قدس انلاین: طی سالهای گذشته و پس از به دست گرفتن امور توسط دولت یازدهم ؛ وزیر بهداشت ودرمان توانست با برنامه ریزی های مفید و تاثیر گذار بخش بزرگی از مشکلات درمانی مردم کشور اعم از شهری وروستایی را حل کند ، وی اما معتقد بود برای درصورتی که بخواهیم فاز دوم طرح سلامت را اجرایی کنیم نیازمند همت بیمه ها هستیم درحالیکه اکنون این سازمانها به چشم اسفندیار طرح جامع سلامت تبدیل شده اند.

تجمیع بیمه هامعلق میان اصرار وزیربهداشت وانکاروزیررفاه /نمیتوان صندوق بیمه ۴۰میلیون کارگر را به دیگران بخشید /بجای تجمیع بیمه ها باید خدمات بیمه ای رایکسان کرد

دراین راه برخی به طرح تجمیع بیمه ها اشاره داشتندتا شاید با اجرای مصوبه ای که مربوط به برنامه پنجم توسعه است بتوانند این مشکل را از پیش روی طرح جامع سلامت بردارند این درحالی است که به گفته وزیر تعاون؛ کار ورفاه اجتماعی این کار شدنی نیست .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امکان پذیر نبودن تجمیع بیمه‌ها سخن گفت که این اظهار نظر واکنش وزیر بهداشت را به همراه داشت تاجایی که وی عنوان کرد قانون به هر شکل ممکن باید اجرا شود و نباید نقض قانون صورت گیرد.

علی ربیعی در مراسم تکریم و معارفه اعضای هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت در خصوص تجمیع بیمه‌ها گفت: تجمیع بیمه‌ها به معنی ایجاد سازمان جدید نیست چراکه الزامات آن فراهم نیست. وی افزود: رفتار بیمه‌ها باید یکسان باشد و آنها نباید با مراکز طرف قرارداد، قراردادهای متفاوت ببندند. اگر قرار است ما به همه مردم بیمه بدهیم باید منابع را به دقت ببینیم.

درهمین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که تجمیع بیمه‌ها باید حتما انجام شود، گفت: باید صندوق بیمه پایه واحد برای همه مردم تشکیل شود زیرا الزام قانونی هم برای آن وجود دارد.

سیامک مره‌صدق با بیان این مطلب اظهار کرد: تجمیع بیمه‌ها کاری است که حتما باید انجام شود در واقع وجود چند سیستم پایه‌ای خلاف عدالت اجتماعی است و امکان تولی واحد را از بین می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین حتما باید صندوق بیمه‌ پایه واحد برای همه مردم تشکیل شود و این الزام قانونی دارد؛ زیرا در راستای اجرای سیستم پزشک خانواده و ارجاع و برای پیشرفت وضعیت بهداشت و درمان کشور ضروری است.

نماینده کلیمیان در مجلس درباره اظهارات وزیر رفاه که امکان اجرای تجمیع بیمه‌ها شدنی نیست، گفت: نمی‌دانم زمینه فراهم نیست و یا شدنی نیست یعنی چه، اما به هر حال نمی‌توانیم اجرای قانون را به خاطر فراهم نبودن زمینه به عقب بیندازیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با تاکید بر این که در برنامه ششم هم باید تجمیع بیمه‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: انتظار می‌رود در برنامه ششم توسعه هم حتما باید به این مساله تاکید شود و این کار انجام شود.

***تجمیع بیمه‌ها یک ضرورت است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت گفت: در حال حاضر بیمه‌ها در کشور به چند بخش کوچک تقسیم شده‌ که تجمیع و یکدست کردن آن‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مردم ضروری است.

"عبدالرحمن رستمیان" در واکنش به اظهارات اخیر وزیر رفاه مبنی بر عدم امکان تجمیع بیمه‌ها گفت: بیمه‌های درمان در کشورهای پیشرفته موضوعی رایج است.

 وی افزود: هنگامی که دولت‌ها می‌خواهند همه مردم از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند با تجمیع منابع بیمه‌ای سعی در افزایش کارایی صندوق بیمه دارند.

نماینده سمنان اظهار داشت: کشورهایی که نظام‌های پیشرفته سلامت را طی می‌کنند، صندوق پایه یکسانی دارند به این معنا که خدمات پایه یکسانی را به مردم ارائه می‌کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اینکه با تجمیع بیمه‌ها، سهم پرداخت بیمه پایه باید در همه جا یکسان باشد، اظهار داشت: خدمات پایه به معنای ارائه خدمات ضروری به مردم است و فرقی میان ثروتمندان و فقرا در این زمینه نباید باشد و تجمیع و یکدست کردن آن‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مردم ضروری است.

وی با بیان اینکه در موضوع درمان هر چه تعداد بیمه‌ها کمتر باشد، ریسک کمتر شده و موفقیت بیشتری حاصل می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما خلاف این موضوع رفتار شده و بیمه‌های درمان متعددی راه اندازی شده است که در حال حاضر آسیب‌های آن مشخص و ضرورت یکسان سازی بیمه‌های درمان مشخص شده است.

رستمیان متذکر شد: به دلیل ابهامات ایجاد شده برخی فکر می‌کنند تجمیع بیمه درمان همان یکی کردن صندوق‌های بیمه است که این گونه نیست زیرا لوایح اجتماعی بیمه‌ها در کشور متفاوت است.

رستمیان بیان داشت: تجمیع نشدن بیمه‌ها طی سال‌های گذشته به دلیل برخورد سلیقه‌ای و یا سیاسی با موضوع بوده و حتی برخی منافع باعث شده که این قانون اجرایی نشود.

وی با تاکید بر این که تجمیع بیمه‌ها منجر به این می‌شود که دولت در بیمه پایه جهت حمایت از مردم نقش بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر بیمه‌ها در کشور به چند بخش کوچک تقسیم شده که باید به صورت یکجا تجمیع شوند.

رستمیان با تاکید بر ضرورت تجمیع بیمه‌ها خاطر نشان کرد: یکی از علل ناکارآمدی بیمه‌های ما متعدد شدن صندوق‌های بیمه‌ درمان کشور است چرا که این مراکز تجزیه شدند و نتوانستند کارایی خودشان را نشان دهند.

***اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها ضروری است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه طبق اظهارات وزیر بهداشت تجمیع بیمه‌ها باید صورت گیرد، گفت: دولت خود قانون برنامه پنجم توسعه را نوشته و پیش‌نیاز اجرای تجمیع بیمه‌ها یعنی تشکیل بیمه سلامت ایرانیان را انجام داده، لذا باید هماهنگی‌ها برای تجمیع بیمه‌ها نیز از سوی دولت انجام شود.

حسین‌علی شهریاری در گفت وگو با خانه ملت، درباره اختلاف‌نظرها در مورد تجمیع بیمه‌ها، افزود:‌ در قانون برنامه پنجم توسعه اختیار به دولت داده شده تا تجمیع بیمه‌ها صورت گیرد که البته ممکن است در حین اجرا یکسری مشکلاتی وجود داشته باشد که باید با هماهنگی دولت رفع شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق اظهارات وزیر بهداشت این تجمیع باید صورت گیرد چراکه در ماده 38 بند ب قانون برنامه پنجم توسعه دولت می‌تواند این تجمیع را اجرایی کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: دولت خود قانون برنامه پنجم توسعه را نوشته و پیش‌نیاز اجرای آن نیز مبنی بر تشکیل بیمه سلامت ایرانیان را انجام داده است لذا باید هماهنگی‌ها برای تجمیع بیمه‌ها نیز از سوی دولت انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: به نظر می‌رسد دولت باید در برنامه ششم توسعه تمهیدات نسبت به چگونگی اجرای تجمیع بیمه‌ها را درنظر بگیرد و مجلس نیز منتظر پیشنهاد دولت برای چگونگی اجرای این قانون است.

***تجمیع منابع مالی بیمه‌ها پیگیری شود

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بیمه سلامت با بیان اینکه محدودیت‌هایی در تجمیع صندوق‌‌های بیمه‌ای وجود دارد، گفت: وزیر کار می‌تواند پیشنهاد تجمیع منابع مالی صندوق‌های بیمه‌ای را در برنامه ششم ارایه کند.

نعمت‌الله منوچهری در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر تجمیع منابع مالی بیمه‌ها به جای تجمیع صندوق‌ها، افزود: با وجود آنکه تجمیع صندوق‌‌های بیمه‌ای بر اساس قانون باید صورت گیرد اما بدون‌شک محدودیت‌هایی در زمینه اجرا وجود دارد.

نماینده مردم پاوه، جوانمرد، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در این میان لازم است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث تجمیع منابع مالی بیمه‌ها را مدنظر قرار دهد و برای اجرایی شدن درست آن، سازوکار درستی را در نظر گیرند.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تاکید کرد:‌ واقعیت آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند پیشنهاد خود را مبنی بر تجمیع منابع مالی صندوق‌های بیمه‌ای را مطرح کرده تا در برنامه ششم توسعه این مهم لحاظ شود؛ بدون‌شک مجلس نیز این آمادگی را دارد تا پیشنهادات را مدنظر قرار داده و آن را بررسی کند.

وی یادآور شد:‌ تاکنون وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت اقدامات خوبی را برای اجرای طرح تحول سلامت داشته‌اند؛ این همکاری نشان دهنده آن است که وزارتخانه‌های مرتبط برای رفع معضلات این حوزه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بیمه سلامت گفت: عملکرد وزارت کار در فعالیت بیمه‌ها بسیار مثبت است که البته باید نظارت‌ها بر این اقدامات افزایش یابد تا نارضایتی مردم را در پی نداشته باشد.

*** تنها راهکار یکسان‌سازی فعالیت‌های بیمه‌ای

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تجمیع منابع مالی بیمه‌ها تنها راهکار یکسان‌سازی فعالیت‌های بیمه‌ای است، گفت: دولت در برنامه ششم توسعه باید راهکاری را برای اجرای آن مدنظرقرار دهد تا مجلس نیز بر اساس آن همکاری لازم را با وزارتخانه داشته باشد.

محمد اسماعیل سعیدی با مثبت ارزیابی کردن اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر آنکه ادغام سازمان‌های بیمه‌گر برای ایجاد یک سازمان جدید غیر ممکن است،‌ افزود:‌ صندوق‌های بیمه‌ای حق متفاوتی را از بیمه‌گذاران دریافت می‌کنند که همین مهم عاملی برای بی‌رغبتی بیمه‌ها نسبت به تجمیع شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: واقعیت آن است که باید به سمت تجمیع منابع و استانداردسازی عملکرد صندوق‌های بیمه‌ای پیش رفت و برنامه‌ریزی برای این اقدام تنها راهکار یکسان‌سازی فعالیت‌های بیمه‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه باید برای تجمیع بیمه‌ها چارچوب مشخصی تعریف شود، تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون عملکرد خوبی در زمینه حمایت‌های بیمه‌ای در طرح تحول سلامت داشته و بدون‌شک می‌تواند در تجمیع بیمه‌ها نیز سازوکار مناسبی در نظر بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه تجمیع بیمه‌ها تکلیف قانونی است که در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است، یادآور شد:  با توجه به این ضرورت، لازم است تکلیف آن مشخص شود لذا به نظر می‌رسد دولت در برنامه ششم توسعه باید راهکاری را برای اجرای آن مدنظرقرار دهد تا مجلس نیز بر اساس آن همکاری لازم را با وزارتخانه داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: باید اقدامات زیربنایی برای تجمیع بیمه‌ها فراهم شود و نمی‌توان با اقدامی سریع این طرح عظیم را اجرایی کرد چراکه ممکن است با اجرای شتابزده نظام سلامت نیز با چالش مواجه شود.

***امکان تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر وجود ندارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر تجمیع منابع بیمه ها، گفت: امکان تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل ساختارهای متفاوت وجود ندارد.

رسول خضری درخصوص صحبت‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی براینکه تجمیع بیمه‌ها به معنی ایجاد سازمان جدید نیست چراکه الزامات آن فراهم نیست و رفتار بیمه‌ها باید یکسان باشد، گفت: در برنامه پنجم دولت مکلف به تجمیع بیمه‌ها شد اما متاسفانه این موضوع عملیاتی نشد، زیرا ساختار بیمه ها یکسان نیست؛ به عنوان مثال سازمان بیمه تامین اجتماعی با سازمان بیمه سلامت ایرانیان ساختارهای متفاوتی دارند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، افزود: پیشنهاد می شود که منابع بیمه ها تجمیع شده و یک وحدت رویه برای همه بیمه ها تعریف شود تا بیمه تامین اجتماعی با 40 میلیون تحت پوشش و بیمه سلامت ایرانیان با 35 میلیون نفر تحت پوشش به صورت یکسان و تحت یک رویه مشخص خدمات یکسان ارائه دهند، بنابراین به جای تجمیع صندوق های بیمه گر باید منابع بیمه ها تجمیع شود.

وی تاکید کرد: صندوق تامین اجتماعی 7 درصد حق بیمه ازبیمه شدگان خود دریافت می کند، این درحالی است که بیمه کارکنان دولت یا بیمه سلامت ایرانیان 5 درصد حق بیمه دریافت می کند، بنابراین به دلیل ساختارهای متفاوت سازمان های بیمه گر، باید تجمیع منابع بیمه ها صورت گیرد.

خضری با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان زیرمجموعه وزارت کارهستند، تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی یک صندوق بین نسلی بوده و ازاندوخته کارگران تشکیل شده است، اما بیمه سلامت ایران ازدریافت 5 درصد حق بیمه و حمایت های دولتی برخوردار است؛ پس به دلیل ساختارهای متفاوت و درراستای یک رفاه یکسان باید در منابع بیمه‌ها تجمیع صورت گیرد تا بیمه پایه برای همه مردم به صورت یکسان پوشش داده شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم تاکید بر تجمیع صندوق های بیمه گر شد، افزود: تامین اجتماعی 7 درصد حق بیمه و بیمه سلامت ایران 5 درصد دریافت می کند، بنابراین تنها راهکار عملیاتی تجمیع منابع به نسبت تعداد بیمه شده و ایجاد یک صندوق مشترک است؛ به عبارت بهتر تحت لوای یک سیاستگذاری و به صورت رویه یکسان خدمات ارائه شود، از این رو در برنامه ششم تجمیع منابع بیمه ها و ایجاد یک وحدت رویه میان بیمه ها پیشنهاد می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: زمانی که تجمیع منابع بیمه ها صورت گرفته و وحدت رویه ایجاد شود باید سازو کار مشخصی نیز در دریافت حق بیمه در سازمان‌های بیمه گر انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران رازی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    متاسفانه هیچ کدام از آقایونی که سنگ تجمیع بیمه ها رو به سینه میزنند دغدغه ملی ندارند چرا که در این طرح بشدت ذینفع و از آقایون پزشک هستند که از هم اکنون به فکر کارانه های چند ده میلیونی هستند.حرف حق را دکتر توکلی گفتند که نمیشود هم دهنده خدمت و هم دهنده دستمزد در د ستان یک ارگان باشد.