قدس آنلاین_ مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از ۲۶ هزار نفر از ابتدای سال ۹۴ در حاشیه شهر مشهد در قالب اجرای فاز سوم نظام تحول سلامت مورد غربالگری دیابت قرار گرفتند و دو هزار و ۲۲۶ نفر بیمار دیابتی جدید در این منطقه شناسایی شدند.

بیش از ۲۶ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد مورد غربالگری دیابت قرار گرفتند

 

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد جعفر صادقی صبح امروز در نشست خبری که با محوریت اطلاع رسانی هفته دیابت در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده بود از غربالگری دیابت به عنوان یکی از مهمترین حوزه پیشگیری این بیماری در طرح تحول نظام سلامت که در سه فاز روستایی، شهری و حاشیه شهر مشهد اجرایی شده است یاد کرد و افزود: با وجود اینکه استقرار مراکز این طرح همراه با آموزش نیروها بسیار زمان بر است اما تاکنون بیش از 26 هزار نفر در حاشیه شهر مشهد مورد غربالگری قرار گرفته اند.

او با اشاره به اینکه اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت منجر در حاشیه شهر مشهد، به شناسایی تعداد جدیدی از بیماران دیابتی (باعث مراقبت بیشتر از حدود 3 هزار بیمار دیابتی در این منطقه که از گذشته دچار آن بودند)، منجر شد، تاکید کرد: 4 میلیون و 482 جمعیت شهری، بیش از یک میلیون جمعیت حاشیه شهر و یک میلیون و 200 نفر جمعیت روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی هستند لذا با شروع طرح تحول نظام سلامت از نیمه سال گذشته، 16 هزار نفر برای ویزیت دیابت به پزشک متخصص، 80 هزار نفر به پزشک عمومی مراجعه کردند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گریزی با گریزی به آمارهای کشوری و جهانی بیماری دیابت بیان کرد: بیش از 400 نفر در جهان در سال 2014 دچار بیماری دیابت شدند و در کشور ما نیز در سال 86 از هر 20 نفر یک نفر به بیماری دیابت دچار می شدند در حالی که پیش بینی می شود در سال 1404 از هر 7 نفر یک نفر به دیابت دچار شود.

دکتر صادقی در توجه شهروندان در سبک زندگی صحیح که شامل استفاده از رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت های ورزشی به طور روزانه، خودمراقبتی همراه آموزش تاکید کرد و گفت: توجه به این موارد می تواند تا 11  ابتلاء به بیماری دیابت را عقب اندازد.

فعالیت کلینیک های غربالگری در 6 شهرستان خراسان رضوی

در ادامه این نشست، کارشناس مسوول بیماری های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از فعالیت کلینیک های غربالگری در 6 شهرستان خراسان رضوی از سال 89 خبر داد و اظهار کرد: این کلینیک ها در شهرستان هایی از جمله قوچان، بردسکن، درگز، چناران و کاشمر فعال هستند که به غربالگری و امور مربوط به پیشگیری می پردازند.

دکتر جواد رجبیان خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری دیابت از جمله بیماری هایی است که عوارض و شواهد آن عمدتا پنهان است به طوری که شهروندان پس از مشکلاتی در کلیه، چشم و ... و عوارضی مانند پرنوشی و پرادراری به پزشک مراجعه می کنند و در آن صورت است که ممکن است بیماری تیپ 2 را داشته باشند و مجبور به استفاده از دیابت گردند.

استفاده از میوه و سبزی در رژیم غذایی، به کاهش دیابت کمک می کند

اما عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست به رژیم غذایی مناسب و صحیح که عمدتا مورد غفلت مردم قرار می گیرد اشاره و بیان کرد: با وجود اینکه استفاده از میوه و سیزیجات در رژیم غذایی به مردم این امکان را می دهد تا کمتر غذا مصرف کنند و به کاهش بیماری دیابت نیز کمک قابل توجهی می کند اما متاسفانه شهروندان به جای مصرف میوه و سبزیجات توجه ویژه ای به موادغذایی پرقند و چربی دارند.

دکتر نعمتی بیان کرد: مصرف میوه و سبزیجات به عنوان میان وعده سالم می تواند در قالب استفاده از گوجه فرنگی، کلم بروکلی، خیار، کاهو و ... در کنار سیزیجاتی مانند تره، ریحان و ... در رژیم غذایی مردم قرار گیرد به گونه ای که اگر فردی در وعده صبحانه خود از نان، پنیر و خیار استفاده کند در حقیقت از یک وعده سبزیجات مناسب بهره برده است.

او به شدت در جایگزینی میوه و سبزیجات بجای مصرف بسیار بالای انواع کیک و بیسکوییت در رژیم غذایی تاکید کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.