قدس آنلاین یزد - استاندار یزد گفت: مراسم عزاداري ماه محرم و عاشورا بر اساس محكمات اسلامي شكل می‌گیرد و ضرورت دارد تا همه هیئت‌های عزاداری تلاش کنند، این محکمات براي نسل حاضر و نسل‌های آينده تبيين و تشریح شود

مراسم عزاداري ماه محرم و عاشورا بر اساس محكمات اسلامي شكل می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، سید محمد میرمحمدی در گردهمایی مسئولان هیئت‌های مذهبی و عزاداری شهر یزدضمن گرامی داشت ياد و خاطره جان‌باختگان فاجعه غم‌انگیزمنااظهار داشت : ان شالله این مهاجرين الي الله با سيد و سالار شهيدان محشور شوند.

وی افزود: همدلي و هم‌زبانی جوامع روز بروز تقويت شود و تا يك جامعه متحد و منسجم نه‌تنها در استان يزد بلكه در سراسر كشور و جهان داشته باشيم.

استاندار از حضور در جمع پیر غلامان و عاشقان سيد و سالار شهيدان ابراز خوشحالی کرد و گفت: چقدر زيباست و چه چیزی بالاتر از این‌که بتوانيم در مكتب حسيني درس زندگي و شهادت بياموزيم و فلسفه قيام حسيني را در جامعه ترويج کنیم.

وی بابیان اینکه هیئت‌های عزاداری حق‌طلبی‌ها و شور و عشق حسيني را گسترش می‌دهند، تأکید کرد: هیئت‌های عزاداری امام حسین (ع) بايد تلاش کنند تا نوع زندگي، صداقت، رفتار، كردار، گفتار، رعايت حلال و حرام و مجموعه مسائلي كه در زندگي ائمه هدي مشاهده‌شده است را بیان تا در جامعه رواج پیدا کنند.

میرمحمدی خاطرنشان ساخت: مراسم عزاداري محرم و عاشورا بر اساس محكمات اسلامي شكل می‌گیرد و ضرورت دارد شما با حضور، تلاش و حمايت خود این محکمات اسلامی را براي نسل حاضر و نسل‌های آينده تبيين و تشریح کنید.

استاندار یزد با اشاره به اینکه همه تلاش و فعالیت‌های ما باید بر اساس محكمات اسلامي باشد و از خرافات و مسائلي كه دور از شأن و شعور و شعائر اسلامي است دوری‌کنیم، افزود: هیئت‌های مذهبی اين پيام را به دنیا برسانند كه مسلمانان امامی دارند که حق‌طلب، ظلم‌ستیز، رهاشده از دلبستگی‌ها است و حتی درراه خدا از اهل‌بیت و فرزند 6 ماهه خود گذشت تا اسلام برای همیشه زنده بماند.

وی بابیان اینکه دلیل همه این عزاداری‌ها اثبات پيروی از چنين امام و چنین مکتبی بوده است، تصریح کرد: چهارده قرن از آن واقعه می‌گذرد و اين خون كماكان جوشان و تأثيرگذار است.

استاندار یزد بابیان اینکه واقعه عاشورا جماعت زيادي را متوجه خود نگاه داشته است، خاطرنشان ساخت : قلب‌های زيادي براي امام حسین (ع) می‌تپد و آموزه‌های ارزنده‌ای براي همه فراهم كرده است.

وی بابیان اینکه چقدر زيباست اگر بتوانیم با سرمشق گرفتن از ائمه هدي زندگي خودمان را سامان دهيم، افزود: در چنین وضعیتی هم از زندگي لذت می‌بریم و هم از ترك دنيا خشنود خواهیم شد چراکه در محضر حق‌تعالی شرمنده نیستیم.
استاندار ادامه داد : تلاش‌های شما مسئولان هیئت‌های عزاداري سبب می‌شود جوانان و نوجوانان زیادی با امام حسین (ع) آشنا شوند و تحت تأثير اين مكتب قرار گيرند تا آسیب‌های اجتماعي بر آن‌ها اثری نگذارد و نسبت به آسیب‌های فرهنگي مصونيت پيدا كنند و جواناني پاك و باانضباط و مؤدب پرورش یابند.

این مسئول افزود: يكي از نقاط قوت هیئت‌های عزاداري اين است كه بچه‌های كوچك و خردسال نیز در آن مشارکت دارند و در دل هیئت، سينه و زنجير می‌زنند. ذهن اين بچه باارزش‌های ديني آميخته و عشق و علاقه اهل‌بیت در آن‌ها نهادینه می‌شود.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان بازخواني صحراي كربلا و وقايع عاشورا را نشان از فرصت‌های بزرگ انسان‌ها برای انتخاب مسير صحيح دانست و گفت: خداوند نعمت بزرگي را در اختیار ما مسلمانان و به‌ویژه شیعیان قرار داده تا نوجوانان و جوانان با آموزه‌های حضرت اباعبدالله حسين (ع) آشنا شوند و به‌کارگیرند.

وی تأکید کرد: اگر مقايسه كنيم جوانانی كه در اين هیئت‌ها رشد و نمو پیداکرده‌اند هرگز تحت تأثير بعضي انحرافات قرار نمی‌گیرند، چراکه پی‌ریزی و اساس مذهبی و اسلامی مناسبی دارند.

استاندار یزد حضور جوانان باذوق و هنرمند را در هیئت‌های عزاداری ستودنی دانست و اظهارداشت: خوشبختانه این عرصه هنوز براي جوانان محدود نشده است و فضای مناسبی برای کار و فعالیت مشاهده می‌شود که با اين شيوه، علاوه بر حضور جوانان و مشاركت و هنرمندي آن‌ها، نظم اجتماعي و انضباط اجتماعي بهتری شکل می‌گیرد.

 

هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد، موفقیت بیشتر است

میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود مشارکت مردم در هیئت‌ها عزاداری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هرجايي مشاركت مردم تبلور داشته باشد و مردم خودشان دست‌به‌دست هم كارها را انجام دهند، موفقیت بیشتری حاصل می‌شود.

وی بابیان اینکه مسئولان و پیر غلامان هیئت‌های مذهبی و عزاداری در محلات می‌توانند در نقش هیئت حل اختلاف ظاهر شوند، تأکید کرد: در قدیم ریش‌سفیدانی حضور داشتند که وقتی در محل مشکلی به وجود می‌آمد نسبت به حل‌وفصل آن اقدام می‌کردند و در حال حاضر نقش ریش‌سفیدی بر عهده پیر غلامان اباعبدالله الحسین است.

 

استاندار یزد با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبي در جهت ترويج اندیشه‌های امام تلاش می‌کنند، خاطرنشان ساخت: ضرورت دارد هیئت‌های مذهبي در جهت تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري جديت به خرج دهند و دلیلی برای گسترش شور و شعور حسيني در جامعه شوند.

هیئت‌های مذهبی در توسعه فرهنگی مشارکت داشته باشند

استاندار یزد در بخش پایانی سخنان خود بابیان اینکه طرح گسترده‌ای براي توسعه فرهنگ در استان یزد تدارک دیده‌شده است، تصریح کرد: اين طرح شامل يك اتاق فكر است که علاوه بر استان در همه شهرستان، شهرها، بخش‌ها و روستاها تشکیل‌شده و در حال فعالیت است.

وی ادامه داد : امیدواریم بتوانیم با کمک شما پیر غلامان امام حسین (ع) در محلات نیز کمیته توسعه فرهنگي محله را تشکیل دهیم.
میرمحمدی بابیان اینکه تغذيه اين شبكه از طريق اتاق فكر و منابع و مراجع فرهنگي كشور است، ابراز امیدواری کرد که این شبكه گسترده بتواند به‌راحتی مسائل فرهنگي را ترويج کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.