قدس آنلاین- آمنه مستقیمی: برای همین است که رهبر معظم انقلاب در بحبوبه مباحث برجام و مذاکرات هسته ای، فاجعه منا و کشت و کشتارهای یمن و ... دست بر مسئله تهاجم فرهنگی گذاشته و از عوام و خواص می خواهند خاکریز فرهنگی را خالی نگذارند.

  شبکه های اجتماعی را محل انعکاس و انتشار پیام های عاشورا کنیم

به گزارش قدس آنلاین، «همه‌ی پیشرفت‌های روزافزون محیط مجازی در خدمت تحقق اهداف جنگ نرم است اما مهم‌تر از این امکانات و پیشرفت‌های سخت‌افزاری، لشکر عظیم نخبگان فکری، سیاسی، ادبی، اجتماعی، و فعالان برجسته‌ی ارتباطات و رشته‌های مختلف هنری است که عقبه‌ی نرم‌افزاری قوی و تأثیرگذاری را برای تحقق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است.» این جملات بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان صداوسیما مورخ 20 مهرماه است. از این رو و در آستانه محرم حسینی درباره آثار سوء شبکه های اجتماعی بر ارزش های دینی با حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند، جامعه شناس، استاد حوزه و دانشگاه، از رزمندگان، راویان و نویسندگان دوران دفاع مقدس به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن را می خوانید:

 

با توجه به فرا رسیدن محرم حسینی و ضرورت فضاسازی اجتماعی فرهنگی در این باره، آیا می توان از ظرفیت شبکه های اجتماعی نیز برای این هدف بهره گرفت یعنی می توان در قالب نیروی کمکی برای منبر به آنها نگریست؟

به طور کلی منبر و شبکه های اجتماعی به عنوان دو رقیب و دو ظرفیت در روشنگری و آگاهی بخشی اجتماعی جای خود را در میان مردم باز کرده اند.

باید توجه داشت ما به موازات گذر زمان توسعه ارتباطاتی نیز پیدا می کنیم، برای مثال در گذشته وبلاگ ها تاثیر بالای اجتماعی داشتند اما امروز جای خود را به شبکه هایی همچون تلگرام، واتس آپ، لاین و ... داده اند؛ بنابراین، اگر با توجه به این ظرفیت اجتماعی بخواهیم ارتباطات اجتماعی را تعریف کنیم، باید مشخص کنیم مخاطب ما دارای چه ویژگی های فکری و اندیشه ای است و بر اساس آنها با مخاطب وارد مباحث فرهنگی و اجتماعی شویم، چراکه طبیعتا نمی توان برخی حرف ها را به صورت عام زد بلکه باید متناسب با ظرفیت هر مخاطبی با او وارد ارتباط شد و این امر چه در منبر و چه شبکه های اجتماعی تثبیت شده و استاندارد است.

 

این روزها متاسفانه در شبکه های اجتماعی پیام هایی منتشر می شود که مستقیم و غیرمستقیم مقدسات و آموزه های دینی را دستخوش توهین و شوخی قرار می دهد و درصدد ارزش زدایی از آنها است؛ چطور این اتفاق می افتد در حالی که در بیشتر مواقع مخاطب خود متوجه این امر نیست؟

تکنولوژی های موجود و وسایل ارتباطی که امروز غربی ها تعریف و تولید می کنند از فکس گرفته تا ایمیل، وبلاگ و شبکه های اجتماعی و ... شناسنامه ای غربی اروپایی دارند و برای تامین اهداف مادی آنها حرکت می کنند پس باید تنها در مواقع اضطرار از آنها استفاده کرد نه اینکه توقع داشته باشیم به تمامه از آنها استفاده مفید کنیم.

به عبارت بهتر این تکنولوژی ها تولید شده اند برای هجمه به فرهنگ دینی و انقلابی و زیر سوال بردن مقدسات ما، از این رو بهترین کارکرد را می تواند در حوزه تمسخر و هجمه اعتقادات و باورهای دینی مذهبی ما داشته باشد.

برای همین است که سیل جریان ضدفرهنگی در این شبکه ها به راه افتاده و می بینیم به بهانه کمک به فقرا، تامین هزینه جهیزیه دختران نیازمند و نیاز ایتام، به فریضه ای با عظمت حج حمله کرده و یا غزوات نبوی را زیر سوال می برند.

در حالی که این ها همه جریانی صهیونیستی است که با شبکه های جدی اعتقادات و ارزش های دینی را هدف گرفته و منظم و با برنامه کار می کنند لذا دلخوش نباشیم که بتوان از این فناوری های ارتباطی به نفع خودمان بهره بگیریم چراکه کارکرد اصلی اینها هجمه به ما و ارزش های ما است همچون شبکه های ماهواره ای.

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مسئولان سازمان صداوسیما به مسئله جنگ نرم و تلاش دشمن برای تغییر باورهای مردم اشاره کردند، در این زمینه شبکه های اجتماعی چه نقشی را ایفا می کنند و چطور باید مراقب خطر آنها باشیم؟

دشمنان در جنگ نرم رویکرد تغییر روانشناسی و زیباپسندی اجتماعی را دنبال می کنند و به صورت منظم و هدفمند این پروژه را پیش می برند همانطور که گفته شده شیطان اعمال را برای انسان آرایش می کند، از این رو است که آنها به نام دین علیه دین مطلب نوشته و نشر می دهند.

برای مثال می گویند دینداری این است که حج نروید و هزینه اش را به فقرا و ایتام بدهید یعنی به واسطه یک امر دینی می خواهند امر دینی دیگر را هجو و طرد کنند همچون مسئله حجاب!

لذا مسئله جنگ نرم نه پس از پذیرش قطعنامه 598 بلکه پیش از آن آغاز شد چراکه دشمن دریافت با این جنگ، دیگر نیازی به حملات نظامی نیست. کمااینکه آمریکا مدام ایران را تهدید به حمله نظامی می کند اما به دلیل قدرت نظامی و جنگ افزاری انقلاب و ایران اسلامی هرگز جرئت چنین کاری را ندارد پس به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی متوسل می شود.

جنگ نرم یعنی حمله به این اعتقادات و ارزش هایی که ما در هشت سال دفاع مقدس و نیز پیروزی انقلاب پای آنها ایستادیم، اما متاسفانه گاهی دشمن به واسطه خودمان این جنگ را پیش می برد.

بنابراین، مراقب باشیم در شبکه های اجتماعی و گروه های فعال در آنها، در تاس رقیب بازی نکنیم حتی به شوخی، حتی به جوک، طنز و ...

اینها مطالب مهمی اند که دشمن می کوشد با تغییر زیباپسندی مردم آنها را به حاشیه براند و متاسفانه در برخی موارد دشمن موفق شده است!

برای همین است که رهبر معظم انقلاب در بحبوبه مباحث برجام و مذاکرات هسته ای، فاجعه منا و کشت و کشتارهای یمن و دیگر مسائل مبتلابه جامعه، دست بر مسئله تهاجم فرهنگی گذاشته و از عوام و خواص می خواهند پای میدان آمده و خاکریز فرهنگی را خالی نگذارند که اگر خالی بماند دشمن نفوذ می کند که متاسفانه در برخی موارد نفوذ هم کرده و باورهای ما را به بازی گرفته و این زنگ خطری است که صدایش شنیده می شود.

 

با فرا رسیدن محرم حسینی و داغ شدن بازار عزاداری ها و مباحث مرتبط با شهادت امام حسین (ع) ممکن است شبکه های اجتماعی و میدان داران آنها بخواهند از این ظرفیت برای زیر سوال بردن و مخدوش کردن حقیقت عظیم و تاریخ ساز عاشورا انجام دهند، در این باره چه باید بکنیم؟

باید توجه داشت ما پدیده ای داریم به نام هیئت، تکایا، حسینیه و مراسم عزاداری که دشمن دریافته انسان سازی و تهذیب نفوس در اینها به خوبی اتفاق می افتد لذا بر آنها سرمایه گذاری کردند البته در مسیر سوء و مدنظر خودشان.

برای مثال رهبر معظم انقللاب قمه زنی را حرام اعلام کردند اما دشمن روی این مسئله کار و سرمایه گذاری کرد، تعبیر تشیع انگلیسی که رهبری آن را به کار بردند در همین باره کار می کند یعنی قمه زنی و انتشار تصاویر آن و دیگر کارهای اینچنینی تا اسلام را خشن، متوحش و خونریز معرفی کند!

اینها روی موضوع عاشورا در جهت امیال و اهداف خود کار می کنند با استفاده از ترانه های لس آنجلسی، رفتارهای نابهنجار غربی، عبور از خط قرمزهایی که توسط برخی مداح ها رخ می دهد، بیان برخی مسائل انحرافی توسط برخی خطباء و وعاظ.

لذا همانطور که رهبری معظم انقلاب تاکید کردند که دوران دفاع مقدس را از افراط و تفریط دور نگاه دارید عاشورا را که اصل است باید اینچنین محافظت کنیم چراکه عاشورا عقبه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما است.

ما باید عاشورا را از تحریف و انقلاب دور نگاه داریم که از جمله آنها قمه زنی است و تحریفات انحرافی؛ برای همین است که مراجع می گویند لباس خود را در مجالس عزاداری درنیاورید، قمه نزنید، از اشعاری استفاده نکنید که با شان و نقش معصوم در تضاد است و تناسب ندارد.

 

تاثیر این کارکردهای سوء و ضددینی شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی چیست؟

وقتی دشمن طراحی و مهندسی هدفمند داشته باشد و شما متوجه بازی خود در زمین حریف نباشید، قطعا سبک زندگی ها تغییر می کند و آنگاه عاشورا وسیله ای می شود برای دنیاطلبی در حالی که عاشورا وظیفه تهذیب تاریخ را بر عهده دارد.

لذا اگر توجه نکنیم از باورها و ارزش ها ما جز پوسته ای باقی نمی ماند!

بنابراین، باید شبکه های اجتماعی را محل انعکاس و انتشار پیام های عاشورا بر اساس اسناد تاریخی و روایات صحیحه کنیم.

انتهای خبر/

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.