قدس آنلاین: در مراسم رونمایی و بررسی کتاب«تاریخ مستطاب آمریکا»، از تمایل کم مردم ایران به مطالعه سخن به میان آورده و رابطه مردم با کتاب، نوعی رفتار قهرآمیز توصیف شد.

شبکه های اجتماعی توهم دانایی ایجاد می کنند/کتاب از سبد زندگی مردم حذف شده است

دیشب، در بازار کتاب گلستان مشهد، شاهد رونمایی از کتابی با موضوع برملا کردن جنایات آمریکا در طول تاریخ بودیم.نویسنده این کتاب با بهره گیری از شیوه نگارشی جدیدی، تحلیل سیاسی حاصل از کتاب را بر عهده خواننده گذاشته و وی را به سوی تحلیلی واقعی سوق داده .

عنوان این کتاب، «تاریخ مستطاب آمریکا است» و به قلم دکتر محمد صادق کوشکی،  عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نگارش شده است. لازم به ذکر است که این نویسنده، تحلیل های سیاسی های متعددی را در خصوص مسائل کشور دارد.

رابطه مردم ایران با کتاب، کمتر از قهر نیست

کوشکی، در مراسم رونمایی، نقد و بررسی کتاب تاریخ مستطاب آمریکا اظهار کرد: رابطه مردم ایران با کتاب کمتر از قهر نیست و مردم رابطه خوبی با کتاب که سرچشمه دانایی است، ندارند.

وی با اشاره به هجوم بی سابقه مردم به سوی شبکه های اجتماعی تصریح کرد: عموم جامعه هجومی بی سابقه به سوی شبکه های اجتماعی دارند و مطالب نشر شده در این شبکه ها را جاگزینی برای کتاب می دانند؛ در حالیکه شبکه های اجتماعی توهم دانایی را برای افراد ایجاد می کنند و واژه«شبه دانایی» برای فهم این مطالب مناسب تر است.

این تحلیل گر سیاسی، افت مطالعه کتاب در ایران را بیش از سایر کشورها دانست و بیان کرد: افت مطالعه کتاب در ایران با شیب تندتری نسبت به دیگر  کشورها در حال جریان است و حتی  مردم کشورهایی که خود از بنیانگذاران شبکه های اجتماعی هستند، هم چنان به مطالعه کتاب می پردازند و کتاب از سبد زندگی آنان حذف نشده است.

 نویسنده کتاب تاریخ مستطاب آمریکا ضمن مقایسه فروش کتاب  در ایران و آمریکا یادآور شد: کتاب معروف«سفر به گرای ۲۷۰ درجه» آمریکا به فروش فوق العادعه ای رسید و۳۸ هزار نسخه از این کتاب در چاپ اول و بدون یارانه دولتی توسط مردم خریداری شد در حالیکه از این کتاب در کشور ما تا به این اندازه استقبال نشده است.

مردم نیازی برای افزایش دانایی خود نمی بینند!

کوشکی، یکی از معضلات جامعه امروزی ما را عدم نیاز مردم نسبت به افزایش اگاهی و دانیی دانست و خاطر نشان کرد: مردم کشور ما نیاز برای افزایش آگاهی های خود نمی بینند و صرفا به مطالب رسانه های اجتماعی اکتفا می کنند که این موضوع می تواند افت مطالعه و خرید کتاب را تا میزان قابل قبولی توجیه کند.

وی یکی از اتفاقات تلخ حوزه کتاب و کتابخوانی را مقوله ای بنام کتاب سازی دانست و تاکید کرد: یکی از اتفاقات تلخ حوزه مطالعه و چاپ کتاب، مقوله ای عجیب به نام کتاب سازی و شبه کتاب است و در شرایط امروزه مملکت و با وجود ۵میلیون دانشجو در سراسر کشور، برخی از کتاب ها با شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ می رسند.

فقط می دانیم آمریکا دشمن ماست و این کافی نیست!

این تحلیل گر سیاسی، با بیان اینکه تنها می دانیم آمریکا دشمن ماست، افزود: در طول عمر ۳۶ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی، آمریکا را به عنوان دشمن خود می دانیم اما این کافی نیست؛ بسیاری از افراد نمی دانند که چرا شعار مرگ بر آمریکا سر می دهیم و نیاز به روشن کردن بسیاری از این حقایق داریم.

نویسنده کنتاب تاریخ مستطاب آمریکا در زمینه عدم مطالعه کتاب های استکبارستیزی و تحلیلی توسط مردم عنوان کرد: خلاهای بسیاری برای چاپ کتاب هایی از این قبیل احساس می شود و عمده کتاب های مرتبط با استکبارستیزی گاهی دارای محتواهای کاملا پژوهشی و یا به شدت نمادی هستند و به همین دلیل از سبد مطالعاتی مردم حذف شده اند.

طنز سیاسی تلخ، شیوه نگارشی مناسب برای بازگویی جنایات آمریکا

کوشکی، در خصوص شیوه نگارشی کتاب خود تصریح کرد: این کتاب به شیوه طنز سیاسی تلخ به نگارش درآمده و مردم ضمن خواندن مطالب به صورت طنزآمیز و فکاهی، با جنایت های آمریکا رو به رو می شوند.

وی ادامه داد: این شیوه نگارشی برای بازگویی جنایات آمریکا موثرتر است، ضمن آنکه تمامی گروه های سنی می توانند به مطالعه این کتاب بپردازند.

این تحلیل گر سیاسی هدایت خواننده به سوی بررسی های مبتنی بر اقعیات را حائز اهمیت دانست  خاطر نشان کرد: در این کتاب سعی شده تا خواننده به سوی تحلیل مبتنی بر اقعیات هدایت شود و خواننده در انتها به دلایل قانع کننده ای برای انزجار از آمریکا می رسد.

 

 

ملیکا درودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.