معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: پنج موقوفه از مجموع موقوفات آستان قدس رضوی به تعزیه داری و اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) در حرم مطهر امام رضا(ع) اختصاص دارد.

اختصاص پنج موقوفه برای تعزیه داری حضرت سیدالشهدا(ع) در حرم مطهر رضوی

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام سیدجلال حسینی گفت: پنج موقوفه از مجموع موقوفات آستان قدس رضوی به تعزیه داری و اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) در حرم مطهر امام رضا(ع) اختصاص دارد و این پنج موقوفه را متعلق به موتمن الملک، عضدالملک، ملک التجار، علی اکبر تحویلدار و میرزا محمد مومن' است.

وی افزود: قدیمی ترین وقفنامه دارای درآمد در این خصوص موقوفه میرزا محمد مومن در سال 1136 هجری قمری است که برابر مفاد وقفنامه همه ساله نیمی از عواید موقوفات این واقف در دهه نخست محرم و هر روز و شب ماه محرم و صفر باید صرف تعزیه داری برای حضرت امام حسین(ع) شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد:
عزاداری ایام شهادت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه ایام محرم و صفر در این موقوفات پررنگ بوده و 60 واقف بخشی از درآمد رقبه یا رقبات خود را به این سوگواری اختصاص داده اند که 18 مورد آنها دارای درآمد است.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: به جز پنج موقوفه مزبور عواید 14 موقوفه دیگر نیز به سوگواری و عزاداری اهل بیت(ع) در ماههای محرم و صفر اختصاص دارد.
حجت الاسلام حسینی این موقوفات را نیز شامل موقوفات محمدحسین الشریف، سیدعلی، امام وردی خان بیات مختاری و آبجی سلطان، فضل الله خان، میرزا محمد مهدی نوائی لشکرنویس، مهدی قلی خان قرائی، هاجرخانم، مهدی قلی میرزا سهام الملک، حاج کاظم غراب و مجدالدین مدنی، سیدحسین محمودی، علی رضایتبخش راوری، محی الدین راوری، حسن رستمی راوری و آیت الله عباس واعظ طبسی برشمرد.
وی گفت: موقوفات آستان شامل اموال منقول و غیرمنقول بسیاری است که اموال منقول شامل قرآنها، کتب خطی، جواهرات و اشیا نفیس در موزه نگهداری می شود و اموال غیرمنقول شامل املاک، اراضی و باغهات طبق مقررات خاصی مدیریت می شوند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عواید و درآمد موقوفات آستان قدس رضوی در 26 فصل طبقه بندی و نام 146 واقف در طومار واقفان آستان ثبت شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.