قدس آنلاین: رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور با بیان اینکه متاسفانه هنوز خبری از ۱۵ مفقودی دیگر خراسانی حادثه منا، نداریم گفت: زائران اربعین جهت صدور ویزای خود به دفاتر سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و از حضور در کنسولگری عراق خودداری کنند.

ویزای زائران اربعین در دفاتر سازمان حج و زیارت صادر می‌شود/متاسفانه هنوز خبری از ۱۵ مفقود خراسانی حادثه منا نداریم

به گزارش قدس آنلاین، غلامعباس ارباب‌خالص صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در دفتر نمایندگی شمال و شمال‌شرق کشور برگزار شد، اظهار داشت: زائران اربعین از هم‌اکنون نسبت به صدور ویزای خود به دفاتر سازمان حج و زیارت مراجعه کنند.

وی افزود: انجام این کار سرعت را در صدور ویزای زائران بالا برده و ضمن صدور ویزای با اعتبار 3 ماه و ظرف مدت 48 ساعت، از مشکلات به وجود آمده سال‌های گذشته در این ایام خاص جلوگیری می‌کند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور با اشاره به عدم حضور مردم در کنسولگری عراق، خاطرنشان کرد: مردم از مراجعه به کنسولگری عراق خودداری کنند، زیرا این مکان پاسخگوی آن‌ها نیست و از مردم درخواست داریم تا به دلیل برای دریافت ویزا از مکان، اجتماع نداشته باشند.

ارباب‌خالص تصریح کرد: دفاتر ثبت نام زائران اربعین حسینی فعال شده و از 25 بهمن ماه سال گذشته تاکنون چهار نوبت جلسات هماهنگی ستاد اربعین برگزار شده که آخرین جلسه این ستاد در روز گذشته برگزار شد.

وی تأکید کرد: مردم طوری برنامه‌ریزی کنند که سفرشان در دوره زمانی معینی باشد و تنها به روز اربعین حسینی موکول نشود و با هماهنگی صورت گرفته اقدامات مناسبی جهت خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر به زائران اربعین حسینی خواهیم داشت و از زائران هم درخواست داریم بدون گذرنامه و ویزا به کشور عراق سفر نکنند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور بر لزوم همراه داشتن گذرنامه اشاره کرد و گفت: سفر به خارج از کشور بدون گذرنامه غیرقانونی بوده و در صورت ایجاد مشکل برای زائران فاقد گذرنامه امکان رسیدگی وجود ندارد.

ارباب‌‍خالص گفت: سال گذشته 50 هزار نفر از خراسان رضوی در روز اربعین حسینی در کربلای معلی حضور داشتند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار در سال جاری با افزایش 1.5 برابری همراه باشد.

وی افزود: ستاد اربعین به ریاست محمدحسن واحدی معاون هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی تشکیل شده و مجموعه‌هایی همچون آستان قدس رضوی، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اداره کل حج و زیارت استان و شهرداری مشهد در این ستاد فعال هستند و تمهیدات لازم برای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر و شایسته‌تر به زائران حسینی اندیشیده شده است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور با اشاره به خدمات رسانی به زائران اربعین از آغز تا پایان سفر، عنوان کرد: گروه‌هایی آماده خدمات رسانی داوطلبانه در جهت موضوعات بهداشتی، درمانی، پذیرایی، نظافتی و غیره هستند و راحتی زائر از قبل از عظیمت تا زمان بازگشت پیش‌بینی شده است.

ارباب‌خالص تصریح کرد: سال‌های گذشته ویزای فرودگاهی برای زائران اربعین صادر می‌شد اما امسال هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است و به زائران توصیه می‌کنیم که ویزای خود را از مبدأ تهیه کنند.

وی تأکید کرد: طبق عرف بین‌الملل وارد هرکشوری که می‌شویم باید به قوانین آن کشور احترام بگذاریم و و مقررات را رعایت کنیم و این تصور غلط به وجود نیاید که به زائران بی‌احترامی می‌شود، زیرا هراقدامی که صورت می‌گیرد در جهت حفظ امنیت بوده و اینکه اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد شناسایی سریع‌تر و دقیق‌‎تر از طریق اسکن چشم و اثر انگشت صورت پذیرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور با اشاره به صدور گذرنامه‌های پیشرفته و با امنیت بالا، بیان کرد: در بحث صدور گذرنامه‌ها در حال توسعه، تقویت و پیشرفت هستیم تا همچون گذشته شاهد سودجویی متخلفان در بحث صدور گذرنامه جعلی و غیرقانونی نباشیم.

ارباب‌خالص گفت: طبق توافق صورت گرفته میان وزارت‌خانه‌های امور خارجه ایران و عراق گذرنامه سیاسی خدمت لغو شده، اما گذرنامه عادی لغو نشده است؛ همچنین صدور ویزای ایران در 5 شهر عراق صورت می‌پذیرد و از اول آبان ماه امسال هم شرایطی فراهم شده که ویزای ایران در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد صادر شود.

وی افزود: مسیر اصلی زائران پیاده اربعین حسینی از نجف اشرف به سمت کربلای معلی به مسافت 80 کیلومتر است، اما برخی از زائران مسیرهای دیگری را انتخاب می‌کنند و حتی از ابتدای مرز و برخی‌ها هم از شهر مبدأ پیاده‌روی خود را آغار می‌کنند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور با اشاره به عدم پایان‌پذیری اقدامات تروریستی دشمنان، خاطرنشان کرد: فعالیت گروه‌های تروریستی هیچگاه قطع نمی‌شود، اما با عنایات الهی، لطف ائمه اطهار(ع) و تلاش مسئولان امنیتی مشکلی ایجاد نشد و 20 اقدام تروریستی روز عاشورا در کربلای معلی خنثی شد، هرچند که باید همه چیز را پیش‌بینی کرد اما به مدد امام حسین(ع) با وجود مشکلات بهداشتی، امنیتی، تغذیه‌ای و غیره تاکنون هیچ مشکلی به وجود نیامده است.

ارباب‌خالص تصریح کرد: دولت عراق در بحث امنیت شهرهای زیارتی این کشور به خصوص کربلای معلی از توان و ظرفیت دیگر کشورها همچون ایران استفاده می‌کند و مهم‌ترین دغدغه بستر امنیتی بوده و تا امنیت منطقه تأیید نشود اجازه ورود زائران ایرانی به عراق داده نخواهد شد؛ هرچند که دشمن با ایجاد ترس و وحشت به دنبال کاهش آمار زائران اربعین حسینی در کربلای معلی بوده، به همین دلیل شایعاتی را به راه انداخته و هرچه که به این روز نزدیک می‌شویم شایعات مطرح شده افزایش می‌یابد، زیرا می‌داند که هرچه قدر که حضور زائران حسینی پررنگ‌تر باشد تلاشش ناموفق‌تر است، زیرا می‌خواهد این حرکت عظیم اسلامی و اقتدار شیعه در دنیای اسلام را کمرنگ نشان دهد.

وی تأکید کرد: شهرداری مشهد در بحث نظافت شهرهای زیارتی عراق در ایام اربعین حسینی تفاهم‌نامه‌ همکاری‌ای با شهرداری نجف منعقد کرده و تفاهم‌نامه مشابهی هم میان شهرداری تهران و شهرداری کربلا به امضا رسیده است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شمال‌شرق کشور درباره آمار ویزاهای صادره برای گردشگران و زائران خارجی در خراسان رضوی گفت: در 6 ماهه نخست امسال 16 هزار و 415 ویزای فرودگاهی در خراسان رضوی صادر شده و در مهر ماه امسال هم 3 هزار 585 ویزا در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد صادر شد و بیشترین ویزاها برای زائران و گردشگران 5 کشور کویت، عربستان، بحرین، قطر و عمان صادر شد و ویزاهای دیگر هم برای سایر کشورهای عربی و کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر شده بود.

وی از خراسان رضوی با عنوان استانی با بیشترین کشته و مفقودی در حاثه منا یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر مفقودی‌های خراسان رضوی 15 نفر بوده که تا این لحظه پیگیری‌ها برای دستیابی اطلاعات از آنها بی‌نتیجه مانده است.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور تصریح کرد: آنچه مسلم بوده پیگیری‌ها از سوی ما به طور مجدانه در حال انجام بوده، اما آن چیزی که محرز و مشخص است دولت سعودی روال کار و سیکل اداری بسیار کندی دارد.

ارباب خالص یادآور شد: متاسفانه هنوز خبری از 15 مفقودی دیگر خراسانی حادثه منا نداریم و حتی نمی‌توانیم احتمال دهیم که در چه وضعیتی از سلامت قرار دارند و یا اینکه در زندان‌های دولت سعودی هستند و یا فوت شده‌اند.

وی اظهار کرد: آنچه در فاجعه منا شاهد بودیم این بوده که بی‌تدبیری و سوءمدیریت سبب چنین حادثه تلخ و خونباری شد، کمااینکه مدیریت صحیح می‌توانست از بروز این حادثه جلوگیری کند.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور با بیان اینکه در هر دوره عمره حدود 20 تا 30 ایرانی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: اصولا به دلیل اینکه برخی با کهولت سن مواجه بوده و یا بیماری دارند و یا به دلیل ازدحام جمعیت و ضعف بدنی جان خود را از دست می‌دهند، اما فاجعه منا حاصل سوءمدیریت در حج بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.