بهشهر – خبرنگار قدس آنلاین : رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر گفت: سفرآموزشی ترویجی انجمن های مردم نهاد در جنگل های شرق مازندران در بهشهر صورت پذیرفت.

هر ۱۵ هزار هکتار جنگل تنها یک نیروی حفاظتی دارد !

به گزارش قدس آنلاین از بهشهر ، علی باقری افزود : این سفر یک روزه با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر، انجمن های مردم نهاد ، هیات کوهنوردی شهرستان بهشهر و شرکت  نکاچوب برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت ازجنگل ها وظیفه شرعی عموم مردم است و ما در راه حفظ این سرمایه ملی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم هدف از این برنامه را آشنایی مردم و انجمن های مردم نهاد با کار مجریان طرح اعلام نمود و یادآور شد : در طول این برنامه مجری طرح نکاچوب و کارشناسان منابع طبیعی توضیحاتی از فرآیند پرورش جنگل ، مراحل رویش نهال ونوع نهال، گونه های درختی  منطقه وانتخاب قطع یک درخت ارائه نمودند.

رئیس اداره منابع طبیعی بهشهر تصریح کرد : مساحت 25 هزار و 452هکتار از جنگلهای شهرستان تحت پوشش طرح هستند و در این راستا سه مجری با عنوان طرح الغدیر ، طرح خلیل شهر عباس آباد و طرح شرکت سهامی نکاچوب فعالیت دارند.

باقری گونه های درختی موجود در شرق مازندران را ممرز ، بلوط ، آزاد ، خرمندی ، توسکا ، راش( مرس) ، داغداغان ، انجیلی ، افرا ، شیردار ، سرخدار و شمشاد عنوان نمود و گفت : ۷۰ گونه درختی و ۵۰ گونه درختچه‌ای در جنگل‌های شمال شناسایی شده‌اند که چندگونه از آنها ممنوع‌القطع می باشند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اصل در بهره‌ برداری از جنگل ، اصل استمرار تولید است و بهره‌ برداری باید بصورتی انجام شود که موجودیت جنگل و تولید چوب و همچنین مواهب گوناگون آن به طور پیوسته محفوظ بماند ، تاکید نمود : بهره برداری از جنگل یک عمل یا پدیده مستقل نیست و ریشه‌های آن در طرح‌های جنگلداری و اصول جنگلبانی و به علاوه روش‌های پرورش جنگل و زادآوری آن استقرار یافته است.

رئیس اداره منابع طبیعی بهشهر بابیان اینکه وجود دام در جنگل یکی از عوامل تخریب است ، عنوان نمود : تعلیف غیر مجاز و چرای بی رویه دام از تبدیل نهال ها  به درخت و ماندگاری جنگل جلوگیری می‌کند. همچنین رفت و آمد دام‌ها در جنگل باعث کوبیده شدن خاک و جلوگیری از رویش و استقرار بذر درختان می‌شود.

باقری ادامه داد : کمبود نیروی حفاظتی در جنگل ها احساس می شود و برای حفاظت در منطقه شهرستان بهشهر درهر ۱۵ هزار هکتار به یک نیروی حفاظتی می رسد این در صورتی است که استاندارد جهانی برای حفظ و حراست ازجنگل ها در هر یکهزار هکتار یک  یا دو  نیروی حفاظتی است.

وی میزان اراضی جنگلی و منابع طبیعی شهرستان بهشهر را ۷۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت:از این میان ۲۵ هزار متر مربع مرتع و بقیه اراضی جنگلی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.