قدس آنلاین : مفاهیم عاشورا با چاشنی انقلاب اسلامی و جنگ از سوی شخصیت عموی روحانی برای کودکان ۴تا ۱۲ سال در قالب قصه و داستان های جذاب طی دهه اول محرم در فرهنگ سرای کودک در مشهد تبیین شد .

عزاداری کودکان مشهدی در حسینیه های کودک/مفاهیم عاشورایی با چاشنی انقلاب اسلامی به کودکان منتقل شد


به گزارش قدس آنلاین , عزاداری خاص کودکان در حسینیه کودک برای نخستین بار در دهه اول ماه محرم برگزار شد. این مراسم که در 20 مجموعه در حاشیه و داخل شهر با مشارکت حسینیه ها و مساجد، مجالس برگزار گردید شخصیت «عمو روحانی» مسائل واقعه عاشورا را در قالب نقاشی و رنگ‌آمیزی برای کودکان 4 تا 12 سال دختر و پسر بیان کرد. اقدامی که با استقبال زیادی از سوی خانواده ها رو به رو شد و تعداد کودکانی که در این مراسم حضور داشتند بیشتر از پیش بینی صادقی مدیر فرهنگسرای کودک مبنی بر حضور ۲۰۰ کودک بود. بر همین اساس در این گزارش به سراغ فعالان و دست اندکاران این برنامه رفتیم و در خصوص تاثیرگذاری این برنامه با آن ها گفتگو کردیم.
اقدامی بسیار اثرگذار بود
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در این باره می گوید: اقدامی که امسال در محرم در مجموعه معاونت فرهنگی استارت خورد  اقدامی بسیار ضروری بود، چرا که بخش عمده ای از شهروندان ما را کودک و نوجوان تشکیل می دهند و ما در این حوزه خیلی کم کار کرده ایم.

فاطمی می افزاید: ضمن اینکه ایام محرم و صفر تعداد زیادی مجالس برای عزاداری سیدالشهدا برگزار می شود که کودکان از این مجالس سهم کمی دارند و محتوی این مجالس این برنامه های مذهبی و دینی نوعا محتوی مناسب با سطح سنی جوان به بالاست. وی ادامه می دهد: این در حالی است که کودکان به واسطه عشقی که به عزاداری آقا دارند دوست دارند در این مجالس شرکت کنند اما سخنانی که می شنوند برایشان خسته کننده است و در دراز مدت ممکن است از این مجالس دلسرد شوند.

وی با بیان اینکه در خصوص حضور کودکان در صحنه عاشورا کمتر پرداخته شده است اظهار می دارد: در حالی که کودکان نقش بسیار تاثیری گذاری در کربلا داشته اند اما خیلی کم از آن ها و رشادت های آن ها گفته شده است. در صحنه کربلا تمامی کودکان به خصوص کودک سه ساله عبدالله الحسین الگوی بسیار مناسبی برای کودکان امروزی هستند و در عین حال می توان از این مقوله در آشنایی بیشتر کودکان با سبک زندگی و سیره اهل بیت استفاده کرد.

وی می افزاید: همچنین خود معارف عاشورا می تواند برای کودکان اثرگذار باشد مشروط بر اینکه با زبان کودک و برنامه هایی که مختص آنهاست گفته و پرداخته شود که با کمک خدا در این برنامه ما موفق شدیم تا حدی زیادی کودکان را با این مفاهیم آشنا کنیم.

فاطمی با اشاره به اینکه امسال مجالس عزاداری کودکان در 20 حسینیه کودک برگزار شده است اظهار می دارد: امیدوارم این موضوع در سال های بعد گستره بیشتری داشته باشد و در عین حال این موضوع فرهنگ سازی شود تا در هر مسجد و هیئتی که مجالس عزاداری آقا سیدالشهدا برگزار می شود در کنار آن برنامه ای برای کودکان نیز تدوین شود تا آن ها هم از این ظرفیت ها استفاده کنند.
مفاهیم عاشورا با چاشنی انقلاب اسلامی به کودکان منتقل شد
مدیر فرهنگسرای کودک و آینده نیز در این خصوص می گوید: یکی از مهم ترین اهدافی که ما در اجرای این طرح داشتیم انتقال مفاهیم عاشورایی با چاشنی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بود که به لطف خدا این هدف محقق شد.

حمید صادقی اظهار می دارد: این مفاهیم از سوی شخصیت عمو روحانی برای کودکان 4تا 12 سال در قالب قصه و داستان های جذاب و خاطرات جبهه در دهه اول محرم گفته و پرداخته شد و تاثیرات و بازتاب خوبی داشت.

وی با اشاره به اینکه باید برای کودکان در مجالس عزاداری بستری مناسب ایجاد شود، تا بهره بیشتری ببرند تصریح می کند: ما پیش بینی می کردیم که در هر مجموعه ای که این مراسم برگزار می شود 200 کودک و نوجوان حضور داشته باشند اما طبق بررسی ها آمار خیلی بیشتر از پیش بینی ما بود.

وی ادامه می دهد: هدف دیگری که ما از اجرای این برنامه داشتیم انتقال مفاهیم بلند عاشورایی و انقلابی به کودکان با زبان کودکانه بود.

هدایت خصلت الگوپذیری کودک
کارشناس حوزه کودک و نوجوان نیز طرح برگزاری حسینیه کودک را اقدامی بسیار شایسته می داند و در این خصوص می گوید: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در حوزه کودک و نوجوان به آن توجه داشت الگو پذیری کودک است و به همین خاطر وظیفه ما این است که با ارائه الگوهای مناسب آنها را هدایت کنیم.

باباخانی می افزاید: یکی از موقعیت های خوبی که ما شیعیان برای ارائه الگوی مناسب به کودک و نوجوان در اختیار داریم، محرم و صفر است، که با استفاده از ظرفیت های این ماه می توانیم الگوها و مفاهیم عاشورایی را جایگزین عروسک ها و شخصیت های غربی کنیم.

وی ادامه می دهد: اما در این راه باید بسیار کارشناسی شده عمل کنیم چرا که کودک بسیار حساس است و باید از طریق افرادی که آشنا به روانشناسی کودک هستند با آن ها صحبت کرد.

وی با بیان اینکه کودکان عشق خاصی به امام حسین (ع) و محرم دارند اظهار می دارد: امسال در مشهد‌ مراسم  عزاداری برای کودکان در حسینیه هایی با عنوان حسینیه کودک برگزار شد که بسیار کار پسندیده ای بود، چرا که ما بالاخره موفق شدیم کودکان را از راه درست و منطقی به سوی فرهنگ عاشورایی هدایت کنیم.

وی ادامه میدهد: اما به عقیده من نباید در این راه افراط و تفریط کرد و افرادی که در این حسینیه ها با کودکان در ارتباط هستند باید افرادی قابل اعتماد و در عین حال بسیار آراسته باشند تا کودک بتواند آن افراد را قبول کند.

باباخانی می گوید: من معتقدم در حوزه کودکان هر چقدر کار کنیم، کم است و ما در این حوزه در اول راه هستیم و برگزاری مراسم عزاداری برای کودکان در حسینیه های کودک باید ادامه دار باشد تا به نتیجه دلخواه که همانا انتقال مفاهیم عاشورایی به کودکان است، برسیم.

مفاهیم عاشورایی با زبان کودکانه بیان شد
مدیر مجموعه فرهنگی خیمه النتظار در خصوص برگزاری عزاراداری کودکان در حسینیه کودک می گوید: از آنجایی که کودکان همیشه به همراه والدین خود به مجالس عزاراداری سیدالشهدا می آمدند انتقال مفاهیم به آنها بسیار دشوار بود اما در حسینیه کودک این مفاهیم به زبان خودشان عنوان شد.

سعید آخوندی ادامه می دهد: برگزاری مجالس کودکان در این حسینیه ها فواید بسیاری داشت یکی از این فواید دور شدن کودکان از آسیب های احتمالی در مجالس عزاراداری بزرگسالان بود. چرا که کودک فضای عزاداری بزرگسالان را درک نمی کند و امکان دارد از این فضاها زده شود.

معاون فرهنگی اداره اوقاف استان می افزاید: همچنین این کودکان آینده هیئت ها و حسینیه های مشهد هستند و اگر ما می خواهیم از مشکلات و آسیب هایی که هم اکنون در برخی از هیئت ها وجود دارد جلوگیری کنیم بهتر است این نسل را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام شایسته باید ادامه دار باشد، اظهار می دارد: ما نباید از فرصت هایی که داریم به راحتی بگذریم در عین حال نباید این حرکت را متوقف کنیم و اگر امسال در 20 حسینیه این اقدام انجام شد، در سال آینده باید تمامی هیئت ها و مساجد حسینیه کودک برگزار شود.

آخوندی ادامه می دهد: ضمن اینکه که باید این حرکت با برنامه ریزی دقیق تر برگزار شود و اگر کودک متوجه شود که این حرکت خودجوش از سوی نهاد یا افرادی کنترل و پشتیبانی می شود موجب می شود  آینده کودک آسیب ببیند.

 

المیرا منشادی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.