دادستان کل کشور ضمن محکومیت حادثه منا گفت: محاکمه آل سعود را به خاطر جنایت نسبت به حجاج بیت الله الحرام، از مجامع و دادگاه‌های بین المللی خواهیم خواست.

پیگیری محاکمه آل‌سعود از طریق مجامع بین‌المللی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی ضمن محکومیت حادثه منا اظهار کرد: این حادثه که مسلمانان خانه خدا را اینگونه مورد آسیب قرار داد بسیار تاسف‌بار و تاسف برانگیز است و از این اقدام می‌توان به بی‌تدبیری و بی‌کفایتی یاد کرد؛ البته تنها عنوان بی‌کفایتی کافی نیست، بلکه این واقعه یک جنایت است.

وی افزود: معتقدم بستن راه بر زائران خانه خدا که در یک نقطه مشخص می‌خواهند مراسم رمی جمرات را انجام دهند، با علم و عمد بوده و وقوع این حادثه قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است.

رئیسی تصریح کرد: این مساله به عنوان یک بی کفایتی یا بی تدبیری نباید مطرح باشد، بلکه به عنوان یک جنایت علیه زائران و مهمانانی است که حکومت سعودی موظف بود جان و سلامت آن‌ها را تضمین کند.

وی گفت: مهمانان در هر کشوری طبق میثاق‌های بین المللی باید در بلد امن باشند، مکه و مدینه ارتباط به یک جریان خاصی ندارد و متعلق به همه مسلمانان عالم است، خصوصا در مناسک حج این مساله بیشتر خود را نشان می‌دهد. در ایام زیارتی امام رضا (ع) و یا ایام عید طبق آمار رسیده بیش از 10 میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می‌کنند و هیچ حادثه ای اتفاق نمی‌افتد.

دادستان کل کشور عنوان کرد: بستن راه بر مردم به دلیل عبور یکی از مقامات سعودی (وزیر دفاع) کاملا قابل بررسی است. به عنوان دادستانی از دولت و دادستان عربستان می‌خواهیم فقط مامورین دم دستی را مورد محاکمه قرار ندهند، بلکه جرمی را که دولتمردان عربستان در این خصوص مرتکب شده اند را مورد رسیدگی و محاکمه قرار دهند.

وی تصریح کرد: به عنوان دادستانی از دادگاه های بین المللی خواهیم خواست که این جنایت آل سعود مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر دولت عربستان به این قضیه رسیدگی نکند، کارآمدی و مدیریت آل سعود را زیر سئوال برده است.

رئیسی همچنین گفت: برای همه مسلمانان روشن شده که دولت عربستان حادثه مسجدالحرام و سقوط جرثقیل را که منجر به شهادت صدها نفر شده، توجیه کرد، اما حادثه دوم قطعا عمدی بوده است. بستن راه در هجوم جمعیت به خاطر عبور شاهزاده از احتمال وقوع یک حادثه خبر می داده است و حادثه منا کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است.

دادستان کل کشور در پایان تاکید کرد: باید این مساله را با دادستان های کشورهای اسلامی رایزنی کنیم و با یک نگاه مشترک به لحاظ حقوق بین‌المللی این قضیه کاملا قابل رسیدگی است. آل سعود نسبت به این قضیه باید پاسخگو باشد و حتما بدانند که محاکمه آل سعود را به خاطر جنایتی که نسبت به حجاج بیت الله الحرام شده است از مجامع و دادگاه‌های بین المللی خواهیم خواست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.