قدس آنلاین : رییس سازمان حج و زیارت خراسان رضوی گفت: امسال در ایام اربعین عبور بدون ویزا به عراق نداریم.

مشخصات کامل زائرین اربعین  درسامانه ثبت می شود

به گزارش قدس آنلاین  مسعود مجردی صبح امروز در نشست خبری پیرامون برنامه های ستاد اربعین گفت: مسئول ستاد اربعین امسال معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مجردی با بیان اینکه روسا ستادهای اربعین امسال استانداران هستند، افزود: سازمان حج و زیارت امسال مسئولیت پشتیبانی  و ساماندهی را در مسیر نجف و کربلا برعهده دارد.

وی گفت:سازمان حج و زیارت در مسیر نجف و کربلا 7 موکب برای زائران ایرانی تدارک دیده شده که این ایستگاهها مجهز به ماساژور وغذا و امکانات خواب است.

مجردی افزود: در سه راهی بعد از مهران، مدیریت با استان خراسان رضوی است که به نام موکب امام رضا(ع) است.

وی  با بیان اینکه امسال مثل سال گذشته نیست تا زائران بدون ویزا وارد عراق شوند، گفت:  امسال کارگزاران  تحت پوشش سازمان حج و زیارت اعزام زائران را برعهده ندارند.

رییس سازمان حج و زیارت خراسان رضوی گفت: درسامانه مشخص شده برای ثبت نام زائران اربعین به عتبات عالیات از زایر همه مشخصات و برنامه های زائر پرسیده می شود تا از این بانک اطلاعات برای تردد زائران اطلاع داشته باشیم.

مجردی با تاکید بر اینکه  سرکنسولگری عراق، به هیچ وجه راسا و شخصا به زائران ویزا نمی دهد، گفت: ویزای زایرین ایرانی امسال با 40 دلاری که سرکنسولگری می گیرد و 10 هزارتومان ویزای عراق است، برای زائران پیش بینی شده است.

وی افزود: ویزای عراق به مدت 3 ماه اعتباردارد که این به معنای این نیست که زایرانی که برای اربعین به عراق می روند، 3 ماه در عراق اسکان و اقامت داشته باشند،بلکه با توجه به امنیتی که نمی شود روی آن قسم خورد، بعد از روز اربعین توصیه می شود که به ایران برگردند و در ایام دیگر دوباره از حق ویزا خود در عراق استفاده کنند.

مجردی با بیان اینکه امسال شورای عالی امنیت ملی، پیگیر قضیه زایرین ایرانی درایام اربعین است و مرزها با توجه به همان ثبت نام در سامانه کنترل می شود، گفت: از اول آذر حرکتهای کاروانهای زایرین ایرانی شروع می شود و 5 آذر به اوج می رسد.

وی با اعلام این خبر که سازمان پایانه ها که به عنوان یکی از 9 کارگروه این ستاد هست گفت: 500 دستگاه اتوبوس در ایام اربعین دراختیار متقاضیان قرار می دهد.

مجردی  ضمن بیان این تذکر به زایرین اربعین حسینی که  برگشت از رفتن سخت تراست و قبل از رفتن برای چگونگی برگشتن خود پیش بینی های لازم را انجام دهند و در سامانه اطلاع رسانی کنند، گفت: دبیرخانه ستاد اربعین  واقع در خیابان بهار، مانیفست های را برای زایرین به شکل 40 نفر تعیین کرده که باید به آنجا مراجعه کنند.

وی گفت:اگر زایرانی هم  به صورت شخصی می خواهند اقدام کنند، پس از ثبت نام در یک مانیفست 40 نفرساماندهی می شوند  تا به این وسیله اتوبوس ها با تضمین برگشت وامنیت باشند.

مجردی با بیان اینکه امسال سازمان حج و زیارت همه توان خود را برای ساماندهی 10 روز زایرین  انجام می دهد، افزود: هیچ شرکت زیارتی  کاروانی از طریق سازمان حج  و زیارت امسال به عتبات عالیات در این ایام اعزام نمی کند.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: سال گذشته یک میلیون و 500 نفرازکشور برای سال گذشته به عراق رفتند، گفت:  امسال پیش بینی ما 100 هزارنفر است.

وی افزود: 10 رام قطار امسال شرکت راه آهن در اختیار زایرین قرار می گیرد که توصیه می شود خانواده ها  و خانم ها از قطار استفاده کنند .

مجردی با بیان اینکه  مسلما در این ایام پروازهای مشهد به نجف، مشهد به کربلا، مشهد به ایلام ، مشهد به اهواز 2 برابر افزایش پیدا می کند، گفت: 100 هکتار زمین در مرز مهران برای پارکینگ زایرانی که با وسیله شخصی خود به مرز مهران می روند و از آنجا با اتوبوسها وارد مرز عراق می شوند، تدارک دیده شده است.

رییس حج و زیارت گفت: اسکان اردویی و چادری و هلال احمر برای زایران  در بصره ازطرف ایران برنامه ریزی شده است.

وی درپایان گفت: فقط 10 درصد اسکان موقت برای زایرین فراهم شده و با توجه به مهمان نوازی خوب مردم عراق در ایام اربعین از زایرین، بقیه از امکانات مردم عراق استفاده می کنند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.