رئیس سازمان حج و زیارت به تشریح جزئیات فاجعه منا و سوالات رایج در این زمینه پرداخت.

تشریح جزئیات فاجعه منا از سوی رئیس سازمان حج و زیارت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، سعید اوحدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: این روزها مصادف شد با چهلمین روز عروج ملکوتی جان باختگان عزیزی که در حج 94 دعوت حق را لبیک گفتند و کشور ما را در غم و اندوه سنگینی بردند، این فاجعه را بار دیگر خدمت ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری تسلیت عرض می‌کنیم.

وی بیان کرد: قبل از اینکه فاجعه منا را بخواهیم مرور کنیم قطعا برای مردم بزرگوار سوالاتی وجود دارد که اصلا اصل این ماجرا چه بود و چه شد که بزرگترین فاجعه بشری در حرم امن الهی رخ داد و بیش از 7 هزار زائر در این فاجعه جان باختند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: چه اتفاقی افتاد که مقام معظم رهبری فرمودند همه مسلمانان جهان از این فاجعه در حیرت فرو رفتند؟ علت اینکه آمار جان باختگان به این عدد رسید چه بود؟ چه دلیلی برای افزایش آمار جان باختگان وجود دارد؟

اوحدی خاطرنشان کرد: یکی از سوالات هم این است که روند پیگیری از سوی ما چگونه بوده است؟ مقام معظم رهبری فرمودند خاطره منا باید در اذهان زنده بماند حتی اگر ده سال نیز طول بکشد و این بر ما و دولت و همه ملت تکلیف شد تا منویات مقام معظم رهبری را به عنوان تکلیف در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه قطعا این سوال وجود دارد که وضعیت پیگیری حقوقی این فاجعه چیست؟ تصریح کرد: یقینا این سوال وجود دارد که این فاجعه آیا تعمد و براساس نقشه بوده است و یا اینکه در راستای سوء مدیریت وهابیتی که بر فرآیند حج مدیریت دارند بوده است؟

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: قبل از اینکه به خود فاجعه و ماجرای منا بپردازیم قطعا در میان عزیزان کسانی هستند که به حج مشرف نشده‌اند، باید به اینکه چه شرایطی در روزهای حضور زائران در عرفات و منا وجود دارد، اشاره کنیم.

اوحدی افزود: زائران از 8 ذی الحجه باید در چهار موقع مناسک اساسی حج را انجام دهند، وقوف در عرفات، برائت، وقوف در مشعرالحرام، ورود به منا و رمی جمرات اساسی ترین اقداماتی است که در این 4 روز صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: اگر زائر ما در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه در هتل مستقر است در عرفات پراکندگی چادر را داریم و در 12 هزار چادر زائران به اعمال مشغول هستند و در منا هم حدود 8 هزار زائر داریم که بیتوته منا را انجام می‌دهند.

اوحدی بیان کرد: ازدحام جمعیت یکی از موارد بسیار مهم در این روزها در عرفات و منا است، دو میلیون جمعیت در عرفات حاضر هستند و روز دهم به سمت منا حرکت می‌کنند تا رمی جمرات و سپس قربانی را انجام دهند و این نیازمند مدیریت جامعی است که متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که این سوء مدیریت تکرار شد.

وی تصریح کرد: امسال سرآمد این سوء تدبیر دولت عربستان بود، حمل و نقل در این ایام نیز داستان مفصلی دارد و باید همه زائران به سمت عرفات حرکت کنند و امکانات حمل و نقل فراهم باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به قرائت بیانیه برائت از مشرکان از سوی آقای رکن آبادی در حج امسال بیان کرد: تمام برنامه‌های ما براساس پیش بینی قبلی در حال انجام بود، امسال به دلیل پیش بینی قبلی در ستاد حج و زیارت تصمیم گرفتیم  «مُحرم» نشویم.

اوحدی با اشاره به اینکه 5 درصد از نیروهای ستادی ما امسال «مُحرم» بودند خاطرنشان کرد: روز دهم منتظر بودیم که زائران از رمی جمرات بازگردند تا قربانی را انجام دهند، ساعت 8:30 صبح بودیم که با آقای مجردی و شهسواری در منا بازدیدی از چادرهای هیئت پزشکی داشتیم تا همه چیز مهیا باشد زیرا یکی از مشکلات ما در روز دهم گم شدگان ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای رمی جمرات 5 مسیر وجود دارد گفت: دو مسیر مشخص جوهره و سوق العرب را امسال در نظر گرفته بودند اما محل استقرار چادرهای جمهوری اسلامی ایران به شکلی بود که دقیقا مقابل این خیابان 204 بود که این فاجعه در آن رخ داد.

اوحدی با اشاره به اینکه مهمان نوازی مهمترین وظیفه کشور میزبان است تاکید کرد: قبلا هم به زائران توصیه کرده بودیم که وقتی از عرفات وارد منا شدید تجدید قوا داشته باشید، بخشی از بنیه جسمی زائر در این مراسم تحلیل می‌رود و تمامی کاروان‌ها براساس آنچه ابلاغ شده بود اقدام کردند.

وی تصریح کرد: پله‌هایی که زائران ما پائین می‌آیند مستقیم مقابل خیابان 204 است که نباید از آن عبور می‌کردیم اما پلیس بی‌تجربه عربستان راه دسترسی به سوق العرب را در مواقعی می‌بست و طبیعی است که زائر به پلیس اعتماد می‌کند و راه دیگری نیز ندارد.

اوحدی تاکید کرد: از 455 کاروان ما 33 یا 35 کاروان را به اجبار به مسیر 204 هدایت کردند و بقیه در مسیر سوق العرب بدون حادثه رفتند، زائران زن ما به دلیل پویایی فقه شیعه، شب رمی جمرات را انجام دادند و در روز تنها تعدادی از کاروان‌های اهل سنت بودند و جانبازان نیز شب رمی جمرات را انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه ساعت 9 به ما اطلاع دادند که مسیر رمی جمرات با تراکم جمعیت در حال مشکل دار شدن است گفت: عنوان کردند رمی جمرات در خیابان 204 قفل شده است، جائی که اصلا مسیر حرکت کاروان ما نبود، عوامل سعودی راه را بر زائران ما بستند با این بهانه که سوق العرب متراکم شده است در حالی که خیابان 204 مسیر مطمئنی نیست.

اوحدی خاطرنشان کرد: در خیابان 204 حتی یک پنکه وجود ندارد و در دو طرف خیابان زائران آفریقایی نرده‌های بلندی کشیده‌اند تا کسی وارد چادر نشود و اگر تراکم شود راه نجاتی وجود ندارد.

وی گفت: در مسیر برگشت به جای اینکه دور بزنند از مقابل زائران وارد شدند و سوء تدبیر عوامل سعودی باز هم نمایان است که اینها سوالات و مطالبات ما است، تقابل جمعیت زائرانی که بازمی‌گشتند و زائرانی که در مسیر بودند این فاجعه را در خیابان 204 رقم شد و حدود دو ساعت زائران ما و سایر زائران مظلوم کشورهای دیگر در این جمعیت متراکم بودن  و سوء تدبیر سوم اینکه مسیر ورود سایرین به خیابان 204 را نبستند.

اوحدی گفت: بسیاری از زائران ما با زبان تشنه دچار خفگی شدند، فاجعه بسیار دردناکی بود، ساعت 9:30 آقای مجردی تماس گرفتند و ضجه می‌زدند و می‌گفتند فاجعه‌ای در حال شکل گیری است، امکان تردد موتور سیکلت و دوچرخه هم نبود.

وی گفت: شروع به پرتاب آب در میان جمعیت کردند و این هم یک مشکل دیگر بود، 20 گروه از هیئت پزشکی اعزام شدند و دوستان امدادگر ما کمک کردند و 500 زائر را از زیر این جنازه‌ها خارج کردند که 100 نفر زائر خودمان بودند.

اوحدی تصریح کرد: ساعت 12 عوامل سعودی تازه وارد معرکه شدند و متاسفانه آقای مجردی را دستگیر کردند و منطقه را امنیتی کردند و به بدترین شکل اجساد را حمل کردند و اصل فاجعه این بود.

وی با اشاره به روحیه خشک و متحجر اعراب برای عدم استفاده از تجربه سایرین اظهار داشت: خودشان اعلام کردند ما نیروهای پیشاهنگی را وارد کار کرده بودیم، همان روز ستاد بحران را تشکیل دادیم و اولویت‌ها را ساماندهی مجروحان قرار دادیم و مجروحان ما را تا طائف و بحره و عرفات برده بودند.

اوحدی با اشاره به اینکه تمرکز تصمیم گیری و مدیریتی در میان عربستانی‌ها وجود نداشت گفت: برخی از مجروحان را از طائف بازگردانیم و اگر این کار نمی‌شد جان باختگان ما بیشتر می‌شدند، کمیته تفحص تشکیل دادیم و فرزندان شما در سردخانه‌ها بین 7 هزار مجروح دنبال زائران خودمان بودند.

وی گفت: کنسولگری هندوستان عنوان می‌کرد از 260 کشته خودمان تنها 7 کشته را تحویل گرفته‌ایم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری افزود: یکی از وظایف ما زنده نگه داشتن این خاطره در جامعه بین المللی است، مقام معظم رهبری فرمودند پیگیری حقوقی انجام شود و کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده است، تاکنون 400 پیکر را در مزار شهدا و در کنار شهدا دفن کرده‌ایم.

اوحدی تصریح کرد: 25 عزیز زائری داریم که اثری از آنها وجود ندارد و DNA از بستگان آنها گرفته شده است. در مقبره الشهدا عربستان مراسم چهلم برخی زائران ایرانی را برگزار کردیم، 25 عزیز ما مفقود هستند و اثری از آنها نیست و امیدواریم با تطبیق DNA وضعیت آنها مشخص شود.

اوحدی با اشاره به 53 جان‌باخته نیشابوری در این فاجعه تصریح کرد: روز دهم ذی الحجه آرزو می‌کردم کاش من هم جزو این افراد بودم تا این مصیبت را نمی‌دیدم، مطمئن باشید که محکم و استوار پیگیر مصالح حقوقی این جان‌باختگان هستیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.