قدس آنلاین-ایلام: معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد، احیاء، بهسازی و بازسازی پروژه های آب و خاک استان ایلام بیش از ۱۸هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

هزینه ۱۸ هزار میلیارد ریالی جهاد کشاورزی در ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، علیمراد اکبری درجریان بازدید از پروژه شبکه زهکشی میمه در شهرستان دهلران، اظهار داشت: سامانه گرمسیری با 30 هزار هکتار اراضی تحت پوشش از ایوان تا موسیان و طرح 50 هزار هکتاری عین خوش، فکه و دشت عباس دو پروژه مهم وحیاتی در استان ایلام هستند.

وی به انعقاد قرارداد 4 هزار میلیارد ریال آب وخاک در ایلام اشاره کرد و افزود: بیش از 30 هزار هکتار هم اکنون در حال اجراء است و تلاش خواهد شد تا در یک برنامه زمان بندی 5 ساله مابقی اراضی نیز زیر شبکه آبیاری تحت فشار قرار گیرند.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سطح یک هزار هکتار از اراضی استان آبیاری تحت فشار اجرایی می شود، بیان داشت: عملیات اجرائی 300 هکتار از این اراضی تکمیل و اتمام یافته و مابقی نیز در حال انجام است.

علیمراد اکبری با اشاره به اینکه در گستره 100 هزار هکتار از اراضی ایلام، شبکه های آبیاری و زهکشی اجراء می شود، یادآور شد: 50 هزار هکتار از این اراضی در حوزه آبخور سد کرخه، 30 هزار هکتار در آبخور رودخانه های محلی و سامانه انتقال و 20 هزار هکتار نیز در رودخانه های حوزه میانی است که برای مشروب ساختن آن ها، از طریق عوامل و منابع استانی، آب مورد نیاز تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه ها و پروژه ها در طول 5 سال انجام خواهد شد، خاطر نشان ساخت: برای توسعه شبکه های فرعی بیش از 80 هزار هکتار از اراضی آبخور سد کرخه، رودخانه های محلی و سامانه انتقال استان، 10 میلیارد دلار اعتبار تأمین شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی به آغاز عملیات اجرایی پروژه های زهکشی در دشت عباس، میمه و رودخانه های محلی استان ایلام اشاره و تصریح کرد: تلاش خواهد شد تا شبکه زهکشی میمه با 120 میلیارد ریال اعتبار و در سطح 2 هزار هکتار، طی یک تا دو سال آینده مورد بهره برداری کامل قرار گیرد.

علیمراد اکبری از تصویب بودجه 420 میلیارد ریالی به منظور اجرای پروژه آب های محلی ایلام خبر داد و تأکید کرد: از این مبلغ تاکنون 100 میلیارد ریال برای شبکه های زهکشی میمه و کنگیر اختصاص یافته است و برای دیگر پروژه ها نیز بر اساس میزان  پیشرفت آنها، تأمین اعتبار صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی شبکه زهکشی دویرج نیز در آینده نزدیک آغاز می شود، گفت: عملیات اجرایی این پروژه در سطح 8 هزار و 500 هکتار از اراضی منطقه تحت پوشش سد دویرج، شروع خواهد شد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه بهره برداران بایستی با بهره گیری از سیستم های نوین آبیاری، در راستای مصرف بهینه آب اهتمام ویژه داشته باشند، تصریح کرد: تنوع اقلیم، منابع آب و خاک، ظرفیت های منطقه، منابع انسانی و همجواری ایلام با کشور عراق از جمله عواملی هستند که در توسعه استان، امنیت غذایی، تولید و صادرات مواد غذایی نقشی مهم دارند و بایستی به این همه ظرفیت و پتانسیل استان ایلام بیش از پیش توجه شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.