محمدرضا میرزا: طرح استقلال کمیته ملی پارالمپیک ایران پس از بررسی‌های فراوان در جلسات تخصصی نهادهای قانونگذار، توسط کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید ...

کمیته مستقل پارالمپیک آمد، فدراسیون جانبازان و معلولان می‌رود

 تا به صورت قانونی فعالیت‌های این حوزه از سیطره اختیارات کمیته ملی المپیک جدا شود.

فاطمه آلیا، رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان و پیشگیری از معلولیت‌های مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه اخیر کمیسیون فرهنگی در هفته جاری با اعلام این خبر گفت: «با توجه به توسعه فعالیت‌های پارالمپیک و مدال آوری و اهتزاز پرچم ایران در جوامع بین المللی طرح استقلال این کمیته مطرح و در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.»  با تصویب این طرح و استقلال قانونمند کمیته ملی پارالمپیک ایران، حالا قدرت عمل مجموعه محمود خسروی وفا در عرصه مدیریت ورزش به مراتب بیشتر از قبل خواهد شد، چون این حوزه با در اختیار داشتن پتانسیل فوق العاده در عرصه مدال آوری  می تواند رقیب سرسختی برای کمیته ملی المپیک به حساب آید.

هرچند هنوز کمیته ملی المپیک و مدیران این مجموعه واکنشی به تصویب طرح استقلال این کمیته نشان نداده‌اند اما قطعاً آن‌ها رضایت چندانی نسبت به این رویداد ندارند چون با پیدایش این کمیته، ردیف بودجه تخصیص یافته به کمیته ملی المپیک کاهش خواهد یافت، چون کمیته ملی پارالمپیک ایران خود دارای ردیف بودجه مستقل خواهد بود و مستقیماً از بودجه عمومی کشور ارتزاق خواهد کرد.

اما طرح مذکور از چه زمانی به صورت جدی مطرح شد؟ سال 1377، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک سفری به ایران داشت و در حاشیه دیداری که با رئیس وقت مجلس شورای اسلامی داشت از وی درخواست کرد کمیته ملی پارالمپیک ایران مستقل شود. این مسأله در مجمع کمیته ملی المپیک در سال 1378 بررسی  و پس از جنجال‌های متعدد و فراوان، برخلاف اصرار مدیران وقت دستگاه ورزش برای عدم تصویب آن، از سوی اعضا مورد قبول واقع شد تا موضوع استقلال کمیته ملی پارالمپیک به صورت جدی دنبال شود از این رو، مقدمات نوشتن اساسنامه این کمیته آغاز شد.

پس از این مسأله، کمیته ملی پارالمپیک فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد، اما موضوعی که پس از فعالیت رسمی این کمیته به محل اختلاف مبدل گشت، ماجرای اختصاص بودجه بود. بودجه کمیته ملی پارالمپیک به صورت مستقیم به دست مسؤولان اجرایی این نهاد نمی‌رسید، چون بودجه کلی به حساب کمیته ملی المپیک می رفت تا مسؤولان این کمیته از طریق کمیته المپیک بودجه خود را دریافت کنند. تأخیر در ارایه بودجه مورد نیاز و عدم تخصیص اعتبار کافی، باعث پیدایش اختلاف بزرگی میان مسوولان این دو کمیته شد به همین خاطر محمود خسروی وفا با جدیت، موضوع استقلال تمام و کمال این کمیته از کمیته ملی المپیک را دنبال کرد که سرانجام این طرح در آبان ماه 94 به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید.

حالا با استقلال رسمی این کمیته، دیگر بودجه کمیته پارالمپیک به حساب کمیته ملی المپیک واریز نخواهد شد، بلکه این کمیته بر اساس ردیف بودجه مجزا، پول خود را دریافت خواهد کرد. گفته می شود با وجود مخالفت مسؤولان سابق کمیته ملی المپیک، کیومرث هاشمی و اعضای هیأت اجرایی فعلی کمیته ملی المپیک نه تنها با این مسأله مخالف نیستند، بلکه از این موضوع استقبال نیز کردند، چون حالا می توانند بدون دردسرهای قبلی به دنبال در آمدزایی باشند؛ از طرفی محمود خسروی وفا در محفلی دوستانه اعلام کرده اگر ما تا قبل از این 70 میلیارد بودجه داشتیم، حالا می توانیم این رقم را با ارتباطات شخصی و لابی‌های مدیریتی افزایش دهیم تا با اعتبار بیشتری به دنبال افتخار آفرینی باشیم.

اما تمام داستان به این مسأله ختم نمی شود، گفته می شود نهادهای بین المللی پیش از این به وزارت ورزش و جوانان تذکر داده بودند که دیگر فدراسیونی با عنوان فدراسیون جانبازان و معلولان را به رسمیت نخواهند شناخت به همین دلیل محمود خسروی وفا برای اینکه از چرخه مدیریت ورزش کشور فاصله نگیرد با پیگیری فراوان در این خصوص تلاش کرد تا موضوع استقلال این کمیته به سرانجام برسد و او مجبور نشود از مدیریت اصلی ورزش کشور به صورت کامل خارج شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.