۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰
کد خبر: 314816

قدس آنلاین: احسان و نیکی به مردم از جمله وسایلی است که نزدیکی به خدا را سرعت می‌بخشد، مانع نزول بلا و موجب برطرف ‌شدن سختی‌ها و مشکلات می‌شود و از همه مهم‌تر محبوبیت در نزد خداوند متعال را که منشأ رحمت‌های بیکران اوست به ارمغان می‌آورد.

برترین کار نیک چیست؟

به گزارش قدس انلاین، در آیات قرآن کریم در روایات فروانی توصیه به احسان و نیکی نسبت به دیگران شده است. اخلاق اسلامی، انسان را موظف می‌کند در برخورد با مردم به نیکی سخن بگوید؛ چنانچه خداوند در سوره بقره، آیه 83 می‌فرماید: با مردم به خوبی و نیکی سخن بگویید. همچنین در آیه 195 همان سوره یادآور می شود: نیکی کنید که خداوند نیکی کنندگان را دوست دارد. بر این اساس یکی از نکات مورد تاکید ائمه اطهار (ع) نیکی و احسان افراد نسبت به یکدیگر می باشد. در این باره از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: اَحْسِنْ کَما تُحِبُّ اَنْ یُحْسَنَ اِلَیْکَ؛ به دیگران نیکی کن، چنان که دوست می داری به تو نیکی شود؛ و نیز بیان داشته اند: اَلْمحْسِنُ مَنْ عَمَّ النّاسَ بِالاِحْسانِ؛ نـیـکـوکـار [واقـعـی و کـامـل] کسی است که به همه مردم نیکی کند [و احسانش را از هیچ کس دریغ نورزد].

این حضرت همچنین درباره بهترین احسان می فرمایند: خَیْرُ الْبِرِّ ما وَصَلَ اِلَی الُمحْتاجِ؛ بهترین احسان [مالی] آن است که به نیازمندِ به آن برسد؛ و نیز درباره برترین کار نیک بیان می دارند: اَفْضَلُ الْمَعْرُوفِ اِغاثَةُ الْمَکْهُوفِ؛ با ارزش ترین کارهای نیک ، فریادرسی ستم دیده است؛ و نیز بیان می دارند: اَلْمَنُّ یُنَکِّدُ الاِحْسانَ؛ منت گذاری، [وزن] احسان و نیکی را سبک می کند.
حضرت علی (ع) همچنین درباره ارزش نیکوکاری می فرمایند: اِفْعَلُوا الْخَیْرَ وَ لا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَیْئاً فَاِنَّ صَغِیرَهُ کَبیرٌ وَ قَلِیلَهُ کَثِیرٌ؛ نیکوکار باشید و نیکوکاری را کوچک مشمرید، چرا که خُردِ آن بزرگ و اندکش بسیار است.

منابع:

1-نهج البلاغه، حدیث 414.
2-آمدی، شرح غررالحکم ، ج1: 178؛ ج2: 29، 391؛ ج3: 425.

3- پورطباطبایی، یکهزار سخن از حضرت علی (ع): 61-63.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.