گروه اقتصادی - علیرضا لعل اکبری: نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: پرداخت وام ۲۵ میلیونی برای خرید خودرو، ...

تصمیمات آنی،  مشکلات اقتصادی کشور  را حل نمی کند

 اقدام فوری برای تحریک تقاضا بوده، اما مشکلات اقتصادی به صورت آنی رخ نداده که حالا با چنین اقدامی مشکلات رفع شود.

غلامحسین شافعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما تصریح کرد: مشکل اصلی اقتصاد کشور را باید در بخش تولید جست‌وجو کرد و این بخش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: موضوع فروش کالاهای تولید شده در کشور از اصلی ترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان است و در حال حاضر عرضه کالا بیشتر از تقاضاست و مشتری برای کالاهای تولید شده وجود ندارد.

وی با اشاره به توزیع کارت 10میلیونی خرید کالا اظهار داشت: ممکن است این اقدام‌ها آثار کوتاه مدتی داشته و بازار قدری تحریک شود، اما چنین تصمیماتی  نمی تواند عاملی تأثیرگذار برای بهبود وضعیت تولید در کشور باشد.

وی افزود: واحدهای تولیدی لوازم خانگی زیادی در کشور فعالند، اما در همین طرح نیز شاهدیم همه تولیدکنندگان حضور ندارند و حتی حضور مونتاژکاران از تولیدکنندگان داخلی پررنگ تر است.

وی گفت: در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین تصمیمات آنی بودیم که پرداخت وام‌های اشتغالزایی  از جمله آن‌هاست که راه به جایی نبرد.

وی تأکید کرد: دولت برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال ضروری است به واحدهای متوسط و کوچک توجه ویژه ای داشته باشد و نباید با اجرای طرح‌هایی همچون پرداخت وام 25 میلیونی خرید خودرو، شرکت‌های بزرگی چون ایران خودرو و سایپا را حمایت کرد. وی در پاسخ به پرسشی که آیا پرداخت وام 25 میلیونی خرید خودرو با هدف شکستن کمپین نخریدن خودروی صفر بوده است، گفت: این اقدام می‌تواند چنین هدفی را در پی داشته باشد، اما به نظر می‌رسد، هدف اصلی پرداخت تسهیلات تحریک تقاضا برای خرید خودرو بوده است.

وی با اشاره به وضعیت عرضه و تقاضا در کشور اظهار داشت: در دو دهه گذشته تقاضا در کشور از  تحولات جهانی با  بهره گیری از وسایل مبادله اطلاعاتی پیروی کرد و مردم از آنچه که در دنیا تولید می‌شود، آگاهی یافته‌اند اما عرضه در کشور از عرضه جهانی پیروی نکرد و عقب ماند.

وی تصریح کرد: با وضعیت موجود اقتصادی ضروری است که به جای تحریک تقاضا، به صادرات توجه کرد و با اقدام‌های کارشناسی شده و با به کارگیری دیدگاه‌های فعالان بازار و تسهیل قوانین و مقررات، صادرات رونق پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد، میزان صادرات روند رو به رشدی ندارد و این امر نگران کننده است.

وی در ادامه به طرح تحول اقتصادی اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی صنایع و معادن از این برنامه استقبال کرد، اما در این طرح فقط هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد و دیگر طرح‌ها از جمله طرح تحول نظام بانکی و نظام مالیاتی به فراموشی سپرده شد.

وی به راهکارهای برون رفت بخش‌های تولید از مشکلات موجود اشاره کرد و اظهار داشت: از بین بردن قوانین مخل تولید، شفافیت در اجرای قوانین و توجه به نحوه  اجرای قوانین می‌تواند گرهگشای مشکلات پیش روی بخش‌های تولیدی در کشور باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.