نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دو نفر از اعضای این کمیسیون برای بررسی حادثه منا به عربستان سفر می کنند.

دوعضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی فاجعه منا به عربستان می روند

به گزارش قدس آنلاین، حسین سبحانی‌نیا در گفت و گو با ایرنا افزود: عوض حیدرپور شهرضایی نماینده مردم شهرضا و محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار به عنوان نمایندگان این کمیسیون برای بررسی این حادثه به عربستان سفر خواهند کرد.
وی ادامه داد: ما از دولت عربستان برای بررسی اتفاق رخ داده درخواست ویزا کرده ایم و حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه نیز تاکید کرد که باید تکلیف سفر نمایندگان ایران به عربستان امروز مشخص شود.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مجلس پیگیر این موضوع تا رسیدن به نتیجه نهایی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه عربستان به دنبال مخفی کردن دلایل حادثه منا است و این حکومت نمی خواهد اطلاعات بیشتری از کانال های رسمی به اطلاع ملت های مسلمان برسد، احتمال ندادن اجازه سفر به هیات ایرانی بسیار زیاد است.
سبحانی نیا درباره حادثه منا و دلایل آن نیز گفت: فاجعه منا یکی از مسایلی است که برای دنیای اسلام تاسف آور است و جان باختن هزاران نفر در منا، نتیجه بی تدبیری و بی کفایتی دولت سعودی است.
عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه این حکومت می داند سالیانه چندین هزار نفر برای مناسک حج به این کشور سفر می کنند، اما برنامه ریزی دقیقی برای ساماندهی این امور ندارد و متاسفانه اتفاقاتی که در سال جاری رخ داد نشان دهنده بی کفایتی و بی تدبیری دولت سعودی در مناسک حج است.
سبحانی نیا با تاکید بر اینکه باید دولت های اسلامی و سازمان همکاری اسلامی در این موضوع ورود جدی پیدا کنند، افزود: کشوری که نمی تواند برنامه ریزی های لازم را برای میزبانی از حج داشته باشد و دو میلیون زایر را مدیریت کند، دلیل بی کفایتی برای اداره حرمین شرفین است. حادثه منا صفحه دیگری بر صفحات ننگین آل سعود در ادامه جنایات این کشور در یمن اضافه کرد.
وی جان باختن هزاران حاجی در منا را نتیجه جنگ قدرت در عربستان دانست و ادامه داد: باید مناسک حج و زیارت قبور نبی مکرم اسلام (ص) و بقیع تحت کنترل سازمان همکاری اسلامی با مشارکت کشورهای اسلامی انجام شود تا شاهد اینگونه فجایع در موسم حج نباشیم.
به گزارش ایرنا مراسم رمی جمرات امسال با فاجعه انسانی همراه شد به طوری که در این فاجعه نزدیک به دو هزار نفر از حجاج جان خود را از دست داده اند. کارشناسان ضعف مدیریت و ایجاد ازدحام جمعیت را عامل بروز این فاجعه می دانند.
بر اثر این فاجعه 136 نفر از حاجیان ایرانی جان خود را از دست دادند، حدود 103 نفر مصدوم شده اند و از سرنوشت حدود از 344 زائر ایرانی هنوز خبری در دست نیست.
به گفته مسوولان سازمان حج و زیارت، مقامات سعودی تا روز گذشته همکاری لازم برای رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان و شناسایی مفقودان این حادثه نداشته اند. همچنین به دنبال دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، هیات دولت نیز عصر روز گذشته (جمعه) نشست ویژه ای برای رسیدگی به این فاجعه تشکیل داد و امروز هم قرار است در صورت همکاری مقامات سعودی، هیاتی به سرپرستی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عربستان اعزام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.