روحانی گفت: شرایط نامساعد خاورمیانه به‌سرعت مشکلات را به حاشیه مدیترانه نیز منتقل خواهد کرد.

شرایط نامساعد خاورمیانه مشکلات را به حاشیه مدیترانه منتقل خواهد کرد

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا، گفت: باید به‌سرعت در دوره جدید، عقب‌ماندگی‌ها جبران شود و گام‌هایی عملی برای تقویت همکاری‌ها برداریم. در این میان با توجه به اینکه برخی شرکت‌های ایتالیایی در زمینه نفت و گاز و صنایع سنگین، سوابق فعالیت و همکاری با ایران داشته‌اند، زمینه برای فعالیت و رقابت آنها در اقتصاد ایران هموارتر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز تا پتروشیمی، حمل و نقل و صنایع و معادن در ایران وجود دارد، اظهار داشت: البته در دوران جدید ما علاقمند هستیم که شرکت‌های برتر ایتالیایی کنار سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی داشته باشند و روی تولید مشترک محصولاتی برای داخل و صادرات تمرکز کنند.

روحانی توسعه همکاری فرهنگی، علمی و دانشگاهی را برای تعمیق و توسعه همه‌جانبه روابط تهران ــ رم ضروری خواند.

رئیس‌جمهور به مشکلات خاورمیانه اشاره کرد و ابراز کرد: تردیدی نباید داشت که شرایط نامساعد خاورمیانه به‌سرعت مشکلات را به حاشیه مدیترانه نیز منتقل خواهد کرد و در این میان همفکری و همراهی ایران و ایتالیا می‌تواند به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه کمک کند.

نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این دیدار اعلام کرد که کشورش به‌زودی یک هیئت بزرگ و فوق‌العاده مهم را در بخش‌های صنعت، محیط زیست، خودروسازی، نفت و گاز، لوازم پزشکی و معدن و هر بخشی که ایران اولویت بداند، راهی تهران خواهد کرد.

"ماتئو رنزی" افزود: به شرکت‌های ایتالیایی تأکید خواهم کرد که بکوشند با یاری شرکت‌های ایرانی، فعالیت‌های مشترک ارزشمندی را برای حضور قدرتمندتر در بازارهای جهانی طراحی کنند و شرکت‌های مهم ایتالیا مایلند سریعاً وارد بازار ایران شوند.

وی تصریح کرد: سفر آینده شما به ایتالیا روابط دو کشور را بیش از پیش توسعه خواهد داد.

رنزی به ضرورت توسعه همکاری‌های فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و ایتالیا گنجینه بشریت هستند و باید از این زیرساخت تمدنی برای ساختن آینده بهتر استفاده کنیم.

نخست‌وزیر ایتالیا با اشاره به معضل تروریسم گفت: در حوزه سیاست خارجی تلاش داریم با همکاری ایران بیشتر روی مسائل منطقه و مدیترانه متمرکز شویم.

وی در ابتدای سخنان خود کشته و مجروح شدن تعدادی زیادی از حجاج کشورمان در حادثه منا را به رئیس‌جمهور تسلیت گفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.