر معظم انقلاب اسلامی درپی فاجعه مصیبت بار در منا که در آن جمع کثیری از میهمانان الهی جان خود را از دست دادند با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه اندوهبار و تسلیت به بازماندگان آنان تاکید کردند: دولت سعودی موظف است مسوولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده حق و انصاف عمل کند، ضمن اینکه مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته ای که عامل این فاجعه بوده است نیز نباید از نظر دور بماند.
ایشان همچنین در کشور سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    يكي از مهمترين اموري كه وزارت امور خارجه موظف به پيگيري آن است درخواست ارائه تظمين براي حفظ جان بقيه حجاج در امسال و سالهاي آتي است . كاري كه از ابتدا بايد انجام مي شد و مورد ديگر هم زمان بندي ساعتي از روز ها در اماكن از قبيل جمرات سه گانه براي زايرين كشور هاي مختلف است كه صد البته تامين ضروريات اجراي اين برنامه به عهده دولت سعودي است . در اين طرح فقط زايرين با مليت هاي مختلف و با مديريت خود كشور ها بايد مراسمشان را انجام دهند و از حضور ساير زايرين با مليت هاي ديگر در آن ساعات جلوگيري شود . البته اگر عرضه مديريت همين مقدار را هم وهابي ها داشته باشند .