دستگاه اطلاعاتی آلمان به فعالیت‌های جاسوسی گسترده‌ای دست زده است. برخی از کشورهای دوست نیز هدف فعالیت‌های جاسوسی بوده‌اند.

افشاگری درباره جاسوسی‌های غیرموجه آلمان از کشورهای "دوست"

 رسانه‌های گروهی در آلمان چنین فعالیت‌هایی را غیرموجه دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، بنا به گزارشی افشاگرانه که در رسانه‌های جمعی آلمان منتشر شده، گرهارد شیندلر، رئیس دایره سرویس اطلاعاتی و همچنین نماینده دفتر صدراعظم به پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) اطلاع داده‌اند که فعالیت‌هایی در جهت گردآوری اطلاعات از کشورهای "دوست" انجام گرفته است.

دولت آلمان پیش از این از دستگاه اطلاعاتی آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (ان.اس.ای) به شدت انتقاد کرده بود که به جاسوسی علیه "کشورهای دوست" دست زده است.

پیش از این گوشه‌ای از فعالیت‌های دستگاه اطلاعاتی آلمان در آمریکا و کشورهای اروپایی برملا و معلوم شده بود که ادارات بسیاری در شماری از کشورهایی که "دوست" شمرده می‌شوند، مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند. اکنون روشن می‌شود که ابعاد این فعالیت از آنچه گمان می‌رفت، بسی بزرگتر بوده است.

بنا به تحقیقات تازه بخش بزرگی از فعالیت‌های غیرموجه هنوز علنی نشده است. برای نمونه دستگاه اطلاعاتی آلمان در مورد هانس‌یورگ هابر، از مقامات وزارت خارجه، شنود کرده است. روشن نیست که این شنود کی و چگونه اعمال شده و هدف آن چه بوده است. این موضوع با توجه به این امر اهمیت بیشتری کسب می‌کند که هابر طبق قانون از فعالیت اطلاعاتی مصون بوده و شنود مکالمات او تنها با حکم رسمی پارلمان آلمان مجاز است.

هانس‌یورگ هابر از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ سرپرست کمیسیون نظارت اتحادیه اروپا در گرجستان بود و پس از آن در بروکسل ریاست هیات برنامه‌ریزی خدمات دیپلماتیک اتحادیه اروپا را به عهده داشت. وی در سال ۲۰۱۴ سفیر آلمان در قاهره بود و در حال حاضر نیز سفیر اتحادیه اروپا در ترکیه است.

افزون بر این، هابر همسر امیلی هابر است که از سال ۲۰۱۴ سمت‌های مهمی در وزارت کشور و خارجه آلمان داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.