چهار میلیون ایرانی دیابت دارند و همین پارسال ۲ هزار تن به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. در کنگره یی که روز شنبه ۲۳ آبان ماه همزمان با روز جهانی دیابت در تهران برگزار شد بر این مساله تاکید شد که چگونه تغییر سبک زندگی در سال های اخیر، ابتلا به این بیماری را افزایش داده است و برای مبارزه با این روند چه باید کرد.

سبک زندگی ایرانیان اصلاح نشود، با سونامی دیابت روبرو می شویم
 

  براساس گزارش بنیاد بین المللی «پیشگیری و کنترل دیابت» حدود 4 میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا هستند که نیمی از آنان از وضعیت بیماری خود بی خبر هستند. دیابت هر سال باعث مرگ بیش از 5 میلیون نفر در جهان می شود و هزینه ی درمان دیابت و عوارض آن بیش از 550 میلیارد دلار در سال است. مادرانی که نوزاد چهار کیلو به بالا به دنیا می‏آورند، افراد چاق و کم تحرک، آنان که در فشارهای روحی شدید به سر می‏برند و نیز افرادی که نوعی سابقه ی فامیلی قوی دیابت غیروابسته به انسولین در آنان وجود دارد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.
23 آبان ماه هر سال برابر با 14 نوامبر، روز جهانی دیابت نامگذاری شده و شعار این روز «مراقبت در قبال دیابت برای همه» است. این مناسبت برای نخستین بار در سال 1991 میلادی توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پاسخ به نگرانی های رو به رشد ناشی از دیابت در سراسر دنیا برگزار شد. دلیل انتخاب 14 نوامبر برای روز جهانی دیابت، سالگرد تولد «فدریک بنتینگ» است؛ فردی که ایده ی وی برای نخستین بار منجر به کشف انسولین در سال 1921 میلادی شد.
در ایران هم انجمن دیابت (ادا) در سال 1369 با هدف ارایه ی برنامه های آموزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به بیماری دیابت تاسیس شد.
به همین بهانه،کنگره ی «بازشناسی تاثیر سبک زندگی در کاهش بیماری دیابت» به همت انجمن خیریه ی حمایت از بیماران دیابتی و با هدف معرفی بیشتر این انجمن شنبه ی گذشته در سلامتکده ی «حیدربابا» برگزار شد که در این نشست پزشکان متخصص، استادان برجسته ی دانشگاه و مدیران صنایع غذایی سالم، به طرح نظرهای کارشناسی خود پرداختند.

***چتر انجمن خیریه بر سر بیش از 3 میلیون بیمار دیابتی
«شکور امیدی» رییس هیات مدیره ی انجمن حمایت از بیماران دیابتی به عنوان نخستین سخنران این کنگره، به فعالیت های این انجمن در جهت زیر پوشش قرار دادن بیماران دیابتی و فراهم کردن امکانات رفاهی و درمانی برای آنان اشاره کرد و گفت: ما یک انجمن غیر انتفاعی هستیم به این معنا که تمام درآمدهای کسب شده توسط انجمن برای حمایت از بیماران دیابتی صرف می شود و شکل کمک های ما به این گونه است که ابتدا بیماران بی بضاعت را شناسایی کرده و سپس به حمایت و ارایه ی خدمات به آنان می پردازیم.
امیدی افزود: در همین جا باید بگویم که ما از بین هشت میلیون بیمار دیابتی که در کشور داریم، در حال حاضر موفق شده ایم تا 3 میلیون و 600 هزار نفر از آنان را ثبت نام کرده و زیر پوشش و حمایت قرار دهیم.
چگونگی حمایت انجمن از این بیماران موضوع دیگری بود که رییس هیات مدیره ی انجمن حمایت از بیماران دیابتی به آن اشاره کرد و گفت: بیمه کردن و ارایه ی خدمات بیمه ی تکمیلی، توزیع رایگان دستگاه های سنجش قند خون، آموزش از راه دور در زمینه های درمانی و مشاوره ی پزشکی، تامین داروهای مورد نیاز بیماران دیابتی و غیره برخی از حمایت های صورت گرفته ی انجمن از بیماران است. از جمله کارهایی که به تازگی صورت گرفته، تهیه ی کارت های هوشمند مخصوص بیماران دیابتی است که با مراجعه به تارنمای انجمن می توانند ثبت نام کنند و از تمامی خدمات ما به صورت روزانه و آنلاین بهره مند شوند. پروژه ی کارت هوشمند یک پروژه ملی است که حتی به بیماران در داخل منزل هم خدمات می دهد. به این منظور، طرح ایجاد پیشخوان الکترونیکی انجمن به آدرس اینترنتی www.irdiabet.ir برای ارایه ی خدمات ثبت نام و صدور کارت عضویت در سامانه ی هوشمند انجمن و دریافت بسته ی آموزشی از طریق پست پیشتاز راه اندازی شده است.

***تغییر سبک زندگی اصلی ترین راه مقابله با دیابت
روش درمانی طب سنتی در درمان بیماری دیابت هم از موارد مهمی بود که توسط «حمیدالله افراسیابیان» پزشک و متخصص طب سنتی به آن اشاره شد. کم تحرکی، سوءتغذیه و استرس عامل های اصلی بروز دیابت در افراد است که افراسیابیان در مورد آن گفت: درست است که دیابت زمینه ی ژنتیکی دارد اما با رعایت اصول سلامتی و تغییر سبک زندگی، احتمال بروز این ژن کاهش خواهد یافت.
بنا به اعتقاد افراسیابیان، بر مبنای طب سنتی ایرانی، اگر بتوانیم 6 عامل را کنترل کنیم، می توانیم تعداد قابل توجهی از بیماری ها از جمله دیابت را کنترل و درمان کنیم. نخستین مساله هوا است، یعنی جایی که فرد تنفس می کند بر سلامتی او تاثیر انکارناپذیر دارد. آلودگی هوا، خفگی سلولی و مسمومیت داخل خون ایجاد می کند. دومین مورد تغذیه است، مواد غذایی یی که امروزه مصرف می شود به علت افزایش حجم و هرم غذایی اشتباهی که به همراه دارد، باعث زمینه ی بروز دیابت می شود. سومین مورد میزان تحرک است که حتی اهمیت آن از تغذیه هم مهمتر است. چرا که تحرک سموم را از بدن آدمی می زداید و سطح انسولین را بالا برده و در نتیجه قند را پایین می آورد.
این پزشک و متخصص طب سنتی،«دفع و احتباس» را به عنوان چهارمین عامل عنوان کرد و گفت: دفع مواد زاید بدن و جلوگیری از یبوست و کارکرد سالم گوارشی و ادراری از جمله مهمترین عوامل پاکسازی بدن هستند. پنجمین مورد تنظیم خواب و بیداری است که در متابولیسم بدن تاثیر مستقیم دارد و آخرین مورد نیز وضعیت روحی و روانی است که تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش بیماری دارد. در دیدگاه طب سنتی ایران، کنترل وضعیت روحی و روانی در سلامت جسم و روح تاثیر غیرقابل انکار دارد. پس از این راهکارها، استفاده از داروها در رده ی دوم قرار می گیرند. درمان دارویی دیابت در طب سنتی بسیار متنوع است.

***حمایت های حقوقی از خانواده ی فرد دیابتی
«بهرام بهرامی» رییس پژوهشگاه قوه قضاییه یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که به ضرورت رفع مشکل های حقوقی و روحی در کنار چالش های درمانی اشاره کرد و گفت: 2 کتاب ارزشمند حکیم ابن سینا با عنوان «قانون» با محتوای طب و پزشکی و دیگری کتاب شفا درباره ی حکمت و حقوق، نشان می دهد که میان طب و حقوق نوعی رابطه ی ویژه وجود دارد. اکنون، ما نیز به این نتیجه رسیدیم که تنها پرداختن به بحث درمان و آموزش دیابت در مورد افراد کفایت نمی کند بلکه تلاش برای حل سایر مشکل ها اعم از حقوقی و غیره، تاثیر بسزایی در درمان بیماری فرد دیابتی دارد. عمده ی تلاش ما این است که مشکل های بیماران که شامل چالش های درمانی و خانوادگی است را مرتفع کنیم که در همین راستا عصر هر پنجشنبه در انجمن خیریه در خدمت بیماران دیابتی هستیم.

***امضای تفاهمنامه همکاری سازمان فنی و حرفه یی با انجمن
«کوروش پرند» معاون وزیر کار و امور اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه یی هم به عنوان یکی دیگر از سخنرانان، از همکاری این سازمان با انجمن حمایت از بیماران دیابتی و فراهم کردن زمینه ی کار، آموزش درمان این بیماران گفت.
پرند از امضای تفاهمنامه میان سازمان آموزش فنی حرفه یی و انجمن حمایت از بیماران دیابتی یاد کرد و گفت: یکی از فعالیت های این سازمان در حوزه فناوری های پیشرفته، فعالیت در حوزه ی طب سنتی و داروهای گیاهی و گیاهان دارویی است که در تلاش هستیم با همکاری انجمن حمایت از بیماران دیابت بتوانیم از استانداردهای آموزشی که بر اساس دانش، مهارت و نگرش که سرفصل های درسی ما هستند و توسط مربیان آموزش داده می شوند، استفاده کنیم و کشت گیاهان دارویی موثر در درمان بیماری قند خون را در سراسر کشور به مرحله ی اجرا برسانیم. همچنین بنا بر این است تا در این تفاهمنامه، همکاری مشترک بین سازمان آموزش فنی وحرفه یی و انجمن حمایت از بیماران دیابتی، جهت آموزش های مهارتی، در روستاهای محروم و دور افتاده حضور یابیم و بحث پیشگیری از دیابت را آموزش دهیم، چرا که هدف ما توانمندسازی و بازتوانی است که تنها در سایه ی همکاری اجرایی خواهد شد.
در پایان این کنگره و معرفی فعالیت های انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی، نمایشگاه مواد غذایی سالم برای بیماران دیابتی به طور رسمی بازگشایی شد. این نمایشگاه به مدت یک هفته در محل سلامتکده «حیدربابا» واقع در بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان گلستان شرقی، کوچه صدف برگزار خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.