قدس آنلاین- تبریز:معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با ابراز نگرانی از شباهت شهرها به یکدیگر گفت: اقدامات معماری و شهرسازی باید بر مبنای صیانت از هویت شهری پیگیری شود.

بحران دریاچه ارومیه، محصول نگاه ناهماهنگ به مفهوم توسعه / راه‌حل معماری شهرها، تکیه بر هویت فرهنگی و تاریخی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، پیروز حناجی در بیست‌و‌هفتمین نشست تخصصی شهرسازی و معماری کشور با بیان این که تصمیمات فعالان حوزه مدیریت شهری، عموماً در مقابل دو نگاه خاص اتخاذ می‌شود، اظهار داشت: اگر بتونیم منافع عمومی را به منافع بخشی و گروهی، اولویت دهیم می توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم.

 

وی افزود: این‌که شهر را بفروشیم و از درآمد آن شهر را اداره کنیم مطمئناً به مصلحت نیست؛ همه باید تلاش کنیم تا این چرخه معیوب را متوقف کنیم که البته این امر، مستلزم مدیریت هماهنگ شهری است.

حناچی با اشاره به این که در این هماهنگی ضعف‌های جدی داریم، گفت: دریاچه ارومیه محصول نگاه ناهماهنگ به مفهوم توسعه است. در خصوص این دریاچه، در یک دوره بحث جاده‌ها، اصل قرار داده شده و در دوره‌ای دیگر، سدهای مرتبط با دریاچه مورد توجه قرار داده شد؛ همین امر موجب شد 44 سد فعال در مسیر رودخانه‌های مرتبط با دریاچه احداث شود و دریاچه را به وضعیت امروز دچار کند.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی کشور با بیان این‌که سیستم عادی حال حاضر نمی تواند پاسخگوی مشکلات جدی کلان‌شهرها باشد، اظهار داشت: طبق لایحه‌ای که دولت در ارتباط با شهرداری‌ها بررسی کرده، شهرهای کوچک حریم کلان‌شهرها، دیگر حریم نیستند، بلکه بر اساس یک طرح جامع، با محوریت و کنترل کلان‌شهر مادر، مدیریت می‌شوند، با این حال، متاسفانه روح این قانون توسط مجلس تغییر کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: شهرهای کوچک نیازمند خدمات و توجه جدی هستند؛ در این راستا منافع حریم باید توزیع عادلانه‌ای داشته باشند.

حناچی اظهار داشت: از مفاهیم جهانی اداره امور شهرها به خصوص در حوزه‌ مدیریت منابع آبی و مسائل زیست‌محیطی که در کیفیت زندگی بسیار تاثیرگذار هستند، دوریم.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مفهوم «ایران‌شهر» از محورهای مهم دغدغه های وزیر محترم راه‌و‌شهرسازی است، گفت: شهرهای ما در مسیر توسعه -از اهواز و سرخس گرفته تا تبریز وجلفا-  همه شبیه یکدیگر شده‌اند که این موضوع، یک اتفاق نگران‌کننده بوده و هم‌جهت با مدیریت شهری جهان نیست؛ این در صورتی است کشورهایی مثل مراکش و تونس که از جنس ما هستند، به شدت در این زمینه تلاش می‌کنند.

وی با بیان این‌که هر نقطه از کشورمان هویت منحصر به فرد خود را با تکیه بر عناصر خاص معماری دارد، متذکر شد:  راه‌حل معماری ما امروز شهرهای ما همین است؛ باید مسیر معماری و شهرسازی هر یک از شهرها با تکیه بر هویت فرهنگی و تاریخی همان شهر تدوین و طراحی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.