گروه سیاسی - مسعود بصیری - شاید بهترین تفسیر تخصصی درباره حادثه منا از زبان دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان شده باشد.

مفتی دربار آل سعود: حاجیان عمدی خودشان را کشتند!

او دیروز بعد از جلسه ویژه این شورا برای بررسی و تصمیم گیری درباره حادثه منا گفت: تغییر اولویت امنیتی عربستان و بکارگیری نیروهای امنیتی خبره برای تجاوز به کشور یمن و سرکوب مردم مسلمان بحرین و کاهش کمی و کیفی عوامل انتظامی در حج تمتع امسال نقش تعیین کننده ای در بروز این فاجعه داشته است.

شمخانی با اعلام آمادگی ایران برای کمک به مجروحان سایر کشورها، افزود: ضعف مدیریت دولت عربستان سعودی و بی کفایتی عوامل اجرایی و انتظامی مسؤول برگزاری مراسم حج تمتع به طور قطع یکی از عوامل اصلی شکل گیری فاجعه غمبار منا بوده است.

به نظر می رسد، آل سعود در سالهای اخیر روز به روز توان بیشتری را برای اداره امور کشورش از دست می دهد. فرسودگی پادشاهان و امیران این کشور، بی کفایتی طبقه شاهزادگان بی تجربه و رفاه زده و همچنین درگیر شدن در جنگهای منطقه ای در عمل آل سعود را در سراشیبی خطرناک سقوط قرار داده و آنها بخصوص در میان افکار عمومی مسلمانان نیز شرایط  اسفباری را طی می کنند تا آنجا که سنی و شیعه به این بی کفایتی اذعان داشته و خواستار تغییر مدیریت حج شده اند.

 

  نوری مالکی: آل سعود بی کفایت است

نوری مالکی دیروز با صدور بیانیه ای که در «سومریه نیوز» منتشر شد، خواستار اداره امور حج بوسیله سازمان کنفرانس اسلامی شد. او در بیانیه خود با ابراز تأسف شدید از فاجعه کشته شدن صدها تن از حجاج بیت ا... الحرام در منا، خواستار تحقیق فوری در مورد حادثه پیش آمده در مراسم رمی جمرات شد و تأکید کرد که تکرار حوادث در مراسم حج و کشتار شمار زیادی از حجاج نشان دهنده
بی کفایتی مسؤولان عربستانی حج است.

 

  مفتی عربستان: 
حجاج خودکشی کردند!

اما در این میان اظهارات مقامهای سعودی بسیار تأسفبار است تا آنجا که سخنان مفتی کل عربستان اعتراضهای زیادی را در پی داشت و در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت.

شیخ عبدالعزیز آل الشیخ از واژه خودکشی برای قربانیان فاجعه مشعر منا استفاده کرد و گفت: مرگ عمدی در اماکن مقدسه، خودکشی است.

مفتی آل سعود در توجیه بی کفایتی رژیم سعودی و سوء مدیریت آنها در برگزاری امن و آرام مراسم حج مدعی شد برخی حجاج به دنبال مرگ عمدی در اماکن مقدسه هستند زیرا اعتقاد دارند مُردن در این اماکن، اجر و پاداش دارد. کسانی که مرگ عمدی در حج را فضیلت می‌دانند، فکر اشتباهی دارند و این نوع مرگ، خودکشی است و هر کس به این جنایت عمدی دست بزند، قاتل خویش است. وی منتقدان بی کفایتی شاه عربستان را دارای مرض قلبی دانست و گفت: اینها، حسود و کینه توز هستند، آنچه رخ داد، قضا و قدر بود!

 

  یادداشت عجیب مشاور وزیر سعودی

عبدا... المقرن مدیر مرکز ملی آموزش الکترونیک و مشاور وزیر آموزش عالی رژیم سعودی در یادداشتی درباره فاجعه خونین منا با متهم کردن مسؤولان کشورش به کوتاهی نوشت: ما جزو طرفداران نظریه توطئه نیستیم... اما آیا آنگونه که افشاگر معروف سعودی(مجتهد) اعلام کرده است توطئه ای در ورای سقوط بالابر وجود داشته تا به عمر امپراطوری بن لادن برای 
پروژه های توسعه حرم که در احتکار این شرکت بود به نفع شرکت «نمسا» متعلق به محمد بن سلمان جانشین ولی عهد، وزیر دفاع  و  فرزند ملک سلمان پایان داده شود؟ آیا این گفته را نباید بپذیریم که در پشت حادثه منا، دستها و رازهایی وجود دارد تا از آن برای سرنگونی امیر محمد بن نایف  ولیعهد، نایب رئیس شورای وزیران، وزیر کشور و رئیس کمیته عالی حج استفاده شود؟ آیا باید در این گفته مجتهد که محمد بن سلمان برای سرنگونی بن نایف تلاش 
می کند تا زمینه های پادشاهی خود را پس از پدرش فراهم کند، تردید کرد؟ یا اینکه این حادثه قرار است سر خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه و رئیس کمیته مرکزی حج را ببرد؟ و شاید هم سر بسیاری دیگر را؟

وی نوشت: به صراحت باید گفت همه مسؤول این جانهایی هستند که از بین ما رفتند و مسؤول حرکت حاجیان و تأمین سلامتشان بودند.

 اینکه ما حجاج بیت ا... الحرام را مسؤول مرگشان بنامیم و بگوییم مرده ها دلیل اصلی مرگشان بوده اند، منطقی است کج و نادرست که هیچ عقل و فکر سلیمی آن را نخواهد پذیرفت. بدون شک این موضوع چیزی از مسؤولیت آنان نخواهد کاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    اين پورفسور بز خان به اندازه يك بزغاله هم اگر عقل و شعور داشت اينگونه اظهار نظر نمي كرد . بايد به اين ابله گفت كه فقط داعشي ها كه همچون تو مغز خر خورده اند براي در چشم بودن خود را مي كشند .مردم را كشته اند و حالا چرت و پرت هم مي گويند . اگر اين ها عقل داشتند كه حال و روزشان را در بين افكار عمومي مي ديدند . كسي كه قوتش ملخ باشد بايد هم اينگونه جفنگ بگويد .
  • طاها IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    0 0
    از صمیم قلب به بازماندگان و داغداران تسلیت میگم خدا صبر جمیل و اجر جزیل به مصیبت دیدگان بده . اگرچه ایران به یک مصیبت عظمی دچار شد و تعداد زیادی از هموطنان عزیزمون داغدار و بی سرپرست شدن ولی ان شاءالله به خواست خدامقدمات ظهور داره فراهم میشه باشد بزودی زود انتقام سختی ازین وهابیهای ملعون بگیریم .