قدس آنلاین: همه ساله هزاران انسان شیفته سیدالشهدا (ع) با قلبی سرشار از عشق و امید، از خانه و کاشانه خود دل کنده، راهیِ مرقد این امام معصوم می‌شوند تا روح و جان خویش را با آن پیوند زده، زمینه را برای دستیابی به کمال و قُرب پروردگار فراهم سازند، اما بنا بر توصیه های روایی، شایسته است تا اموری در هنگام سفر از سوی زائرین مد نظر قرار گیرد.

شایسته های ضروری برای زائرین سیدالشهدا (ع) (۷)

پرهیز از اسراف

به گزارش قدس آنلاین، زائران در سفرهای زیارتی، لازم است از اسراف و تبذیر خودداری کنند. گاهی اوقات زائران بیش از نیاز و مصرف خود، خوراکی و نوشیدنی تهیّه می‌کنند و در نتیجه به دلیل ماندن و مصرف نکردن فاسد شده، آن‌ها را دور می‌ریزند و یا هنگام خروج از اتاق، وسایل گرمایشی و سرمایشی و چراغ‌ها را روشن می‌گذارند و از اتاق خارج می‌شوند که مصداق اسراف است. قرآن خطاب به مؤمنان می‌فرماید: وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ و لَایُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛ بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید، همانا خداوند اسراف کنندگان را دوست نمی‌دارد؛ و در آیه دیگر می‌فرماید: وَ أَنَّ الْمُسْرِفِینَ هُمْ أَصْحبُ النَّارِ؛ و همانا اسراف کنندگان، یاران آتش‌اند.
در همین راستا امیرالمومنین علی (ع) بیان می دارند: اسراف، موجب هلاکت و نابودی و میانه ‌روی مایه زیادی ثروت است. امام سجاد (ع) در دعای بیستم صحیفه سجادیه، از خداوند می‌خواهد: بار خدایا! مرا از زیاده ‌روی و اسراف باز دار و روزیم را از نابودی نگاهدار و ثروتم را با دادن برکت به آن، زیاد گردان و راه مصرف‌آن را در کارهای خیر به من بنمایان.

علاوه بر این امام علی (ع) در روایتی، اسراف را این چنین معرفی فرموده‌اند: خرج کردن دارایی در مسیر نادرست، زیاده ‌روی و اسراف است. همچنین امام صادق (ع) دور ریختنِ مانده غذا در ظرف (چه آب و چه غذا) و استفاده از لباس بیرون، در خانه را، از موارد اسراف دانسته‌اندو در حدیثی دیگر در بیان معنای آیه «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذیراً» فرموده‌اند: هر کس چیزی در راهی غیر از اطاعت خدا انفاق کند، او ولخرج است و هر کس در راه خیر انفاق نماید، صرفه‌جو و میانه‌رو است.

پرهیز از پرخوری و خواب زیاد

یکی از نکات مهم و قابل توجه در سفرهای زیارتی این است که به دلیل فراهم بودن امکانات و تغذیه مناسب، برخی افراد بیش از ظرفیت مورد نیاز بدن، اقدام به خوردن غذا و نوشیدنی‌ها می‌کنند و در نتیجه به دلیل این امر و غلبه خواب بر آنها، از فیض حضور بیشتر در حرم ائمّه و به ویژه بهره‌گیری از سحرها محروم می‌شوند، از این رو کسانی که طالب صفای روح و بهره‌گیری افزون‌تر معنوی از این گونه سفرهای معنوی هستند، باید غذای کمتری بخورند و به اندازه ضرورت بخوابند و استراحت کنند. امام علی (ع) فرموده اند: هرگاه خداوند خوبی بنده‌ اش را اراده کند، کم گویی، کم خوری و کم خوابی را به او الهام و نصیب گرداند. همچنین حضرت محمد (ص) بیان داشته اند: با خوردن و آشامیدن فراوان، دل‌ها را نمیرانید، پس همانا قلب بر اثر پرخوری می‌میرد، مانند زراعتی که زیاد آبیاری شود.
حضرت عیسی (ع) نیز به پیروان خود می‌فرمود: ای بنی اسرائیل، غذا زیاد نخورید؛ زیرا هر که فراوان غذا بخورد، زیاد می‌خوابد و هر کس زیاد بخوابد کمتر نماز گزارد و هر که کمتر نماز بخواند، نامش در شمار غافلان ثبت گردد.
علاوه بر این رسول خدا (ص) می فرمایند: از پرخوری بپرهیزید؛ زیرا مایه بیماری و تباهی بدن گردد و انسان را در عبادت تنبل و سست گرداند؛ و در روایتی به نقل از امام صادق (ع) آمده است که، یحیی پیامبر ، روزی با ابلیس برخورد کرد و به وی فرمود: این آویزها چیست که همراه داری؟ ابلیس گفت: اینها شهوات و تمایلاتی است که فرزندان آدم گرفتار آن شده‌اند. یحیی گفت: آیا چیزی از آن‌ها برای من هست؟ ابلیس پاسخ داد: چه بسا برخی اوقات که از خوردن غذا سیر شوی، تو را از نماز و یاد خدا باز می‌داریم. یحیی فرمود: با خدا عهد می‌کنم که هرگز معده خود را از غذا پر نکنم. پس ابلیس نیز گفت: للَّهِ عَلَیَّ أَنْ لا أَنْصَحَ مُسْلِماً أبَداً؛ با خداوند پیمان می‌بندم که هرگز، از این پس مسلمانی را اندرز ندهم!

منابع:

۱-علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج ۵۹: ۲۶۶، ج ۷۲: ۳۰۳.

۲-حرعاملی، وسائل الشیعه، ج ۲۴: ۲۴۱، ۲۴۸.

۳-طبرسی، مکارم الاخلاق، ج ۱: ۶۶.

۴-حلی، تنبیه الخواطر، ج ۱: ۴۶.

۵-قاضی عسکر، آداب سفر و زیارت عتبات عالیات: ۱۴۲-۱۴۸.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.