قدس آنلاین_ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: جهت گیری نظام صنفی به سمت توزیع از چالش‌های بسیار جدی در خراسان رضوی است.

۴۷ درصد واحدهای صنفی استان توزیعی هستند/صنایع خراسان رضوی با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند

به گزارش قدس آنلاین راضیه علیرضایی در جلسه مجمع نمایندگان خراسان رضوی که دراتاق جلسات دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون  213 هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که 47 درصد آنها توزیعی هستند.

وی تصریح کرد: باید اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد تا شبکه صنفی خراسان رضوی به طور متناسبی بین بخش تولید، توزیع و خدمات تقسیم شود تا ارزش افزوده و اشتغال پایدار استان افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون 6 درصد صنعت و 7.6 اشتغال کشور در خراسان رضوی است، خاطرنشان کرد: برنامه این است که به ازای یک واحد به 185 نفر اشتغال دست پیدا کرده که این موضوع با افزایش تعداد صنایع بزرگ وسرمایه گذاری دولتی باید محقق شود.

علیرضایی میزان سرمایه گذاری در صنایع بزرگ را در خراسان رضوی مطلوب ندانست و بیان کرد: 4 هزار میلیارد تومان اختلاف سرمایه گذاری در استان مرکزی و خراسان رضوی به دلیل مستقر نبودن صنایع بزرگ در خراسان رضوی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع خراسان رضوی با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند، تصریح کرد: لوله و پروفیل و رب گوجه فرنگی با 22 درصد ظرفیت کار می‌کنند و برخی از صنایع به دلیل رکود حوزه ساختمان با تمام ظرفیت خود کار نکرده و شاهد انباشت محصول در حوزه صنایع غذایی هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه 796 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از خراسان رضوی در 6 ماهه نخست امسال صورت گرفته است، تصریح کرد: این میزان 5 درصد کل کشور به لحاظ ارزشی و به لحاظ وزنی 3 درصد صادرات  تمام کشور است.

علیرضایی ادامه داد: در خراسان رضوی واگن مسقف برای حمل بار وجود ندارد و کاملا معطوف به این هستیم که پنبه از ترکمنستان صادر شود و در برگشت واگن کالای ما را با خود ببرد این معضل سبب می‌شود صادرات داخلی در برخی از مقاطع زمانی قطع شود.

اعتبارات جاری صدا و سیمای خراسان رضوی را کاهش دادند

محسن نصرپور مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی نیز دراین جلسه با اشاره به کمبودهای بسیار زیادی که در صدا و سیمای خراسان رضوی وجود دارد، گفت: برای سال جاری با وجود کمبودهای زیاد 50 درصد از اعتبارات استانی و 20 درصد از اعتبارات جاری این نهاد کم شده که عملا تولید برنامه های فرهنگی را با مشکل مواجه می کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از تجهیزاتی که در خراسان رضوی وجود دارد بسیار قدیمی بوده، تعداد استودیوها به اندازه‌ای که باید نیست و مشکلات فنی وجود دارد که سبب به وجود آمدن مشکلات در پوشش دهی شبکه‌های تلوزیونی در استان شده است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی ادامه داد: همچنین برای استقرار فیبر نوری و پوشش همزمان برنامه هایی مانند راه پیمایی و سخنرانی های بسیار مهم در شهرستان ها مشکلاتی وجود دارد که برای حل کردن آنها نیاز به همکاری ارگان های همکار مانند مخابرات است.

نصرپور ساخت سریال و برنامه‌های نمایشی را یکی از الزامات مهم برای صدا و سیمای خراسان رضوی دانست و خاطر نشان کرد: این مهم  باید به انجام برسد در حالیکه امسال هیچ اعتباری برای ساخت سریال در خراسان رضوی اختصاص پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه  هم اکنون در خراسان رضوی چالش‌های مربوط به وجود ماهواره وجود دارد، تصریح کرد: 31 ماهواره در فضای استان قابل دریافت است 112 شبکه فارسی زبان و 131 برنامه قابل پخش، 5 شبکه فاسد اخلاقی، 33 شبکه فیلم و سریال در این استان توسط ماهواره پخش می‌شود که رویکرد اصلی آنها از بین بردن بنیان خانواده است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی بیان کرد: برای پر کردن این خلاءها نیاز است که به لحاظ زیرساختی به این نهاد کمک شده تا بتواند در مقوله های فرهنگی ورود مناسبی داشته باشد.

 راه اندازی شبکه زیارت اقدام قاطع می خواهد

همچنین در ادامه این جلسه حسین سبحانی نیا رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی اظهار کرد: برای موضوع آسیب هایی که شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند باید ساز و کاری در نظر گرفته شود که صدا و سیما در این بخش می تواند  بسیار کمک دهنده باشد.

وی تصریح کرد: برای این موضوع و با توجه به حجم بالای زائری که به مشهد وارد می شود باید نسبت به راه اندازی شبکه زیارت یک اقدام قاطع به انجام رساند که در این حوزه نیز اقداماتی مورد بحث قرار گرفته در بودجه هزار میلیاردی زیارت که  برای 5 سال در نظر گرفته شده بایدبرای  این موضوع نیز تمهیداتی اندیشیده شود که متأسفانه این بودجه عملی نشده است.

محمد حسین بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه شبکه خراسان رضوی یکی بهترین شبکه‌های استانی سطح کشور است، گفت: این موضوع با وجود کمبودهایی که به لحاظ فناوری در استان وجود دارد نشان دهنده تعهد نیروی انسانی است که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلات و محدودیت هایی که در دولت وجود دارد گسترش ساختمان اداری اصلا مورد نیاز نیست اما در حزوه های فناوری باید اقدام قاطعی صورت بگیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.