قدس انلاین: یکی از حربه های ابن زیاد برای تضعیف امام حسین (علیه السلام) و یارانشان، عدم اجازه دسترسی آنان به آب فرات بود.

عقوبت فردی که مانع دستیابی امام حسین (ع) به آب شد

به گزارش قدس انلاین، ابومخنف از حمید بن مسلم أزدى نقل كرده كه گفت: عبیداللَّه بن زیاد، نامه دیگرى به عمر سعد نوشت كه: میان حسین‏ (علیه السلام) و یارانش، با آب فرات جدایى انداز و مگذار، یك قطره از آن بچشند. پس عمر سعد، پانصد جنگجوى سواره را به فرماندهى عمرو بن حجّاج، بر شریعه فرات گمارد. آنان حتّى یك قطره آب را از امام‏ و یارانش، دریغ داشتند. این رویداد، سه روز قبل از شهادت امام حسین (‏علیه السلام) واقع شد. عبداللَّه بن حصین أزدى - كه مرگش در بجیله رخ داد - به رویارویى امام‏ آمده، گفت: اى حسین! آیا این آب را نمى ‏بینى كه همچون دل آسمان مى‏درخشد؟! به خدا سوگند! یك قطره از آن نخواهى چشید، تا تشنه كام بمیرى!

پس امام‏ فرمود: خدایا! او را از تشنگى، بمیران و او را هرگز نیامرز. حمید بن مسلم گفته است: پس از آن، او مریض شد و من به عیادتش رفتم. سوگند به خدایى كه هیچ معبود بحقّى جز او نیست! او را دیدم كه پیوسته، آب مى‏خورد و سیراب نمى‏شد؛ سپس آن را پس مى‏داد و دوباره، مى‏آشامید و سیراب نمى‏شد؛ بدین گونه بود تا مُرد.

همچنین طبرى با سند خود از مفضّل بن عمر، از امام صادق‏ (علیه السلام) نقل كرده كه فرمود: چون آب را از حسین‏ (علیه السلام) و اصحابش دریغ داشتند، امام‏ در شب عاشورا میان آنان ندا داد: هر كه تشنه است، بیاید. آنان یك به یك نزد او آمدند. امام‏ انگشت ابهام خود را در دهان هر یك نهاده، تا همه سیراب شدند. برخى گفتند: شربتى نوشیدیم كه هیچ كس، همانند آن را در دنیا نیاشامیده است و چون فردا آهنگ نبرد كردند، امام‏ در سپیده صبح، هر یك را با نام خود و پدرش بر سفره‏اى فراخوانده، نشاند و همه از آن خوردند؛ آن شربت و خوراك، هر دو از بهشت بود.

منابع:

1-طبری، تاریخ الطبری، ج 311:3.

2-شیخ مفید، الإرشاد: 228.

3-ابن اثیر، الكامل فی التاریخ، ج 556:2 .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.