احمد توکلی، نماینده مجلس در برنامه پایش با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کارت های سوخت در شفافیت اطلاعات در حوزه سوخت، از وضعیت فعلی این کارت ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این کارت‌ها را دارند بی‌خاصیت می کنند.

انتقاد توکلی از بی‌خاصیت کردن کارت‌های سوخت

به گزارش قدس آنلاین، موضوع برنامه پایش این هفته که از شبکه اول سیما پخش شد، «شفافیت» بود. احمد توکلی نماینده مجلس و اقتصاددان میهمان این قسمت از برنامه پایش بود و به بررسی برخی از مصادیق شاخص شفافیت اقتصادی و سیاسی در سطح جهان پرداخت.

توکلی در بخشی از صحبت‌های خود به بررسی ظرفیت‌های کارت سوخت در شفافیت اطلاعات در حوزه سوخت و حمل و نقل در کشور پرداخت و گفت: «این کارت‌ها، اطلاعات مختلفی از نظر ایمنی، از نظر مصرف سوخت، از نظر بهره‌وری سوخت متناسب با مدل خودرو و عمر آن خودرو ارائه می‌دادند».

این نماینده مجلس افزود: «با استفاده از اطلاعات کارت سوخت، مشخص می‌شود که هر خودرو از کدام پمپ‌بنزین‌ها سوخت‌گیری کرده است. علاوه بر این، برای مقابله با سرقت خودروها و جرایم می‌توان از این کارت‌ها استفاده کرد».

توکلی در پایان با اشاره به نقش موثر نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاسیس این کار در کشور،  به انتقاد از وضعیت فعلی کارت سوخت پرداخت و گفت: «متاسفانه این کارت‌ها را دارند بی‌خاصیت می کنند».

به گزارش فارس، در ماه‌های اخیر و با تک نرخی شدن بنزین در اوایل خردادماه امسال، انگیزه مردم برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی و در نتیجه، استفاده از این کارت‌ها در جایگاه ها به شدت کاهش یافته است زیرا در شرایط جدید، مردم می‌توانند با استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران نسبت به سوخت‌گیری اقدام کنند و انگیزه‌ای برای استفاده از کارت سوخت خود ندارند. پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم اتخاذ سازوکارهای انگیزشی برای استفاده مردم از کارت‌های سوخت توسط وزارت نفت تا پایان آبان ماه، این کارت‌ها در خانه‌ها بایگانی شوند زیرا پس از پایان مهلت استفاده از سهمیه‌های 700 تومانی در پایان آبان ماه، مردم انگیزه‌ای برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی نخواهند داشت.

براساس این گزارش، اشاره توکلی به نقش وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت درباره کارت سوخت به دوره‌ای بازمی گردد که نعمت زاده در سمت مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال های ابتدایی دولت نهم فعالیت داشت و موفق شد به درخواست دولت، تا سامانه کارت هوشمند سوخت در کشور را از اوایل تیرماه سال 86 راه اندازی کند.

 
منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.