گروه معارف/ آمنه مستقیمی - هر پدیده اجتماعی می‌تواند در کنار کارکردهای مثبت، به دلیل ناآگاهی و شاید هم سوء نیت برخی افراد و گروه‌ها پیامدهایی هم داشته باشد، ...

 حج ستیزی؛ کارکرد پنهان برخی شبکه‌های اجتماعی

همچون شبکه‌های اجتماعی که پس از فاجعه «منا» گاهی زمینه زیر سؤال بردن اصل فریضه‌ای عظیم مانند حج شدند؛ از این رو و برای بررسی تأثیر چنین استفاده‌ای از این شبکه‌ها در تکمیل پازل «اسلام هراسی» با 
حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال، مدیر حوزه علمیه قم و رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین که سالها در کسوت روحانی و در موسم حج کاروانهای حجاج را همراهی کرده است، به گفت‌وگو
 پرداخته ایم که هم اینک پیش روی شماست.

 

 متأسفانه پس از فاجعه غمبار «منا» و کشته شدن هزاران زائر خانه امن الهی گاه سخنان ناصوابی درباره کنار گذاشتن فریضه حج با وجود همه عظمت و دستاوردهای آن بیان می‌شود، آیا می‌توان چنین تعبیراتی را دارای زوایای پنهان و اهداف شوم دانست؟

 ملت ما و جهان اسلام باید از ورای این فاجعه متوجه سناریویی که صهیونیسم و استکبار جهانی برای پیشبرد اهداف خود از سالها پیش برنامه‌ریزی و پیگیری می‌کنند، باشند؛ زیرا کار آنها حرکت در مسیر تحقق اهداف شوم خود در فضایی آرام است، برای همین می‌کوشند مذاهب اسلامی را به گونه‌ای به خود مشغول کنند.

افزون بر این، کنگره عظیم حج موضوعی است که جهان اسلام نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، بلکه باید آن را در مسیر صحیح هدایت کند، از این رو و در ارتباط با جریان غمبار منا موضوع همان است که مراجع بویژه مقام معظم رهبری فرموده‌اند، یعنی ملت ایران و امت اسلام نمی‌تواند این بی‌کفایتی را نادیده بگیرد، ما قضاوت نمی‌کنیم، اما قضاوت را بر عهده آل سعود هم نمی‌گذاریم، بلکه باید کمیته‌ای حقیقت یاب و متشکل از کشورهای اسلامی و بویژه جمهوری اسلامی ایران در این تیم حضور داشته و وارد جریان مسجدالحرام و منا شده و اسرار آن را به اطلاع مسلمانان برسانند که این بررسی می‌تواند در برنامه ریزی جدی برای آینده این کنگره عظیم، مفید و مؤثر باشد.

استکبار و صهیونیسم جهانی با تأسیس و آموزش داعش در پی آن هستند که فضای اسلام‌ستیزی و اسلام هراسی را گسترش دهند، پس باید امت و نظامهای اسلامی مراقب باشند مبادا با این سناریو کنگره عظیم حج دچار مناقشه و مجادله شود، تا در کنار حفظ امنیت زائران سرزمین وحی از عظمت حج کاسته نشود.

 

  از هنگام بروز فاجعه «منا» شاهد برخوردهای هیجانی با این موضوع در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بودیم که اصل حج را زیر سؤال می‌برد؛ چقدر چنین برخوردهایی و ارسال پیامهایی از این دست در شبکه هایی مانند تلگرام، واتس آپ و ... ناخواسته و یا شاید هم خواسته! به اسلام هراسی و رسیدن دشمنان به اهدافشان کمک می‌کند؟

 نکته‌ای که کاربران شبکه‌های اجتماعی باید درباره فاجعه غمبار منا مدنظر داشته باشند این است که مبادا کاری کنند که دشمن همان سوء استفاده‌ای را که از جریانهای تکفیری داشت از این فاجعه نیز داشته باشد!

به عبارت بهتر مبادا جمع بندی‌های تبلیغاتی و خَلط مباحث در فضای مجازی و این شبکه‌ها به این نکته ختم شود که اسلام و مناسک آن جوابگوی نیاز امروز جامعه و صلح و مصلحت آن  نیست.

برای جلوگیری از چنین سوء برداشتی، باید تحلیل صحیح از فاجعه منا داشته باشیم تا دریابیم این فاجعه بر اثر سوءتدبیر رخ داد یا سوءنیت و غرض ورزی‌های مذهبی جناحی تا به شیعه ضربه بزند!

باید توجه داشت این فاجعه چه خروجی سوء نیت باشد چه سوء تدبیر، نباید به پای اسلام و مناسک و فرایض آن نوشته شود، زیرا حج با وحدت آمیخته است و می‌تواند حرف نخست را در دنیای امروز بزند.

اجتماع حجاج در این کنگره فریاد توحید و بندگی خداوند با رها کردن زرق و برق و منافع دنیا و نیز زیباترین تصویر از ایثار و فداکاری و مجاهدت فی سبیل ا.. است، پس مبادا چهره زیبای حج را در شبکه‌های اجتماعی با برخوردهای هیجانی و تفاسیر شخصی خدشه دار کنیم.

بنابراین، استفاده ما از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی باید در راستای کشف حقیقت باشد تا حج در دست متصدیان باکفایت قرار گیرد، نه اینکه اصل حج را زیر سوال ببریم که این همان خواسته وهابیت است. نتیجه آنکه حج باید تدبیر شود و به هیچ وجه تعطیل نشود.

 

  عده‌ای مطرح می‌کنند که ما می‌دانستیم آل سعود بی‌کفایت و نسبت به جان مسلمانان بی‌اعتناست، پس نباید در موسم حج شرکت می‌کردیم، آیا می‌توان به این بهانه از واجبی به عظمت حج سر باز زد؟

شاید کسانی که چنین مطالبی را بیان می‌کنند اطلاع کافی ندارند از اینکه وظیفه نظام و حاکمان اسلامی این است که مقدمات و زمینه‌های لازم برای انجام باعظمت و شکوهمند و با حفظ امنیت لازم کنگره حج را فراهم کنند.

بنابراین باید این کنگره با قوت و امنیت و شکوه در همه سالها انجام شود آل سعود، تکفیری‌ها و سلفی‌ها نمی‌توانند در این ارتباط مانع ایجاد کنند و این باید راهبرد همه دغدغه مندان نسبت به اسلام باشد.

 

 ما در سالهای اخیر شاهد جنایتهای متعددی در راستای «اسلام هراسی» بوده‌ایم، از توهین و تمسخر مقدسات گرفته تا حمایت از گروه‌های تکفیری که مروج توحش و خشونت هستند، و در نهایت فاجعه منا؛ چگونه می‌توان این وجوه اسلام هراسانه را خنثی کرد و جنبه رحمانیت اسلام را به تصویر کشید؟

باید توجه داشت تمام ادیان الهی و کتب آسمانی بر اساس رحمت واسعه حق تعالی بر انسان نازل شده‌اند و همه انبیا کارشان این بود که جنبه رحمت الهی را به انسانها نشان داده و معرفی کنند، چنانکه به تعبیر قرآن هدف از آفرینش، وصول رحمت الهی بر انسان است.

افزون بر این، پیامبر اعظم(ص)، پیامبر رحمت است تا جایی که وقتی مکه مکرمه را فتح کردند و عده‌ای گفتند «الیوم، یوم الانتقام» پیامبر (ص) مخالفت کرده و فرمودند: «الیوم، یوم المرحمه» و تمام تاریخ زندگانی حضرت رسول (ص) و حکومت نبوی حاکی از رحمت است.

اما در مقابل آنچه تکفیری‌ها و سلفی‌ها با ادعای اسلام ناب برای امروز جهان اسلام آورده‌اند اسلامی خشن و فارغ از هر گونه رحمت است که با دید غضب و خشونت با پیروان دیگر ادیان موحد و خداشناس روبه‌رو می‌شود و این ذهنیت را ایجاد می‌کند که مبادا اسلام آن چیزی است که این تکفیری‌ها می‌گویند؟! در حالی که قرآن و سنت نبوی از «رحمت» بودن اسلام حکایت دارد.

اسلام مردم را به توحید، عطوفت، درستکاری و نیز رعایت حقوق دیگران فرا می‌خواند و از جنگ و جدال و خونریزی بی‌جهت ممانعت می‌کند پس اسلام باید جلوه رحمت گونه خود را معرفی کند تا دنیا بداند آنچه استکبار و صهیونیسم تعریف می‌کنند چیزی نیست جز دین گریزی و اسلام هراسی تا مردم را از اسلام ناب جدا کرده و سیطره استعماری و استکباری خود را بر جهان اسلام و سرمایه‌های آن بگستراند.

از این رو، مسلمانان باید در این روزهای سخت قدرت تجزیه و تحلیل خود را بالا برده و نسبت به مسایل درک صحیح داشته باشند؛ همچنین با دین هراسان مبارزه کنند تا روزی جهان عاری از صهیونیسم تجربه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.