مرتضی روشنی: قدس ویژه خراسان - موضوع بحران و کم آبی مشهد پیشینه‌ای طولانی دارد می‌توان در روزنامه‌های دهه ۱۳۴۰ خورشیدی هم جست‌و‌جو کرد.

 طرح جداسازی آب شرب و غیر شرب در انتظار تصمیم وزارت بهداشت

این رخداد تاکنون یکی از دغدغه‌های شهروندان و مسؤولان بوده که هربار به شکلی برای رفع آن طرحی ریخته و کارهایی انجام شده است.

آخرین اقدام دراین باره که البته به صورت آزمایش قرار بود اجرایی و به یک فرهنگ نه تنها برای مشهد که برای کشور تبدیل شود، بحث جداسازی آب شرب و غیرشرب در منطقه شهرداری ثامن بود.

ایــن طــرح در حقیقت بــه ‌منـظور صرفه‌ جویی در هزینه‌های تصفیه آب، ارتقای کیفیت آب شرب و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب در برنامه وزارت نیرو قرار گرفت و برای اجرای دقیق آن چهار کیلومتر خط انتقال آب و هزینه‌ای دو میلیارد تومانی درنظر گرفته شد. اما با اینکه بیش از دو سال از اجرای این طرح می‌گذرد، هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

  مشهد؛ نمونه آزمایشی

همان‌طور که اشاره شد، نخستین نقطه کشور که برای اجرای آزمایشی جداسازی شبکه آب بهداشتی و آشامیدنی مورد توجه قرار گرفت، بخشی از شهر مشهد به نام منطقه ثامن بود که هنوز از اجرای این طرح در آنجا خبری نیست.

البته سال گذشته بود شهرستان بجستان که در 278 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد، همین پروژه به صورت آزمایشی استانی آغاز و 20 ایستگاه برداشت آب شرب فعالیت خود را آغاز کرد.

  منطقه‌ای با مصرف روزانه 10هزار مترمکعب آب

مدیر اجرایی طرح‌های آب شهری مشهد درباره چرایی انتخاب منطقه ثامن به عنوان نمونه آزمایشی این طرح به خبرنگار ما می‌گوید: منطقه ثامن دارای جمعیت ساکن بیش از دو هزار نفر و جمعیت متغیر  85 هزار نفری است و بیشترین هتل ها و مراکز اقامتی شهر را در خود جای داده است، ضمن اینکه به طور متوسط روزانه 10هزار مترمکعب آب بهداشتی و 300 مترمکعب آب شرب در این منطقه مصرف می‌شود.

مهدی حاجی آبادی همچنین درباره آخرین وضعیت زیرساخت‌های اجرایی طرح اظهار می‌دارد: همه زیرساخت‌های مورد نیاز و مصوب برای اجرای طرح از جمله چهار ایستگاه توزیع آب شرب آماده شده و حتی در این راه پیوست کمیته پدافندغیرعامل نیز گرفته شده و شرکت آب و فاضلاب مشهد آماده بهره برداری و اجرای طرح است.

  نبود استاندارد

وی درپاسخ به این پرسش که با وجود این چرا عملیات بهره برداری به تأخیر افتاده است، می‌گوید: مشکل اصلی این تأخیر، اختلاف نظر میان وزارت بهداشت و شرکت آب و فاضلاب کشور درباره تعیین استاندارد آب شرب و آب بهداشتی است و آن هم به این دلیل است که چون پیش از این مبنایی برای تفکیک این دو مقوله از هم نبوده است باید استاندارد برای این طرح اعلام شود تا بتوان از آن بهره برداری کرد.

مدیر اجرایی طرح‌های آب شهری مشهد ادامه می‌دهد: البته تاکنون چند نشست میان کارشناسان آب و فاضلاب کشور و وزارت بهداشت در این ارتباط برگزار شده، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

  فروش کارتی آب!

نکته قابل توجه در اجرای این پروژه، فروش کارتی آب به مصرف‌کنندگان است، به گونه‌ای که هر ایستگاه توزیع آب شرب در سطح شهر، به یک دستگاه شارژ و فروش کارتی آب تجهیز می‌شود و شهروندان با خرید کارت قابل شارژ مشابه کارت اعتباری مترو و اتوبوس، و قرار دادن آن در دستگاه خرید آب، اقدام به پُر کردن ظروف خود از آب تصفیه شده با استانداردهای شرب می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.