ادعای متهم در ارائه ضمانت نامه بانکی تا روز سه شنبه، پول خرد دانستن ۲ میلیارد یورو بدهی به وزارت نفت، استفاده مکرر از عبارت خسته نشدید به قاضی از برجسته ترین مواردی بود که در دادگاه امروز بابک زنجانی مشاهده شد.

از ادعای زنجانی در ارائه ضمانت نامه تا استفاده مکرر از عبارت خسته نشدید به قاضی
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی میلیاردر نفتی و «م.ش» و «ح.ف.ه» دو متهم دیگر پرونده نفتی امروز شنبه در حالی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد که متهم اصلی پرونده یعنی بابک زنجانی در جایگاه حاضر شد و در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کرد.

از مهمترین نکات این جلسه، استفاده مکرر بابک زنجانی از عبارت «آیا خسته نشدید» به قاضی حین قرائت دفاعیات بود که هر بار با جواب «نه» قاضی صلواتی مواجه می شد.
براساس این گزارش، زنجانی ، تقریبا هر 10 تا 15 دقیقه یک بار عبارت « آیا خسته نشدید» را از قاضی صلواتی سوال می کرد.
قاضی پرونده همانند سه جلسه دیگر در آغاز دادگاه، متهم را تفهیم اتهام کرد و از رسانه ها خواست تا مطالب را بر اساس موازین منتشر کنند.
قاضی ابوالقاسم صلواتی خطاب به بابک زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی گفت: اتهام شما براساس کیفرخواست صادر شده در دادگاه انقلاب، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با تشکیل و رهبری سازمان یافته به منظور ارتکاب جرایمی مانند جعل سند، پولشویی با علم به موثر بودن در ضرر به کشور، کلاهبرداری در سطح گسترده از شرکت نفت، سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن، جعل 24 فقره اسناد و صورت حساب بانکی ، استفاده از اسناد مجعول و پولشویی به مبلغ 1967 میلیون یورو عنوان شده است.

** قرار گرفتن متهم در جایگاه و دفاع از اتهامات وارده
ساعت تقریبا 9 و 10 دقیقه و بعد از سه جلسه قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، حال نوبت بابک زنجانی بود تا در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کند.
زنجانی به درخواست قاضی پرونده در جایگاه قرار گرفت و دفاعیات خود را اینگونه آغاز کرد:دفاعیات امروز یک مقدمه چند صفحه ای است که به ایرادات به کیفرخواست و بررسی فنی و دفاع خط به خط از کیفرخواست اختصاص دارد.
این متهم با قرائت مقدمه دفاعیاتش، ادامه داد: در خصوص تشکیل این پرونده باید بگویم که به دلیل شکایت وزارت نفت به اینجا آمدم؛ در دولت قبل محموله های نفتی قابل فروش را در اختیار شرکتی خارجی به نام اچ.کی برای فروش قرار می دادند.

**وزارت نفت طرف حساب من نیست
بابک زنجانی در آغاز دفاعیات خود گفت: حرف من به دادسرا این است که وزارت نفت طرف حساب من نیست، و شرکت خارجی یک بار وجه پیش فروش نفت را در حسابی از پیش معرفی شده، دریافت کرده است.
زنجانی که دفاعیاتش را با قرائت بخش آخر زیارت عاشورا (بخش سجده این زیات نامه) آغاز کرده بود، ادامه داد: وزارت نفت محموله ها را پیش فروش و وجه پیش فروش را دریافت کرده بود؛ اما پس از تحریم ها شرکت خارجی و به واسطه عملکرد آن شرکت، بانک نیز تحریم می شود.
میلیاردر نفتی افزود: با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید، وزیر جدید نفت به دلیل ماموریت برای تسویه حساب، تفاهم نامه از قبل امضا شده را یکطرفه ابطال کرد.

** این کیفرخواست یک زورگیری است
بابک زنجانی با بیان اینکه، دادسرا فریب این اشخاص را خورده است، گفت: چون منشأ منابع ارزی مالزی برای دادسرا مشخص نیست؛ از این رو در تحقیقات انجام شده طی چند سال اخیر عنوان شد که منابع، فاقد منشأ بود و به همین دلیل همه مراودات و پیام های سوئیفتی، صوری تلقی می شود وبه همین منظور بنده مفسد فی الارض شناخته شدم.
وی، افزود: به دادسرا می گویم که وزارت نفت طرف حساب من نیست و شرکت خارجی اچ کی قبلا یک بار وجه پیش فروش نفت را در حساب معرفی شده، دریافت کرده است.
بابک زنجانی تصریح کرد: دادستانی ایران، صلاحیت بررسی بانک های خارجی را ندارد و عملیات بانکی هیچ ربطی با اخلال در نظام اقتصادی کشور ندارد و این کیفرخواست یک زورگیری است.
زنجانی با بیان اینکه از سال 88 تا 92 بیش از 70 شرکت فعال و حساب های مختلف بانکی در داخل و خارج از کشور داشته ام، اظهار کرد: حسابم در 23 بانک داخل کشور و 119 بانک خارج از کشور فعال است و حال با اطلاعات غلطی که داده شده است ، بازپرس را گمراه کردند و هیچ کس تاکنون در دنیا این همه خلاف را نفهمیده بود و فقط این ها نخبه اقتصادی درآمدند و فهمیدند.

** موضوع، وصول پول نفت نیست بلکه نداشتن حساب بانکی برای وصول است
بابک زنجانی، تصریح کرد: موضوع، وصول پول نفت نیست بلکه نداشتن حساب بانکی برای وصول است و وزیر نفت این موضوع را برای تسویه حساب سیاسی و انجام کارهای حزبی راه انداخته است.
وی ادامه داد: اگر موضوع، وصول پول بیت المال است چرا مبلغ پنج میلیارد و 800 میلیون یورویی که وزیر، نفت را به شخصی فروخته است، دریافت نمی کند؛ این فرد همان کسی است که یک حساب حتی نداشته و از من گاهی پول قرض می کرد.
متهم اصلی پرونده نفتی اضافه کرد: اگر نتوانسته آن پول را به کشور برگرداند، حلال خور و من حرام خور هستم؟ و آیا 8 / 5 میلیارد یورو پول مردم و بیت المال نیست؟

**به افراد توهین نکنید
در ادامه دادگاه، قاضی صلواتی به بابک زنجانی تذکر داد که شما حق توهین به شخصی را ندارید و اگر قرار است اسم شخصی برده شود در یک جلسه غیرعلنی با حضور آن شخص موضوعات بررسی شود که متهم اصلی پرونده نفتی ، چنین پاسخ داد: یعنی ادامه دفاعیاتم را نخوانم؟
قاضی نیز گفت: بخوان اما به شخصی توهین نکن. زنجانی هم ادامه داد؛ آیا نام افراد را به صورت «الف» «ب» بگویم که قاضی مجددا پاسخ داد، نیازی نیست؛ فقط به شخصی توهین نکن.

** بانک مرکزی ذینفع است
بابک زنجانی در ادامه قرائت دفاعیات به موضوع اعتراض به کارشناسی مطرح شده در جلسات قبلی اشاره کرد و گفت: اعتراض ما به شخص کارشناس نیست بلکه به بانک مرکزی است؛ چون معتقدیم بانک مرکزی مربوط به دولت است و مطالب را هدایت شده ارائه می کند و مسئله دوم در این ارتباط، نحوه سوال از کارشناسان بانک مرکزی است و به دلیل اشتباه بودن سئوال بازپرس ، وی (بازپرس) به طور طبیعی جواب نادرست هم دریافت کرده است.
این متهم نفتی با بیان اینکه برای واریز پول به حساب یک شرکت در یک بانک دو راه وجود دارد، گفت: راه اول این است که پول را در گونی بریزیم و تحویل بانک دهیم و راه دوم هم این است که پول را به حساب کارگزار بانک واریز کنیم و واریز وجه به حساب کارگزار به معنی واریز پول ها به حساب بانک و مشتری است.
به گفته وی، بانک مرکزی باید اعلام می کرد شرکت اس سی تی بنکرز، کارگزار بانک مالزی است اما چون سوال بازپرس اشتباه بود، طبیعتا پاسخ نیز اشتباه بوده است.
وی ادامه داد: بانک مرکزی از این موضوع مطلع بود؛ درغیر این صورت 5 / 1 (یک ونیم ) میلیارد یورو به حساب اس سی تی بنکرز نمی ریخت.

** نامه سه وزیر به ستاد تدابیر ویژه ارتباطی ندارد
بابک زنجانی با اشاره به نامه سه وزیر وقت و رئیس کل وقت بانک مرکزی اظهار کرد: نماینده دادستان در جلسات قبلی درخواست کرد تا این موضوع از ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری استعلام شود؛ در حالی که این، ارتباطی با ستاد تدابیر ویژه ندارد و این نامه، تصمیم هیات اقتصادی و سه وزیر بوده است.
وی، اضافه کرد: در ادامه دفاعیاتم به طور مفصل از این وزیران و رئیس بانک مرکزی دفاع خواهم کرد.

** همه ژست ها سیاسی است
بابک زنجانی اظهار کرد: اینکه مدام ژست هایی می گیرند و می گویند؛ آماده دریافت مطالبات هستیم، همه یک ژست سیاسی است زیرا ابزار وصول و شماره حساب برای وصول وجوه، وجود ندارد.
وی با بیان اینکه گفتن نبود امکان وصول وجه در کشور، در حقیقت مسخره گرفتن افکار عمومی است؛ ادامه داد: این ژست ها را برای کسانی بگیرند که کشور را نمی شناسند نه برای من، که دنیا را دور زده ام.

** وجه فروش از نفت یک حساب دفتری است
میلیاردر نفتی وجه حاصل از فروش نفت به هند، چین و دیگر کشورها را یک حساب دفتری خواند و گفت: ایران در ترکیه و چین حساب دارد و از این حساب ها فقط و فقط برای واردات استفاده می شود، یعنی نه می توان پولی به کشور حواله نه واریز کرد. مثلا نفت را به هند می دهیم و در مقابل برنج می گیریم و از آنها می خواهیم مبلغ این حساب کم شود.
وی افزود: معتقدم مرد باید به حرفی که می زند عمل کند و خواسته آنها این است که برای بانک مرکزی در یک بانک فرست کلاس در یکی از کشورهای خارجی حساب بانکی باز کنم و پول را به آن بانک انتقال دهم و آنها نیز هر جا خواستند آن را منتقل کنند و کارمزد هم ندهند؛ آیا وظیفه من است که برای شما حساب باز کنم یا اجازه حواله جات برای شما بگیرم و اگر نشد من را به بازی بگیرید؟
بابک زنجانی ادامه داد: وزیر نفت می گوید زنجانی جای پول ها را نشان دهد، اما وقتی وکلای من می گویند حاضریم ضمانتنامه صادر کنیم می گویند باید بانک مرکزی تایید کند که این پول ها حاصل از فروش سلاح یا هروئین و غیره نباشد.
وی اضافه کرد: از طرفی می گویند شرکت اچ کی تحریم است و فقط بانک های فرست کلاس می توانند انجام دهند؛ پس شما که می دانید اچ کی تحریم است چرا این حرف ها را می زنید.
به گفته وی، بانک مرکزی برای حمایت از آنها نامه می دهد و می گوید نیاز به شماره سوئیفت و شماره حساب نیست و نام ذینفع کفایت می کند در حالی که ضمانت نامه به شماره حساب نیاز دارد و از آنجا که نمی خواهم بهانه دست آنها دهم با وجود بسته بودن دستانم برای ارائه ضمانت نامه اقدام می کنم.

** صدور ضمانت نامه معتبر برای شرکت اچ کی تا سه شنبه
متهم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات از اتهامات وارده گفت: یک ضمانتنامه بانکی به مبلغ یک هزار و 967 میلیون یورو و به ذینفعی شرکت اچ کی از طرف یک بانک خارجی معتبر تا چند روز آینده صادر می شود.
وی ادامه داد: مسئول امور حقوقی وزارت نفت می گوید زنجانی یک سنت هم نریخته اما آیا شما حسابی داده اید که به آن پول واریز کنم.
بابک زنجانی ادامه داد: به خاطر اینکه قدرت خارجی خود را به اثبات برسانم مبلغ یک هزار و 968 میلیون یورو ضمانت نامه به ذینفعی اچ کی از یک بانک معتبر صادر شده است.
به گفته وی، این ضمانتنامه نیازمند امضای چهار نفر است که 2 نفر امضا کردند اما بدلیل تعطیلی شنبه و یکشنبه در کشورهای خارجی، امضاهای باقیمانده طی روزهای آینده انجام می شود و فکر می کنم دوشنبه یا سه شنبه این ضمانت نامه به دست شما برسد.

** به محض بازداشت، 110 هزار تومان به هر ایرانی بدهکار شدم
وی ادامه داد: نزدیک به 2 سال است در بازداشت انفرادی به سر می برم و در طول این 2 سال دادستانی تلاش زیادی کرده تا به قضاوت درست برسد و در این مدت نزدیک به سه هزار صفحه نامه شماره شده تقدیم دادستانی کردم.
متهم پرونده نفتی ادامه داد: اینکه یک دولت یا شخصیت که چند صباحی قدرت دارد، برای اثبات درستی خود، دیگران را تخریب کند و آنها را فاسد نشان دهد، نهایت بی انصافی و یک عمل ناجوانمردانه است که دوباره قاضی به متهم دستور داد که حق توهین کردن به دولت جمهوری اسلامی را ندارد.
قاضی صلواتی گفت: این یک پرونده قضایی است و به هیچ عنوان بحث های سیاسی وجود ندارد؛ دستگاه قضایی کاملا مستقل است و با قاطعیت به کار خود ادامه می دهد.
بابک زنجانی نیز در پاسخ به تذکر قاضی پرونده گفت: 2 سال است دولت هزار نفر را بر سر من ریخته و هیچ کس نیز هیچ چیز نمی گوید، همه تمهت ها را شنیدم اما سکوت اختیار کرده و از حاشیه سازی پرهیز کردم و به محض بازداشت 110 هزار تومان به هر ایرانی بدهکار شدم؛ کلاهبردارترین فرد در دنیا و به کشته شدن در زندان متهم شدم و جالب اینجاست که متاسفانه قانون نیز سکوت کرده و برای من کاری نکرده است.

** در این کیفرخواست شاهد تغییر واژه ها هستیم
بابک زنجانی با قرائت ادامه دفاعیاتش، اظهار داشت: به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته و زیر دین کسی نیستم؛ نه به کسی باج دادم نه رشو؛ نقطه تمایز بنده استفاده از علم، دانش حرفه ای است و از این رو یک تاجر موفق هستم و از عملکرد خود قویا دفاع می کنم.
وی ادامه داد: پرونده اقتصادی ام بقدری شفاف است که قابل نقض و ایراد نیست و متعجبم چرا من را انسانی کم عقل می بینند! اگر قصد کلاهبرداری داشتم چرا در کشور سرمایه گذاری می کردم ؛ درست است سن زیادی ندارم اما مردانگی، درست بودن و ایرانی بودن، سن و مقام نمی شناسد.
متهم اصلی نفتی افزود: حرف های گفته شده در کیفرخواست را انسان های عادی را فقط متعجب می کند که زنجانی چه ها که نکرده اما اقتصاد دانان و بزرگان می دانند 2 میلیارد یورو برای من ناچیز است و متوجه طنز بودن آن می شوند.
وی ادامه داد: این پرونده را دنیا قضاوت می کند و اقتصاددانان به این کیفرخواست لبخند می زنند؛ در این کیفرخواست به جز فقر علمی شاهد تغییر واژه ها هستیم.

** دلیل تحریم شدنم، ارائه خدمات به جمهوری اسلامی بود
بابک زنجانی با بیان اینکه تحریم شدن من توسط خزانه داری آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا به خاطر خدماتم به جمهوری اسلامی ایران بوده است، تصریح کرد: دیوید کوهن خزانه دار آمریکا به مدت هشت دقیقه درباره عملکرد من در مجامع بین المللی حرف زد و گفته ما در خنثی سازی اقدامات ایران از طریق بابک زنجانی بی رحمانه برخورد می کنیم.
وی ادامه داد: تمام این کیفرخواست درباره فعالیت های بانک مالزی است در حالی که بررسی فعالیت های بانک مالزی در صلاحیت این دادسرا نیست و اطلاعاتی از آن ندارد؛ این کیفرخواست اصلا صورت مسئله ندارد و بازپرس موجبات تحریم و تفاهم نامه ها را ندیده و بجای بازجویی از من، از دیگران نظر خواسته است؛ بازپرس 40 بار از من بازجویی کرد که 20 بار آن غیرحضوری بوده است.
بابک زنجانی ادامه داد: شرکت نفت از خرداد 91 تا دی ماه سال 91 با من فعالیت داشته؛ در حالی که بیش از 80 شرکت من از سال 80 تا 90 کار می کردند و فقط 22 فروند هواپیمای من خرداد 90 در فرودگاه کشور به زمین نشست و آن موقع وزارت نفت اصلا من را نمی شناخت و به راحتی زندگی می کردم.
وی اضافه کرد: بعد از شش ماه همکاری با شرکت نفت این شرکت تحریم شد و سهم من، از دست دادن زندگی و رفتن به زندان شده است؛ حالا دیگر نه اینجا کسی مرا قبول دارد و نه دشمنان کشور.
بابک زنجانی ادامه داد: کشورهایی مانند هند، چین، ژاپن و کره به ترتیب 8 ، 23، 10 و 10 میلیارد یورو بابت خرید نفت به کشور ما بدهکار هستند؛ اما بازپرس این بانک های خارجی را زیر سئوال نمی برد چون مرغ همسایه غاز است.
در این قسمت دفاعیات، بابک زنجانی که می خواست درباره بازپرس پرونده صحبت کند، خطاب به قاضی گفت: این قسمت را نمی گویم تا ناراحت نشوید و قاضی صلواتی پاسخ می دهد، نه ادامه دهید و این متهم می گوید: بازپرس پرونده باید درباره برات و اسناد دیگر، بیشتر تحقیق کند و در مراحل کیفرخواست دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که یکی صورت مسئله و کیفرخواست و دیگری مسئله فنی پرونده است.
در این هنگام قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: اگر علیه اشخاص حقوقی و حقیقی اعتراضی دارید از طریق وکیل خود در دادسرا اقامه دعوا کنید و اینجا بدینگونه صحبت نکنید.
همچنین رئیس دادگاه در واکنش به اظهارات بابک زنجانی درباره بازپرس پرونده گفت: بازپرس این پرونده 10 سال است پرونده های مهم را رسیدگی می کند و دانشجوی دکتراست. شما حق ندارید توهین کنید و اگر لازم باشد از بازپرس دعوت می کنیم تا به شما پاسخ دهد.

** محموله هایی که هیچ شرکتی تحویل نگرفته، خریدم
متهم پرونده نفتی در ادامه ارائه دفاعیات خود اظهار کرد: هیئت وزیران در تاریخ هفتم تیرماه سال 91 مصوبه ای را صادر می کنند و قرار می شود بانک مرکزی از منابع خود و از محل 14.5 درصد که در شرکت نیکو بوده، سرمایه گذاری کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که شرکت نیکو در تحریم به سر می برد شرکت جدیدی تاسیس و حساب آن در بانک مالزی افتتاح می شود.
بابک زنجانی اضافه کرد: وزارت اطلاعات نامه ای به وزارت نفت می دهد و می گوید تکلیف هزار کشتی که در دریا و برای انبار نفت استقرار دارد مشخص کند و بدلیل فاقد پرچم بودن این کشتی ها و تهدید مورد حمله قرار گرفتن، تصمیم می گیرند محموله های میعانات گازی را بسوزانند که البته برای روستاها خطرناک بود؛ در آن زمان درخواست کردم این محموله ها را به من واگذار کنند.
میلیاردر نفتی خاطرنشان کرد: چون این محموله ها بارها به چین فروخته و عودت داده شده بود، کسی حاضر به خرید، نبود و من با ارتش چین به خاطر ارتباطاتی که داشتم صحبت کردم و توانستیم بارها را در انبارهای آنجا خالی کنیم؛ این کشتی ها بیش از سه سال روی دریا قرار داشت و سه متر خزه بسته بود تا جایی که وزیر نفت دستور داده بود این محموله ها در دشت مدفون یا سوزانده شوند اما اعلام کرده بودند که با آتش زدن محموله ها امکان سوختن روستاه ها هم وجود دارد لذا اعلام می شود شرکت ایزو(ISO) محموله را خریداری و به انبارهای چین، مالزی و دوبی انتقال دهد.
وی در ادامه توضیحاتش افزود: برای انجام این فرایند باید به عنوان خریدار برات صادر می کردم لذا شرکت اچ کی پیش فاکتوری را صادر و در قبال فاکتور شماره حساب بانکی مالزی خود را اعلام کرد که با ارسال بار به چین و مالزی متوجه شدیم فرستنده و گیرنده نفت یکی(شرکت نیکو) است در حالی که محموله را شرکت ایزو خریداری کرده بود.

** هزینه 90 میلیون دلاری برای انبارداری نفت در مالزی و دوبی
به گفته وی، در ارتباط با همین مسئله اختلافی بین شرکت نیکو و اداره بین الملل نفت پیدا شد و اداره بین الملل مدارک را به شرکت نیکو تحویل نمی داد لذا بارها طبق قانون در انبار گمرک مالزی و چین تخلیه شد و هیچ مدرکی برای ترخیص ارسال نشد.
وی افزود: من بعد از سه ماه مبلغ 50 میلیون دلار هزینه انبارداری مالزی را به شرکت اچ کی پرداخت کردم و نگهداری محموله در انبارهای گمرک چین و مالزی 2 ماه دیگر تمدید شد تا متروکه نشود.
بابک زنجانی گفت: این در حالی است که بارها در جلسه با وزارت نفت دستور داده شده بود که مدارک را بدهم و بارها را برگردانم اما به رغم مصوبات مدارک تحویل شرکت نیکو نشد و تصمیم دیگری گرفته شد مبنی بر اینکه شرکت ایزو بابت برات هایی که صادر شده مبلغ را به حساب شرکت اچ کی واریز کند و بعد مدارک را تحویل بگیرد.
متهم ادامه داد: وزیر نفت از من خواست پول را واریز کنم و او مدارک را تحویل دهد، لذا دستور دادم مبلغ 1.9 میلیون یورو به حساب اچ کی واریز شد اما باز هم مدارک تحویل نشد.

** اعزام سه کارشناس از وزارت نفت برای کارشناسی اموالم در کشور

بابک زنجانی گفت: برای پرداخت بدهی، ملک ایران زمین را به وزارت نفت معرفی کردم که این وزارتخانه سه کارشناس فرستاد و این کارشناسان ازهمه جا شهرداری و جوک شویی استعلام گرفتند و در نهایت یکهزار و 760 میلیارد تومان ملک مرا برآورد قیمت کردند؛ مدارک را به دفترخانه بردیم و برای انتقال سند بابت حق الثبت، هزینه دفترخانه و هزینه اداره حقوقی حدود سه میلیارد تومان پرداخت کردم.
این متهم نفتی با بیان اینکه «م.ش» جمعا مبلغ 502 میلیون دلار از سال 88 تا 91 بابت کشتی و چاه نفت به بنده پول داد، گفت: 100 میلیون دلار را به او برگردانده و 400 میلیون دلار به او بدهکار بودم و از وی خواستم تا در فروش نفت با من همکاری و درصد خود را دریافت کند و همچنین طلب او نیز از همین راه وصول شود که این مستلزم تحویل گرفتن مدارک و دادن آن به «م.ش» بود که تاکنون هیچ مدرکی تحویل نگرفتیم.

**شهریور 92، تاریخ تقاضای ممنوع الخروجی و بازداشتم توسط وزیر نفت

بابک زنجانی با بیان اینکه 15 شهریور 92 با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر نفت تفاهم نامه دولت قبل را فاقد اعتبار دانست، گفت: وزیر نفت در آن زمان تقاضای ممنوع الخروجی و بازداشتم را از قوه قضائیه کرد که در تاریخ دیماه 92 یعنی پنج ماه زودتر از موعد قرارداد بازداشت شدم و این خلاف قرار داد بود.

**حضور محسنی اژه ای و جعفری دولت آبادی در سلول بابک زنجانی

متهم اصلی پرونده نفتی در ادامه قرائت دفاعیات خود ماجرای دیدارش با معاون اول قوه قضائیه و دادستان تهران درسلول انفرادی اشاره و اظهارکرد: دوم بهمن ماه سال92 حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه وعباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در سلول انفرادی با من ملاقات کردند و از من خواستند که به نحوی این تسویه حساب را انجام دهم که در پاسخ گفتم پول ها قابل جابجایی نیست و آنها شماره حساب هم ندارند که بخواهم این کار را انجام دهم؛ آنها نیز گفتند بیا از اموالت جابجا کن تا سرو صدای آنها بخوابد.
وی افزود: به آنها گفتم حاضرم در اموالم تهاتر انجام دهم و در نامه ای وکالت بلاعزل برای انتقال اموالم به وزارت نفت صادر کردم و تاکنون چهار هزار میلیارد تومان از اموال خود را انتقال دادم.
متهم پرونده نفتی گفت: من نه باری تحویل گرفتم و نه باری تحویل دادم که بخواهم پاسخگو باشم؛ بلکه شرکت نفت باید مدارک را به شرکت اچ کی تحویل دهد تا آنها نیز مدارک را به من برسانند اما شرکت اچ کی مدرکی دریافت نکرده است.
وی اضافه کرد: وزارت نفت به کارمندان خود نیز رحم نمی کند و ناکارآمدی و بی سوادی خود را به گردن مدیران خود مانند«ج» می اندازد.

** قاضی: کار خود را انجام بده

وقتی متهم به این قسمت از صحبت هایش رسید، قاضی صلواتی خطاب به او گفت، کار خود را انجام بده که متهم نیز چنین پاسخ داد، آخر آدم دلش می سوزد.
بابک زنجانی در ادامه دفاعیات از «ح.ف.ه» دیگر متهم این پرونده نفتی حمایت کرد و گفت: وی عضو هیات مدیره بوده و هیچ تخلفی نکرده است؛ او از سال 88 تا 90، بابت کار اقتصادی 15 میلیارد تومان پول دریافت کرده و پول شرکت نفت از سال 91 بوده و زمان از آینده به گذشته برنمی گردد.

** متهم نفتی: ببخشید خسته تان کردم

ساعت حالا 10 و 20 دقیقه است گوئیا متهم نفتی از سرپا ایستادن و قرائت دفاعیات خسته شده و به نوعی خواست تا این خستگی را به قاضی پرونده نیز القا کند و با بیان این جمله که :ببخشید خسته تان کردم، خواست نظر قاضی رابداند و قاضی نیز در پاسخ چنین گفت، خسته نشدم بفرمائید ادامه دهید و متهم شروع به ادامه قرائت دفاعیات از خود در برابر اتهامات وارده کرد.
او گفت: در عملکرد خود تخلفی ندارم و هر کمکی که نیاز بود تا کنون انجام دادم؛ همه ایرادات و اشکالات مربوط به وزارت نفت بود.
وی ادعا کرد: کسی که بلد نبوده باید سرش کلاه برود و بیت المال که دست من نبوده؛ پس بروند هر کجا که نحویل دادند تحویل بگیرند.
ساعت اکنون 10 و 30 دقیقه است و متهم گویا بیشتر از قبل خسته شده است و خطاب به قاضی پرسید، خسته نشدید؟ که قاضی پاسخ داد: نه، مگر شما خسته شدید؟ که او نیز پاسخ نه داد و شروع به ادامه قرائت دفاعیات کرد.

** هیچ امضای طلایی در کار نبود

بابک زنجانی در قرائت ادامه دفاعیات خود اظهارداشت: هیات وزیران (سه وزیر نفت، اقتصاد وامور دارایی و صنعت، معدن و تجارت) و رئیس بانک مرکزی را اصلا نمی شناختم که از آن به امضای طلایی، رانت و یا هرچیز دیگر یاد می شود؛ درحالی که اصلا چنین چیزی نبود و چه امضا می کردند چه نمی کردند فرقی درروابط بانک در مالزی یا شرکت اچ کی نداشته است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 8.8 میلیارد از هند طلبکار هستیم و هنوز آن را دریافت نکردیم و به جایش دمپایی و برنج به طور مداوم از هند وارد می کنیم.

** روزی که ذخیره غلات کشور در حال اتمام بود
بابک زنجانی در ادامه قرائت دفاعیات خود در برابر اتهامات وارده به تمام شدن ذخیره غلات در آن زمان اشاره کرد و گفت: ذخیره غلات کشور در آن زمان تنها برای چند روز بود در حالیکه رسیدن ذخیره غلات در کشور به زیر 90 روز برای کشور خطرناک بود.
وی ادامه داد: شبی حدود ساعت 3 و 30 دقیقه نیمه شب وزیر وقت آقای رستمی با من تماس گرفت و از من خواست تا به فرودگاه بروم و من به آنجا رفته و دیدم از پای او خون می آید گویی تیر خورده است و دلیلش را جویا شدم که در پاسخ گفت، هر گاه اعصابم خورد می شود از پایم خون می آید چون مجروح جنگی هستم؛ از وزیر پرسیدم با این وضع و حال چرا به چین می روی که پاسخ داد، وضعیت غلات در کشور بسیار بد است و باید برای کشور غلات وارد کنم.

** مرا از اعدام می ترسانند
متهم اصلی پرونده نفتی با بیان اینکه مرا از اعدام می ترسانند، گفت: من را از زندان انفرادی و اعدام نترسانید؛ من قهرمان نیستم اما کشور هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد و من یک هشتاد میلیونم سهم و وظیفه دارم نه بیشتر.
وی ادامه داد: مرا از اعدام می ترسانند در حالی که سال هاست جان خود را در کف دستانم گذاشته ام و برای جمهوری اسلامی ایران خدمت می کنم.
ساعت تقریبا 10 و 38 دقیقه است و دوباره که نه سه باره خستگی در وجود متهم نفتی مشهود شد و باز از قاضی پرسید، خسته نشدید؟ که با پاسخ نه قاضی مواجه شد و خطاب به قاضی ادامه داد، قدیما زود خسته می شدید.

** اجازه نمی دهم با ترفندهای بیت المال مرا تحویل قوه قضائیه دهند
متهم اصلی پرونده نفتی با بیان اینکه مردم و اشخاص حقوقی را به دادسرا می آورند تا به آنها کمک شود، گفت: اگر دست مردم را نمی توانید بگیرد حداقل به پای آنها نچسبید.
وی ادامه داد: در کیفرخواست من به سوابق 15 سال پیش اشاره شده تا بگویند پول های من بی پشتوانه بوده است؛ در حالیکه در مجموعه من 76 شرکت شناسایی شد و روزانه یک هزار و 520 برگ چک صادر می کردم و به طور طبیعی در طول سال چند چک برگشت می خورد، اما چرا به پنج میلیون چکی که در این مدت پاس شده است اشاره نمی کنید.
زنجانی با اشاره به برخی اظهارات اخیر به ویژه اینکه او را رکورددار کلاهبرداری های دنیا خوانده بودند، گفت: اگر قرار باشد جواب دهم مطمئن باشید سکوت نمی کنم و آدم بی دست و پایی هم نیستم؛ بدانید با این حرکات اجازه نمی دهم به حوزه خارجی مجموعه های من ورود پیدا کنید و با ترفند بیت المال مرا تحویل قوه قضائیه دهید.
متهم اصلی پرونده نفتی با انتقاد از برخی اقدامات بازپرس پرونده، گفت: بازپرس به چه حقی خانواده من را به دفترخانه برده و وادار کرده ملک مسکونی را به نام شرکت نفت کنند یا به چه حقی مغازه و منزل مادر من را گرفته و تحویل وزارت نفت داده است.
وی ادامه داد: چرا فرش گل ابریشم 900 میلیون تومانی خانه ام را یک میلیون تومان قیمت گذاری کرده اند؟ اینها تخلفات انتظامی است و بازپرس فکر می کند چون پرونده، پرونده بزرگی است از تخلفاتش چشم پوشی می شود.
همین هنگام قاضی پرونده از متهم خواست تا به نماینده دادستان توهین نکند و گفت: نماینده دادستان جلسه بعد حضور پیدا می کند که بابک زنجانی پاسخ داد به دادستان و نماینده دادستان اعتماد کافی دارم وگرنه وکالت بلاعزل صادر نمی کردم.
بابک زنجانی افزود: بازپرس حق ندارد افرادی را با دوربین به زندان بفرستد و با دوربین هندی کم از من بازجویی کنند؛ متاسفانه بازپرس پرونده شکایتی که از او کرده ام را در کشوی خود نگهداری کرده و اجازه ثبت نمی دهد.
در این هنگام، قاضی صلواتی پاسخ داد، شما برای رئیس جمهور، رئیس مجلس، کمیسیون اقتصادی و وکیل خود نامه های متعددی نوشتید و همه این نامه ها ارسال شده است.
بابک زنجانی در پاسخ گفت: بدانید که من شکایت خود را به گوش رئیس قوه قضائیه و حضرت آقا خواهم رساند.
** تذکر میلیاردر نفتی به بانک مسکن: احساس زرنگی نکنید
متهم پرونده نفتی در ادامه خطاب به مسئولان بانک مسکن گفت: احساس زرنگی نکنید که می توانید پول مرا به این بهانه که منشاء آن مشخص نیست، بالا بکشید.
وی ادامه داد: فکر نکنید بازداشت شده ام پرونده ام بسته شده است؛ این پول چه خوب چه کثیف و بد در هر حال مال من است و باید به من بازگردانید و اگر لازم باشد میز و صندلی های بانک مسکن را به حراج می گذارم و پولم را می گیرم.
قاضی صلواتی نیز با بیان این جمله بابک زنجانی خطاب به او گفت: آیا تهدید می کنی که متهم پاسخ داد، یک میلیارد پولم را بانک مسکن خورده و من آیا باید بگویم چاکرم مخلصم؟ و خطاب به وکیل بانک مسکن ادامه داد، آقا هر کاری مایلید با پولم انجام دهید.
بابک زنجانی همچنین خطاب به مسئولان تامین اجتماعی گفت: شما با من تفاهمنامه نوشتید و وجوه را وصول کردید و پرینت واریز وجوه نیز از بانک مسکن گرفته شده است. بعد از تحریم ها بانک مسکن به این بهانه که گفته شده بانک واریز کننده در تحریم است و امکان انتقال وجود ندارد پول ها را بدون منشاء خوانده و از حساب من برداشت کرده است اما من تمامی این مسائل را پیگیری می کنم.
وی ادامه داد: طرف حساب تامین اجتماعی، بانک مسکن است که به واسطه نامه تایید وجه آن بانک، چک را صادر کرد؛ بانک مسکن هم حق نداشته وجه را برداشت کند و این کار را بدون اجازه قضایی انجام داده است.
متهم اصلی پرونده نفتی ادامه داد: می خواهم چک ها را بدهم اما پولی در حساب نیست و بانک مسکن می گوید چون پول واریز شده بدون پشتیبانی بوده حساب را خالی کرده و پول ها را برداشته است.

** پرداخت حقوق چهار هزار یورویی در ماه از جیب خودم بود نه بیت المال
بابک زنجانی همچنین به موضوع پرداخت حقوق ماهانه 4 هزار یورویی به یکی کارمندانش اشاره کرد و گفت: در کیفرخواست قرائت شده به یکی از کارمندانم ماهیانه چهار هزار یورو حقوق پرداخت می کردم که باید بگویم چهار هزار یورو معادل 16 میلیون تومان است و من این رقم را به مدیر منطقه ای خارج از کشور و از جیب خودم پرداخت می کردم نه از جیب بیت المال.
وی ادامه داد: امروز در شرکت نفت به مدیر یکی از شرکت ها ماهانه 100 هزار دلار پرداخت می شود و این پرداختی نه از جیب خودشان بلکه از جیب بیت المال است.
اکنون ساعت 10 و 53 دقیقه است و متهم برای چهارمین بار خطاب به قاضی می گوید، خسته نشدید و قاضی پاسخ می دهد، فکر کنم شما خسته شدید و بابک زنجانی قرائت دفاعیات را درخصوص بحث های فنی مهندسی ادامه می دهد.
بابک زنجانی گفت: برای شناخت از کل مجموعه های اینجانب در داخل و خارج از کشور نخست باید عباراتی چون شرکت داری، هلدینگ، علمیات بانکی، سوئیفت، ام تی، استاندارد را تعریف کنم.
متهم ردیف اول پرونده نفتی در ادامه با بر شمردن شرکت های خود در داخل و خارج از کشور گفت: شرکت هایی چون سدسا با انجام پروژه های مهندسی و اس سی تی بنکرز کیش با اعمال وظایف خدمات مالی در کشور دارم؛ او می خواست ادامه دهد که قاضی با زیرکی پرسید سرمایه اولیه شرکت اس سی تی بنکرز شما یک میلیون ریال است؟ و او پاسخ داد، نه 10 میلیون تومان است و قاضی صلواتی دوباره گفت، سرمایه اولیه شرکت اس سی تی بنکرز یک میلیون تومان عنوان شده است که در اینجا بابک زنجانی تا حدودی از دادن جواب درمانده بود و گفت، اگر چه سرمایه اولیه این شرکت یک میلیون تومان است اما درحال حاضر بیش از هشت هزار و 170 میلیارد تومان سهام دارد.
متهم اصلی پرونده نفتی سپس به شرکتهای خارجی خود بویژه در کشورهایی چون تاجیکستان، مالزی، امارات و ترکیه اشاره کرد.
وی ادامه داد: براساس قانون تجارت برای نظارت شرکتها، مجموعه ای به نام هلدینگ ایجاد می شود و از آنجا که 70 مدیر داشتم طبیعتا با آنها گاهی اختلاف نظر مواجه می شدیم و به همین دلیل از آنها خواستم تا من نیز حق امضا داشته باشم که در کیفرخواست این خلاف عنوان شده است.
بابک زنجانی درباره سوئیفت نیز گفت: برخی فکر می کنند خط سوئیفت یک وسیله بانکی است در حالی که سوئیفت یک وسیله ارتباطی مانند ایمیل است و تنها مزیت آن، نظم و غیرقابل حک شدن است.
ساعت از 11 و 30 دقیقه گذشته و بابک زنجانی به شدت خسته شده بود و خطاب به قاضی پرسید، خسته نشدید؟ قاضی پاسخ داد، نه؛ گویا شما خسته شدید و او ادامه داد، همزمان مجازات هم می کنید که قاضی گفت، نماینده دادستان نیز در سه جلسه سرپا کیفرخواست را قرائت کرد و بابک زنجانی پاسخ داد، آنها دو نفر بودند و برای قرائت کیفرخواست جابجا می شدند و در اینجا بود که قاضی پایان چهارمین جلسه رسیدگی به این پرونده نفتی را اعلام کرد.
براساس این گزارش، فردا (یکشنبه ) پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و دو متهم دیگر نفتی ساعت 8و سی دقیقه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت علنی برگزار می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • !!!!!!!!! IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    آدم نمیدونه چی بگه اخه اما اگه به کشور کمک کرده باشه در زمان دور زدن تحریم ها به نظرم انصاف نیست حالا که خرمون از پل گذشت اینجوری محاکمه اش کنیم.