قدس ‌آنلاین:استفاده از سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته عمر ان به ۵۰ سال می رسد .

نیازمند ساختاری مناسب در حوزه سواد رسانه ای هستیم

این موضوع در کشور ما حدود 8تا 10 سال که مطرح شده است در این باره گفتگویی با مدیر روابط عمومی مخابرات ایران  دکتر زارعیان انجام داده ایم که در ذیل می خوانید:

*سواد رسانه ای چیست؟

مفهوم سواد رسانه ای"شناخت رسانه و درک پیام های رسانه از جهات مختلف" است. به عبارتی وقتی مخاطب رسانه خود را بشناسد و کار آن را بلد باشدو از ابعاد ،مختلف ،نشانه شناسی  آن را درک کنند  چنین مخاطبانی از سواد رسانه ای  بهره واستفاده بیشماری می برند. در کنار مفهوم سواد رسانه ای ،سواد اینترنتی ،تسلط برکاربرد اینترنت ، سواد رایانه ای ، ،اطلاعاتی دانش استفاده از منابع مختلف را قرار دهیم .

*چگونه می توان سواد رسانه ای را هدفمند کرد؟

ما در ایران خیلی به صورت هدفمند و ساختاری در حوزه سواد رسانه ای برنامه ای را به اجرا نگذارده ایم. گرچه مقالات و کتابهای متععدی در این حوزه به چاپ رسیده است و کارگاههای آموزشی و سیمنارهایی برگزار کرده ایم استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از حوزه های مرتبط با سواد رسانه ای  می توان اشاره کرد . ما در این حوزه ها وشبکه ها نیازمند دانش روزافزون هستیم.

*به نظر شما استفاده از شبکه های اجتماعی چقدر نیازمند سواد رسانه ای است؟

اکثر کسانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند دانش لازم ویا تسلط بر این حیطه را ندارند واین باعث نگرانی است و اکنون که در حاشیه تلکام هستیم وباید از فناوری اطلاعات گسترده تری  در فضای مجازی استفاده کنیم به طوریکه موضوعات را وارد کتابهای درسی کنیم و به موازات ان کارگاههای عملی نیز ایجاد کنیم.

*رسیدن به ساختاری هماهنگ چگونه امکان پذیر است؟

استفاده بهینه با برنامه ریزی امکان پذیر است و در این باره به پیوست فرهنگی تصویب شده نیز نیازمندیم و تا مدیریتی یکپارچه را ایجاد کرده  و آرام آرام در این حوزه نظامند وارد شویم  تا ساختاری ایجاد کنیم که نقش هدایتگری را داشته باشد.

*کشور ما در مقایسه با دیگر کشور ها در چه رتبه ای از نظر سواد رسانه  ای هست؟

بحث سواد رسانه ای در امریکا سالها ی خیلی دور انجام شده است و کشور ما نیازمند آموزش اطلاع رسانی و زیر ساختهای قانونی و حقوقی است.

ما کار پژوهشی را در این رابطه انجام دادیم که آمارها در ان: استفاده از موبایل در دبیرستانها96 در صد،استفاده از اینترنت موبایل 70 درصد برای استفاده از شبکه های اجتماعی بود این نشان دهنده تاثیر گذاری این شبکه ها و استفاده از موبایل است و ما باید همیشه در حال رشد و توسعه و آموزش و پزوهش باشیم مهمترین آفت ما عدم یکپارچگی است . ما باید در سیستم یکپارچگی داشته باشیم تا بتوانیم  به اهداف خود برسیم.

در مقایسه کشور ما در مورد سواد رسانه ای با دیگر کشورها  رتبه خوبی نداریم و حدودا رتبه 100 یا 110 را داریم و در سایر حوزه ها  نیز چنین هست  و شاخص  های متنوعی را مانند: میزان آشنایی مردم با کامپیوتر ، نرم افزار،میزان اشنایی با گرافیک،نشانه شناسی ، اشنایی با روش تحقیق پزوهش در سواد اطلاعاتی . استفاده درست از تکنیکها را  مورد نظر می باشد که در این رتبه بندی تاثیر گذار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.