قدس آنلاین- تبریز: نماینده شهرداران کشور گفت: تشکیل کارگروهی برای احصا و مدیریت مشکلات کلان‌شهرها در دبیرخانه کلان‌شهرهای کشور ضروری است.

شهرداری تبریز ماهانه ۲۵۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند

به گزاش قدس آنلاین از تبریز، صادق نجفی در بیست‌و‌هفتمین نشست تخصصی شهرسازی و معماری کشور، با بیان این مطلب اظهار داشت: در کشورمان تلاش‌های گسترده‌ای برای تحقق مدیریت واحد شهری شده است اما ساختار شهرداری‌ها و دولت نمی‌تواند پاسخگوی این مطالبه باشد.

 

وی ادامه داد: با این وجود در شهر تبریز موفق شده‌ایم مدیریت هماهنگ شهر را عینیت ببخشیم، این امر باعث شده شهرداری تبریز، در دو سال گذشته، اقدامات گسترده عمرانی، اجتماعی و خدماتی را در جای جای شهر رونق ببخشد.

نجفی اظهار داشت: در فقدان مدیریت واحد شهری، تنها راهکار هدایت اصولی برنامه های توسعه محور، تکیه بر مدیریت هماهنگ شهری است. 

شهردار تبریز با اشاره به حضور خود در مجمع کلان‌شهرها، در مقر سازمان ملل متحد، گفت: گزارش رهبران شهری در دو مجمع بین‌المللی شهرهای جهان، از دغدغه آن‌ها نسبت به هویت شهری حکایت می‌کرد؛ اما متاسفانه در این مباحث، از اثرگذاری شهرهای مهم جهان اسلام هیچ گزارشی ارایه نشد که این موضوع حقیقتا مایه تاسف است.

نجفی با بیان این که موقعیت ممتاز شهرهای جهان اسلام متاسفانه در دهه‌های اخیر تضعیف شده است، خاطرنشان کرد: رفع این ضعف، نیازمند همت فراگیر مدیران شهری برای تبادل راه‌کارهای توسعه‌محور است.

وی در ادامه، با اشاره به‌اینکه بیش از 70 درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق تراکم‌فروشی است، متذکر شد: شهرداری تبریز ماهانه 32 میلیارد تومان حقوق به کارکنان خود می پردازد، این در صورتی است که هر سال 25 درصد از ارزش افزوده کلان‌شهرها کم شده و به شهرهای کوچک اختصاص می‌یابد.

نماینده شهرداران کشور، با تاکید بر این که روند توسعه شهرهای پیرامون کلان‌شهرها باید به درستی مدیریت و هدایت شود، گفت: هر گونه تعلل در این امر، موجب بروز موج‌های جدیدی از حاشیه‌نشینی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کلان‌شهر تبریز با 2500 هکتار حاشیه‌نشینی و 2500 هکتار بافت فرسوده، رفع این معضل را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، خوشبختانه وزارت راه‌و‌شهرسازی نیز کمک کرده تا اولین طرح پایلوت اسکان پایا در تبریز ایجاد شود که ایجاد هزار واحد مسکونی توسط شهرداری تبریز در همین راستا، صورت گرفته است.

شهردار تبریز به قوانین مرتبط با شهرداری‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه اوضاع به گونه‌ای است که می‌توان گفت قوانین چند 10 سال پیش در خصوص شهرداری‌ها، بعضا بسیار موثرتر از قوانینی است که امروز در خصوص شهرداری‌ها در مجلس طرح و تصویب می‌شود.

دکتر نجفی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید از آغاز مسئولیت خود اقدامات ارزشمندی در حمایت از مدیریت شهری داشته است، اظهار داشت: شهرداری‌ها دارای ظرفیت‌های خاص برنامه‌ریزی و اجراست. این ظرفیت ها در صورت استمرار حمایت و همدلی بخش‌های دولتی، خواهد توانست بروز و ظهور داشته باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.