سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری با وجود اذعان به ضرروت مشارکت کشورمان در نشست حل بحران سوریه، مدعی شد، ایران به حمایت از تروریسم ادامه می دهد.

کاخ سفید:مشارکت ایران برای حل بحران سوریه ضروری است

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مختلف سخن گفت.

ارنست پس از پاسخ به سوالاتی در مورد موضوعات داخلی آمریکا از جمله انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان این کشور، به مسئله سوریه پرداخت و گفت کاخ سفید آماده است تا با پائول رایان همکاری کند.

او پس از آن در پاسخ به سوالی در مورد احتمال اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه، گفت: «نیروی هوایی ما بیش از یک سال است که در سوریه در حال انجام عملیات نظامی است. در مواردی هم رئیس‌جمهور مجوز انجام عملیات نیروهای ویژه را صادر کرده است، که دستکم یک مورد این اقدام برای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی انجام شده است.»

وی با این حال گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند به صورت یکجانبه راهکاری نظامی را به سوریه تحمیل کند.»

سخنگوی کاخ سفید گفت، آمریکا در حال بررسی راه‌های تقویت راهبرد خود برای مقابله با داعش است. به گفته ارنست، افزایش کمک‌های نظامی به گروه‌های «میانه رو» در سوریه یکی از مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است. 

او در بخش دیگری از این نشست به انتقاد از عملیات نظامی روسیه در سوریه پرداخت و گفت مسکو دیگر توان دوران شوروی سابق را ندارد و تهدید آن علیه آمریکا کاهش یافته است.

ارنست گفت: «روسیه دیگر یک ابرقدرت نیست. اقتصاد آن‌ها تضعیف شده و هر روز هم بیشتر تضعیف می‌شود. آن‌ها دیگر نفوذ و توانایی اقتصادی اتحاد شوروی را ندارند.»

وی در ادامه به مسئله نشست وین که با حضور ایران و در مورد سوریه برگزار می‌شود، گفت: «تصور می‌کنم مذاکرات پیش از حضور ایران هم دشوار بود. خوب، همانطور که رئیس‌جمهور هم ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، جمع بندی دولت این بود که ایران و روسیه با نقشی که در تقویت (بشار) اسد (رئیس‌جمهور سوریه) دارند، باید مشارکت داشته باشند.»

سخنگوی کاخ سفید افزود: «تقویت اسد توسط ایران و روسیه انتقال سیاسی را در سوریه دشوار کرده است. عملیات روسیه در سوریه با هدفی که آن‌ها اعلام کرده‌اند یعنی روند سیاسی، در تناقض است... در سوریه نیازمند یک انتقال سیاسی هستیم تا به هرج و مرج در سوریه پایان دهیم.»

وی ادامه داد: «سوالی که وجود دارد این است که آیا ایران حاضر است از نفوذ خود برای انتقال سیاسی در سوریه استفاده کند یا نه. اگر ایران و روسیه از نفوذ خود استفاده نکنند، این فرصت را از دست داده‌اند.»

ارنست افزود: «بشار اسد مشروعیت حکومت را ندارد و سوریه به رهبری نیاز دارد که بتواند این کشور را متحد کند.»

او در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد راهبرد واشنگتن در قبال ایران، گفت: «سیاست ما اکنون این است که ما آمادگی داریم در مورد سوریه با ایران و دیگر کشورهایی که آماده همکاری هستند، وارد تعامل دیپلماتیک شویم.»

وی افزود: «البته ما واقع‌بین هستیم و می‌دانیم که ایران تا چه حد می‌تواند شریک ما باشد. خوب ما از اقدامات آن‌ها غافل نیستیم. اینکه اکنون آمریکایی‌های بی‌گناهی آنجا بازداشت هستند، اینکه آن‌ها به حمایت از گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند، اینکه همچنان حزب الله را که عامل ناآرامی گسترده در منطقه از جمله در سوریه است، حمایت می‌کنند و اینکه ایران مدام متحد اصلی ما، یعنی اسرائیل را تهدید می‌کنند. هنوز نگرانی‌های جدی در مورد ایران وجود دارد. اما در این مورد خاص، باید دید که آیا منافع آنقدر همسو هستند که بتوان به راهکاری دست یافت یا نه. وزیر کری اکنون در وین است تا این مسئله را بیازماید.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.