در روزی که بسیاری از مخالفان وزیر راه و شهرسازی این فضا را پیدا کرده بودند که انتقادات خود از عملکرد آخوندی را تفسیر بیان کنند، وزیر راه و شهرسازی به توصیه رییس جمهوری عمل کرد و در کنار ارائه‌ی گزارشی از آنچه اتفاق افتاده محدودیت‌های حوزه وزارتش را تشریح کرد.

نیاز ۱۲۳ هزار میلیاردی، بودجه ۶۰۰۰ میلیاردی و تخصیص هزار میلیاردی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از  ایسنا، استیضاح وزیر راه و شهرسازی پس از چند نوبت سرانجام با 13 امضاء از میان حدود 300 نماینده مجلس هفته پیش اعلام وصول شد و آخوندی نیز در آخرین روز مهلت خود به صحن علنی مجلس رفت تا از عملکردش دفاع کند. استیضاحی که با توجه به اظهارنظرهای مختلف نمایندگان در روزهای گذشته تقریبا مشخص بود که در بین نمایندگان مجلس با اقبال چندانی روبه‌رو نخواهد شد.

آنچه که در کنار بحث استیضاح از اهمیت بالایی برخوردار بود، صحبت‌ها و گزارش وزیر راه و شهرسازی از وضعیت این حوزه بود. حوزه‌ای که به عنوان اصلی‌ترین نماینده عمران و زیرسازی کشور شناخته می‌شود و در طول سال‌های گذشته بیشترین فشار مالی را تحمل کرده است.

در طول سال‌های گذشته تعداد بسیاری از پروژه‌های عمرانی از سوی مسوولان وقت و فعلی کلنگ‌زنی شده که شاید رسیدگی به آنها کاری طولانی‌مدت و دشوار باشد. در کنار آن بحث نیاز کشور به خرید و نو‌سازی ناوگان نیز در سه عرصه جاده‌ای، ریلی و هوایی خود به مساله‌ای مهم برای تامین مالی این حوزه بدل شده است. در چنین شرایطی انتظار می‌رود برای پیشبرد اهداف در نظر گرفته شده برای صنعت حمل‌ونقل بودجه‌ای کلان در نظر گرفته شود. انتظاری که با توجه به شرایط اقتصادی کشور در سال‌های قبل به هیچ عنوان قابل دستیابی نبوده است.

آخوندی روز سه‌شنبه در جریان جلسه استیضاح خود رسما اعلام کرد برای تکمیل پروژه‌های فعلی به شکل ثابت به حدود 123 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، این در شرایطی است که کل سهم این وزارتخانه با چند 10 هزار کارمند از بودجه امسال تنها در حدود 6000 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که از این رقم نیز براساس اظهارات وزیر هزار میلیارد تومان تاکنون اختصاص یافته است.

هرچند منتقدان وزیر راه و شهرسازی رسیدن به این شرایط را یکی از اصلی‌ترین اهرم‌های خود برای هجوم به سیاست‌های آخوندی در نظر گرفته بودند، اما صحبت‌های آخوندی به خوبی نشان داد که حل نشدن مشکلات بعضی از پروژه‌ها فقط نحوه مدیریت آنها نبوده و برای آنها باید به فکر تامین مالی بود.

البته در صحبت‌های آخوندی راه‌حل این موضوع نیز نمایان شد؛ مانند روزهای ابتدایی هفته جاری که در آن همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه حمل‌ونقل ایران با حضور چندین شرکت خارجی و داخلی برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد چاره اصلی برای عبور از این دوران استفاده از توان بخش خصوصی و انتقال پروژه‌ها از دولت به آنهاست. براین اساس دولت توانسته در طول ماه‌های گذشته حدود 1500 کیلومتر آزاد‌راه جدید را در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار ‌دهد که با تخمین 10 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز برای هر کیلومتر به رقمی حدود 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

البته روشی که آخوندی اعلام کرده در نقطه آغاز قرار دارد و باید در آینده نزدیک توسعه قابل توجهی پیدا کند.

هر چند استیضاح روز گذشته باافزایش قابل توجه اعتماد نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی و حکم به ادامه فعالیت وی همراه شد، اما شاید فرصتی را نیز به وجود آورد برای توجه به بحث تفاوت اساسی میان منابع اعتباری حوزه زیرساخت و توقعات و برنامه‌ها. فاصله‌ای 122 هزار میلیارد تومانی که شاید تنها با حضور بخش خصوصی پر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.