مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ولایت حضور بی واسطه خدا در درون مومنان است، گفت: هر سالکی در مرحله فدا شدن قرار بگیرد، «ولی» می‌شود، یعنی اینکه خداوند در درون فرد حاضر است و میان او و خدا او فاصله‌ای نیست.

ولایت؛ حضور بی‌واسطه خدا در وجود مؤمنان/ حسین(ع) نامی که هرگز محو نخواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام مهدی نخاولی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه کید دشمن با پناه بردن به خدا خنثی می‌شود، عنوان کرد: اتمام حجت ولی خدا در کسانی که روح خود را به روی حق بسته‌اند، تأثیرگذار نیست.

وی با بیان اینکه برخی از مردم، ظاهرنگر هستند، به آیه 178 سوره آل‌عمران اشاره و ابراز کرد: امام حسین(ع) آیه «وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْمًا وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِینٌ، و البته نباید کسانى که کافر شده‏‌اند تصور کنند اینکه به ایشان مهلت مى‏‌دهیم براى آنان نیکوست ما فقط به ایشان مهلت مى‏‌دهیم تا بر گناه [خود] بیفزایند و [آنگاه] عذابى خفت‏‌آور خواهند داشت» را قرائت کردند تا هم درباره شخصیت روحی دشمن روشنگری کنند و هم برای آیندگان، این نکته را تبیین کنند که نه موقعیت بلا را بلا ببینند و نه اینکه مزایای ظاهری را پایدار ببینند.

این مدرس حوزه و دانشگاه به نکته‌ای دیگر که از این آیه استفاده می‌شود، اشاره کرد و گفت: اگر در گرفتاری‌های روزمره، موقعیت را درک کنیم، دچار یأس و ناامیدی نمی‌شویم و در صورت برخورداری از نعمت، خدا را فراموش نمی‌کنیم، در غیر این صورت، باید منتظر عذابی خفت‌آور بود.

وی به آیه‌هایی که امام حسین(ع) در برابر لشکر یزید در روز عاشورا اشاره و اظهار کرد: امام حسین(ع) با بیان آیه 71 سوره یونس «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ إِن کَانَ کَبُرَ عَلَیْکُم مَّقَامِی وَتَذْکِیرِی بِآیَاتِ اللّهِ فَعَلَى اللّهِ تَوَکَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَکُمْ وَشُرَکَاءکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُنْ أَمْرُکُمْ عَلَیْکُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَیَّ وَلاَ تُنظِرُونِ، و خبر نوح را بر آنان بخوان آنگاه که به قوم خود گفت اى قوم من اگر ماندن من [در میان شما] و اندرز دادن من به آیات خدا بر شما گران آمده است [بدانید که من] بر خدا توکل کرده‏‌ام پس [در] کارتان با شریکان خود همداستان شوید تا کارتان بر شما ملتبس ننماید سپس درباره من تصمیم بگیرید و مهلتم ندهید» اتمام حجت کردند که همه حقایق را گفتم ولی روح خود را به روی حق بسته‌اید.

حجت‌الاسلام نخاولی با بیان اینکه حجت برای مردم تمام شده بود، ابراز کرد: مردم از قرابت امام حسین(ع) به پیامبر(ص) آگاهی داشتند و در 57 سال زندگی امام(ع) در میان خود، جز کرامت و خوبی از او ندیده بودند ولی با پایمال کردن حقوق، به جایی رسیده بودند که زندگی دائمی خود را در برابر حق، توجیه کردند لذا قابلیت تنبه و موعظه امام(ع) را نداشتند.

وی با بیان آیه 196 سوره اعراف «إِنَّ وَلِیِّیَ اللّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتَابَ وَهُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ، بى تردید سرور من آن خدایى است که قرآن را فرو فرستاده و همو دوستدار شایستگان است»، اظهار کرد: در واقع، امام حسین(ع) با قرائت این آیه، به این نکته اشاره دارند که «ولی» او خداست و همه در مقابل پروردگار، هیچ هستند بنابراین اگر همه بگویند فدای تو می‌شویم یا بگویند، می‌خواهیم تو را فدا کنیم، برایش تفاوتی نمی‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ولایت حضور بی واسطه خدا در درون مومنان است، گفت: ر سالکی در مرحله فدا شدن قرار بگیرد، «ولی» می‌شود، یعنی اینکه خداوند در درون فرد حاضر است و میان او و خدا او فاصله‌ای نیست. اگر خدا شکست بخورد، «ولی» او نیز شکست خواهد خورد، در حالیکه خداوند، شکست‌ناپذیر است، هر چند، به ظاهر، تن ولی خدا قطعه‌قطعه شود.

وی به آیه 20 سوره دخان «وَإِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُمْ أَن تَرْجُمُونِ، و من به پروردگار خود و پروردگار شما پناه مى‏‌برم از اینکه مرا سنگباران کنید» که توسط امام حسین(ع) در روز عاشورا قرائت شد، اشاره و ابراز کرد: امام(ع) به این مطلب اشاره دارند که اگر بخواهید آثار مرا محو کنید، به خدا پناه می‌برم و پناه پروردگار یعنی اینکه کید دشمن، خنثی می‌شود.

حجت‌الاسلام نخاولی افزود: پناه بردن به خدا موجب زندگی جاوید می‌شود. تمام عالم، متحد شدند تا نام انبیاء را محو کنند ولی نام آن‌ها باقی ماند در حالی که نام پادشاهان نماند و باید اسم آن‌ها را در ورق‌های تاریخ جست‌و‌جو کرد. آنچه باقی ماند، نام کسانی است که دشمن خدا، قصد حذف آن‌ها را داشت.

وی به آیه 27 سوره غافر «وَقَالَ مُوسَى إِنِّی عُذْتُ بِرَبِّی وَرَبِّکُم مِّن کُلِّ مُتَکَبِّرٍ لَّا یُؤْمِنُ بِیَوْمِ الْحِسَابِ، و موسى گفت من از هر متکبرى که به روز حساب عقیده ندارد به پروردگار خود و پروردگار شما پناه برده‏‌ام» اشاره و اظهار کرد: خداوند، پادشاهی فرعونی و کسرایی را چنان برد که گویی گیاهی یک روزه بودند و اثری از آن‌ها نماند، آن‌ها محو شدند و انبیاء و اولیاء الهی جاودانه شدند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.