معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ۲۲ کیلومتر از جاده ۴۵ کیلومتری زیارت همزمان با دهه آخر صفر به بهره برداری می‌رسد.

۲۲ کیلومتر از جاده زیارت همزمان با دهه آخر صفر به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن واحدی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه طی ۵ ماه فعالیت اخیر معاونت زیارت خراسان رضوی براساس چشم‌اندازهای تدوین شده به نتایج مثبت و خوبی رسیده‌ اظهار داشت: اهمیت زیارت به ویژه در خراسان رضوی بر هیچ کس پوشیده نیست.

واحدی با اشاره به اینکه استراتژی معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی این است که زیارت را پیشانی توسعه استان می‌داند، گفت: ترویج فرهنگ رضوی با اثرگذاری در زندگی مردم و زیارتی ماندگار و ارزان از جمله اهداف کلان این معاونت است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ میزبانی را فرهنگ‌سازی کنیم، تصریح کرد: توسعه متوازن و پایدار شهری، توجه ویژه به اقتصاد زیارت و همچنین سبک زندگی و فرهنگ رضوی باید مورد توجه قرار گیرد.

واحدی با اشاره به تصویب طرح توسعه کمی و کیفی زیارت در صحن علنی شورای برنامه ریزی و توسعه استان، این طرح را بعنوان یک سند توسعه جزء اسناد توسعه استان دانست و افزود: این سند متشکل از ۱۰ راهبرد، ۳۹ سیاست، ۱۶۰ برنامه و ۸۲۵ پروژه است.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۲۵ پروژه سند توسعه استان در قالب ۳۰ جلسه بررسی شده است، گفت: نقش این پروژه خدمت دهی به زائران استان است.

واحدی با اشاره به نقشه راهنمای استان، اظهار داشت: این نقشه سندی است که بحث زیارت را برای چشم‌انداز مد نظر فراهم می‌کند و ۱۳ سیستم اجرایی نیز در این سند در مقوله‌های امنیت، تبلیغ و ترویج فرهنگ زیارت، توسعه اقتصادی و سوغات، تولید محتوای آموزشی و معرفت افزایی و سایر زمینه‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به طرح مبداء به مبداء، این طرح را اصلی ترین طرح در زمینه تحقق سفر ارزان دانست و تصریح کرد: این طرح برای افقی ۵ ساله تدوین شده و برای آغاز کار در ۹ استان و ۲ کشور خارجی به اجرا در می‌آید.

واحدی با بیان اینکه عراق و پاکستان نخستین کشورهایی هستند که طرح مبداء به مبداء در آنها اجرا می‌شود، گفت: استان‌های تهران، اصفهان، مازنداران، خوزستان، آذربایجان شرقی، قم، گلستان و خراسان شمالی استان‌های پایلوت این طرح هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۶ کمیته اجرایی در حوزه معاونت زیارت استان، خاطرنشان کرد: طرح توسعه کمی و کیفی زیارت برای افقی ۵ ساله تدوین شده که شروع آن از ابتدای سال ۹۵ و همزمان با شروع برنامه ششم است.

واحدی افزود: یکی از برنامه‌های بحث فرهنگی راه اندازی شبکه ملی زیارت است که این شبکه و رادیو زائر در حال پیگیری است و آستان قدس رضوی، شهرداری و صداوسیما طبق تفاهم‌نامه‌ای که با یکدیگر امضا کرده‌اند برای فراهم کردن سیستم لازم اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما به دنبال تهیه پیش نیاز، امکانات و تجهزات لازم است، گفت: یکی از این پیش نیازها تهیه محتوا و مکان مناسب است.

معاون زیارت استاندار خراسان رضوی میزان بودجه زیارت استان را ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: جهت گیری ما حرکت مردم به سمت زیارت گروهی است چرا که به این ترتیب هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

واحدی از شکل گیری کارگروهی در زمینه اقتصاد زیارت خبر داد و تصریح کرد: سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، زائران در مشهد هزینه می‌کنند که هزار و ۷۰۰ میلیارد آن مربوط به سوغات است و از این ظرفیت مالی باید به نحو احسن استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد زیارت نقش بسیار مهمی را در کاهش بیکاری می‌تواند داشته باشد و همچنین در حوزه زیارت نباید صرفا بر روی بودجه دولتی متمرکز شد بلکه این بودجه باید بعنوان کمک باشد.

واحدی با اشاره ثبت ۲۰۶ هزار نفر زائر پیاده‌ای که سال گذشته به مشهد سفر کردند، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده و همچنین فرهنگ سازی باید این آمار افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیشترین زائر پیاده از دو محور مشهد قوچان و مشهد نیشابور وارد مشهد می‌شوند، گفت: جاده زیارت در محور مشهد نیشابور در مسیری به طول ۴۵کیلومتر از قدمگاه تا نیشابور در دست ساخت است که تا روز گذشته ۶ کیلومتر از آن آسفالت شده و طبق پیش بینی ها تا ۲۸ ماه صفر ۲۲ کیلومتر از آن آماده استفاده می‌شود.

واحدی در ادامه گفت: ۲۳ کیلومتر از جاده زیارت تا پایان سال تکمیل می‌شود و در حال انتخاب پیمانکار هستیم.

وی از تعریض جاده مشهد قوچان با همکاری اداره کل راه و شهرسازی به منظور تسهیل در سفر زائران پیاده خبرداد و اظهار داشت: این جاده از هر طرف یک باند تعریض می‌شود که این عملیات از گلبهار و به طول ۴۰ کیلومتر است که تا کنون ۱۵ کیلومتر آن تکمیل شده است.

واحدی از افرادی که پیاده قصد سفر به مشهد را دارند خواست که در سامانه اینترنتی ثبت نام کنند.

وی در پایان با اشاره به کشته شدکان حادثه منا، اظهارداشت: تاکنون به خانواده‌های این افراد مبلغ ۲۵ میلیون تومان از طرف بیمه پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.