قدس آنلاین-ساحل عباسی:روز گذشته، حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به حادثه تأسف بار و خونين منا، آن را بدليل جان باختن هزاران نفر از حجاج بويژه صدها نفر از حجاج ايراني، عزا و مصيبتي واقعي براي ملت ايران خواندند

هشدار رهبر فرزانه انقلاب به آل سعود هشداری همه جانبه ،منطقی و اصولی بود/ تشکیل کمیته حقیقت یاب به مطالبه سایر کشورها تبدیل می شود

به گزارش قدس آنلاین ،ایشان با اشاره به لزوم تشکيل کميته حقيقت ياب با حضور کشورهاي اسلامي و از جمله ايران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظايف خود عمل نمي کند و جمهوري اسلامي ايران نيز تاکنون با خويشتنداري و ادب اسلامي، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما اين را بدانند که اندک بي احترامي به دهها هزار نفر از حجاج ايراني در مکه و مدينه و عمل نکردن به وظايف براي انتقال ابدان مطهر، عکس العمل سخت و خشن ايران را در پي خواهد داشت.بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری حاوی پیام هایی روشن ،صریح و همه جانبه برای آل سعود و اربابانش بود .اینکه ایران همان ایران هشت سال دفاع مقدس است که در برابر ظلم و ظالم ایستادگی کرده و با برخورد سخت و خشن جوابگوی ظالم خواهد بود .دکتر جعفرقناد باشی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با قدس آنلاین به تحلیل بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

-بیانات مقام معظم رهبری حاوی نکات ارزشمندی بود  به نظر شما مهمترین محورهای سخنان رهبری برای سربازان جوان ارتش و نیروهای مسلح چه بود؟

-آنچه که مقام معظم رهبری در مراسم اهدای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان نمودند اشاره به  مسائل مهمی بود تا  جوانانی که مفتخر به خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند به عنوان یک ضرورت  بدان آگاه باشند..

مقام معظم رهبری در این دیدار با اشاره به دلائل و ریشه های دشمنی قدرتهای بزرگ با جمهوری اسلامی ، دانش آموختگان ارتش جمهوری اسلامی ایران را با  اصلی ترین دلیل خصومت دشمنان آگاه نمودند  .بی تردید توجه معظم له به شرایط لازم برای نیروهای نظامی یک کشور در بردارنده هویت بخشی به نیروهای موثر در انقلاب اسلامی است .به فرموده مقام معظم رهبری هنگامی ارتشی کارآمد می شود که از هویت ارتقاء یافته نظامی درخور و سزاوار دفاع از جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشد.لذا آموختن نکات مهمی که همواره باید چراغ راه ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باشد از هوشمندی رهبر انقلاب حکایت می کند زیرا مخاطب اصلی بیانات معظم له دانش آموختگان و  فارغ التحصیلان ارتش بودند که با ورود به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وظیفه خطیری را برعهده خواهند گرفت .

سه عنصر اصلی  ایمان عمیق ، شجاعت و دانش عناصراصلی تشکیل دهنده هویت یک نیروی مسلح به شمار می روند  .بدین معنا که برخورداری نیروهای مسلح از ایمان عمیق ، شجاعت و دانش،  نیروی مسلح با هویتی به وجود می آورد که با آگاهی و شناخت همه جانبه می تواند موجب دفع تهدیدات خارجی و دفاع از کیان خود شود .بی تردید  فقدان این سه عنصر می تواند ارتشی ناکارآمد، بی هویت به وجود آورد

 

یکی از نکات مهم دیگری که رهبری  بدان اشاره نمودند و اتفاقا موضوع مهمی است  روشنگری و  پاسخی است به همه کسانی که جویای دلائل دشمنی غرب با جمهوری اسلامی ایران هستند  بنابراین از این رو می توان گفت که سخن گفتن درباره این موضوع برای نیروهای مسلح هدفی جز آگاهی بخشی به آنها و شناخت از وضعیت دنیای پیرامون خود یعنی شناخت از دوست و دشمن ندارد .از این رو مقام معظم رهبری معتقد هستند که نیروهای مسلح باید آگاه و آماده باشند .

بی تردید بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با نیروهای مسلح دیگر کشورها تفاوت عمیقی وجود دارد و این تفاوت در آگاهی بخشی،بصیرت و روشن بینی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عیان می شود .رهبر معظم انقلاب آگاه کردن وبا بصیرت نمودن ارتش را عاملی برای عدم ظلم به دیگران می دانند در حالی که در دیگر نظام ها به خصوص دنیای غرب ارتش فقط و فقط وسیله ای برای پیشبرد اهداف زورگویان در داخل آن نظام است .از این رو دولتمردان آن نظام ها تمایل چندانی برای آگاهی بخشی به ارتش خود ندارند بلکه از افراد ارتش خود به جای انسان بصیر و فهیم ماشین جنگی را طلب می کنند که چشم بسته ادم کشی کند .

اصلی ترین هدف مقام معظم رهبری از بیان مطالب یاد شده در بین جوانان فارغ التحصیل یادآوری این نکته است که اگر زمانی بخواهیم با دشمن مقابله کنیم باید سربازان وطن دلیل اصلی مبارزه با دشمن و اهداف و نیات دشمن را بدانند تا بتوانند در مقابل هجمه ها ایستادگی و از آب و خاک خود دفاع نمایند.

-به نظر شما اصلی ترین دلیلی که رهبر انقلاب دشمن شناسی را در این دیدار مطرح می کنند چه بوده است؟

مقام معظم رهبری با اشاره به اصلی ترین دلایل دشمن در دشمنی با نظام جمهوری اسلامی درصدد بودند تا حقانیت نظام جمهوری اسلامی را به همه آشکار کنند .آنچه مسلم است علت دشمنی دشمنان با ایران دلیلی جز ایستادگی و ازادگی ایران وایرانی ندارد . جوهره اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که در قدرتهای استکباری ذوب نمی شود  و هرگز تسلیم زورگویان نخواهد شد .مسلما دشمنان به سکولار مردن و دست نشانده و تابع خود کردن ایران تمایل قابل توجهی دارند. طبیعتا  در میان مجموعه بزرگی از کشورها که همه در نظام های بین المللی حل شده و استحاله شده اند ما ایستادگی می کنیم با ما دشمن می شوند  .بنابراین مقام معظم رهبری درصدد هستند حفظ آمادگی همه نیروهای مسلح را در هر شرایطی واجب اعلام کرده به نحوی که تمام آمادگی ما برای مقابله با دشمن زمان جنگ نباشد بلکه کشور به قدری در آمادگی به سر ببرد که اگرقصد حمله به خاک ما  را داشته باشد حتی  قبل از تصمیم گیری از  تصمیم خود منصرف شود .

-یکی از محورهای سخنرانی مقام معظم رهبری موضوع فاجعه منا و کارشکنی و رفتارهای موذیانه عربستان در این چند روز بوده به نحوی که ایشان از برخورد سخت و خشن سخن گفتند تحلیل شما از این قسمت از بیانات رهبر فرزانه انقلاب چیست؟

ایشان با اشاره به حادثه غم انگیز منا وضعیت شهدای منا را تشریح کردند که  مظلومانه با لبهای تشنه به دیدار حق شتافتند .مسلما  همین موضوع عمق مظلومی کشته شدگان و ظالمی عمال سعودی را به تصویر می کشد .بی شک  موضوع منا آنقدر مهم است که رهبر فرزانه انقلاب به بیان مطالبات جمهوری اسلامی پرداختند و با اشاره به مطالب کلی در خصوص حج به مطالبات مورد توجه جمهوری اسلامی ایران می پردازند  .

یکی از مطالب مهم و کلی اشاره به امن بودن خانه خدا طبق نص صریح قرآن برای حجاج است.یقینا خانه خدا باید امن ترین مکان برای زائرانش باشد اما آنچه که در طی سالهای اخیر از عملکرد آل سعود مشاهده شده عدم امنیت لازم برای حجاج است .به هر حال می توان گفت رهبری انقلاب در این قسمت از بیانات خود به گذشته ها نگاه انتقادی دارند و البته برای آینده نیز مطالباتی را مد نظر قرار داده اند .

کشته شدن بیش از پنج هزار نفراز حجاج نشانگر این است که حکومت سعودی و آل سعود وظایفشان را به خوبی انجام نمی دهند و این مسئله به عملکرد آینده آل سعود نیز مرتبط می شود که مطمئنا یکی از مطالبات قانونی جمهوری اسلامی ازعربستان سعودی تکرار نشدن این موضوعات است .

تشکیل کمیته حقیقت یاب نیز یکی از مسائل مهمی است که باید جزییات و دلائل وقوع چنین حادثه ای را موشکافانه مورد بررسی قرار دهد تا در این کمیته به وضعیت کشته شدگان ایرانی و غیر ایرانی رسیدگی شود . بنابراین به نظر می آید دیگر کشورها نیز باید برا ی تشکیل این کمیته حقیقت یاب بسیج شوند تا علت حادثه را پیگیری نمایند تا این قضیه به راحتی پایان داده نشود . اما بخش مهم سخنرانی مقام معظم رهبری که درباره جان باختگان ایرانی است بر این محور تاکید دارد که پس از گذشت چندین روز از فاجعه  عربستان سعودی همچنان با اشکال تراشی های بی مورد و براساس موذی گری مانع بازگشت پیکرهای کشته شدگان مناست .

بی تردید مقام معظم رهبری در این بخش از بیانات کوبنده خود این موضوع را آنچنان با صراحت و صلابت مطرح کردند تا ال سعود به وظایف خود بیش از پیش اهتمام داشته باشد  .  جمهوری اسلامی ایران خواسته ای  فراتر از وظایف دولت عربستان را طلب نکرده است و آنچه که وظیفه قانونی و عرفی این کشور است را طلب نموده است از این رو مقام معظم رهبری با تاکید موکد با صراحت و قاطعیت خطاب به ال سعود بیان می کنند که دوران خویشتنداری به پایان رسیده و در صورت عدم تعهد آنها به وظایف و اهمال درآن ، شاهد برخوردخشن و سخت ما خواهید بود .مسلما اشاره ایشان به خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران کنایه ای است به وقایع و جنایاتی که در سالهای قبل از جمله سال 66 و کشته شدن حجاج ایرانی به دست آل سعود دارد .

ایشان به صورت تلویحی قضایایی که رد پای عربستان بر آن کاملا واضح است را یقینا در اشاره خود مورد نظر داشته اند اعم از حادثه انفجار سفارت ایران در لبنان که توسط یک تروریست عربستانی  که به دستور عربستان بمب گذاری می کند تا خرابکاری ها ، تحرکات و تحریکاتی که به دست عربستان رقم خورده را مد نظر قرار داده اند .از این رو دوران خویشتنداری به پایان رسیده است از این به بعد در صورت عدم همکاری و موذی گری آل سعود بهترین برخورد با اینان پاسخی  خشن و سخت خواهد بود .البته لازم به ذکر است که معظم له با زیرکی خاص خود در حالی که همه مسائل را به صراحت و به صورت شفاف بیان می کنند به اخلال گریهای عربستان در انتقال  پیکرهای جان باختگان به ایران اهتمام خاصی دارند مبادا آنها در این بحبوحه با دشمنی آشکار مانع از انتقال پیکرها به ایران شوند.

-رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی خود به عربستان و حامیانش تذکر می دهند که ایران همان ایران هشت سال دفاع مقدس است به نظر شما علت این یادآوری چیست ؟

-مسلما اشاره مقام معظم رهبری به حمایت هایی که از صدام صورت گرفت بیانگر عجز و ناتوانی قدرتهایی بود که فکر می کردند می توانند در برابر عقید ه و استقامت مردم ولایتمدار ما بایستند .ایشان کمک های میلیارد دلاری که به صدام صورت می گرفت را به قدرتهای بزرگ و نوکران آنها در منطقه یادآوری کردند که از یادشان نرود ایران هنوز همان ایران هشت سال دفاع مقدس است که در برابر دشمنان اسلام رفتاری  خشن و سخت دارد.

بی تردید ایران از موقعیت نظامی قابل توجهی برخوردار است و به زعم مقام معظم رهبری نه تنها دربرابر دولتهای دست نشانده انگلیس و آمریکا بلکه در برابر اربابان آنها هم از توان قابل توجهی بر خوردار است  .طبیعی است عربستانی که در برابر یمن که از کمترین قابلیت نظامی و مالی برخوردار است به زمین خورده و ناتوان شده است هرگز یارای ایستادگی در برابر ایرانیان معتقد را نخواهد داشت .

مسلما آنچه که امروز در یمن اتفاق می افتد یک نبرد یکسان نیست بلکه  فقط و فقط  ضعیف کشی غیر نظامی است .بنابراین ارتش ضعیف و نیروهای غیر کارآمد آنها را مثال می زنند و به آنها هشدار می دهند که در برابر ایران حرفی برای گفتن نخواهند داشت . بنابراین می توان گفت هشدارمقام معظم رهبری دارای همه نکات لازم برای یک  هشدارمنطقی و اصولی در شرایط امروز بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    0 0
    اي كاش دولتمردان نيز مثل رهبر فرزانه ايران اقتدار ايران را نمايش مي دادند و مصلحت انديشي هاي بي حاصل را كنار مي گذاشتند تا اين عزيز بهتر از جان مجبور نباشد مرتب خلا كم كاري ديگران را پر كند . كمي هم بفكر سلامت ايشان باشيد و بار خود را بدوش ايشان نيندازيد . البته اگر ولايتمداريد . خدا سايه ايشان را از سر ايران كم نكند و وجودش را با عمر طولاني ، صحت و تندرست مرحمت فرمايد .