قدس انلاین – سعید کوشافر: اجلاس اوپک نیز بدون رسیدن به نتیجه درباره افزایش یا کاهش سهمیه تولید نفت کشور های عضو پایان یافت ، تصمیمی که با ناخرسندی شدید وزیرنفت ایران همراه بود ، این درحالی است که از بررسی اخبار مخابره شده اینگونه به نظر میرسد که وزیر نفت سعودی قبلا لابی خودرا انجام داده و کشورها را برای تحت فشارقراردادن ایران اماده کرده بود تا کشورمان از حق خود برای فروش نفت بیشتر بگذرد.

سازمانی تحت سیطره عربستان ،ایران به خروج از اوپک فکر کند/رایزنی پیش ازاجلاس برای تحریم ایران از سوی اوپک/اعضای اوپک بازنده تصمیمهای سیاسی عربستان برای نفت

به گزارش خبرگزاری رویترز از وین، اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نشست روز جمعه خود نتوانستند در خصوص سقف تولید نفت این سازمان به توافق برسند.

پیش از این نشست ایران اعلام کرده بود تا زمانی که تولید این کشور که در پی سالها تحریمهای غربی کاهش یافته است به سطح گذشته خود بازنگردد به هیچ کاهش تولیدی توجه نخواهد کرد.این اعلام ایران موجب شد این نشست اوپک در فضایی پرتنش برگزار شود.

بیانیه پایانی این سازمان نیز سقف تولید را ذکر نکرده است که این مسئله به نظر می رسد به کشورهای عضو اجازه می دهد درحالی که بازار با مازاد عرضه مواجه است تولید نفت خود را در سطح کنونی حفظ کنند.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک گفت این سازمان نتوانست درباره رقم مشخصی به توافق برسد چرا که نمی تواند میزان نفتی را که ایران در سال آینده با لغو تحریمها به بازار اضافه خواهد کرد پیش بینی کند.

پیش از این نشست بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته بود تهران تنها زمانی برای گفتگو آماده است که در صورت لغو تحریمها سطح تولیدش را به صورت کامل به دست آورد.

وزیر نفت عربستان سعودی پیش از این گفته بود امیدوار است تقاضای جهانی روز افزون نفت شاید جهش پیش بینی شده در تولید ایران را در سال آینده جبران کند.

ایران بارها اعلام کرده است در صورت لغو تحریمها تولید خود را دست کم یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

دراین حال به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی؛ وزرای نفت اعلام کردند در خصوص بازگشت ایران به بازار و افزایش تولید نفت این کشور که با برداشته شدن تحریم ها روی می دهد، در نشست بعدی تصمیم گیری می کنند. در همین حال، وزیر نفت ایران می گوید اوپک می بایست توازنی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند.

وزرای اوپک، کشورهای صادر کننده نفت می گویند تصمیم گرفته اند به دقت تحولات در بازارهای نفت را دنبال کنند، در عین حال هیچ اعلانی مبنی بر سقف مشخص تولید نیز نداشتند.

در همین حال وزیر نفت ایران می گوید تصمیم کشورش برای بازگشت به رقم تولیدی قبلی در تا اوایل ژانویه قابل مذاکره نیست.

زنگنه می گوید ما میتوانیم تولید خود را بعد از برداشته شدن تحریم ها، دستکم نیم میلیون بشکه در روز بیشتر کنیم و بعد از اولین افزایش، آن را به یک میلیون بشکه برسانیم که در مجموع تولید خود را سه میلیون و هشتصد تا سه میلیون و نهصد بشکه برسانیم.

اوپک در حال حاضر یک تا یک و نیم میلیون بشکه بالاتر از میزان رسمی سی میلیون بشکه در روز خود تولید می کند. در سال گذشته، بهای نفت تا شصت درصد از بهای خود را از دست داد و به حدود چهل دلار در هر بشکه رسید. زنگنه می گوید اوپک میزان زیادی پول از دست داده است. ایران، عراق، ونزوئلا و اکوادور از کشورهای عضوی هستند که خواستار کاهش تولید برای افزایش بهای آن هستند که این پیشنهاد با مخالفت عربستان سعودی و متحدان خلیج فارسی آن روبروست.

اوپک به صورت کلی تصمیم به حفظ میزان تولید فعلی گرفته است، در نتیجه انتظار می رود کشورهایی که مانند عربستان سعودی از ذخایر ارزی بالا برخوردار نیستند، همچنان زیان ببینند.

درهمین حال به گزارش رویترز از نیویورک، پس از آن که اوپکی ها تصمیم گرفتند سقف تولید این سازمان را ثابت نگه دارند، قیمت نفت با کاهش روبرو شد.

اعلام خبر ناتوانی اوپک در تصمیم گیری، بر بازارهای گوناگون جهانی تأثیر گذاشت و سبب شد ارزش سهام شرکتهای نفتی سقوط کند.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ٨٤ سنت کاهش به ٤٣ دلار رسید و قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با یک دلار و ١١ سنت کاهش، در سطح ٣٩ دلار و ٩٧ سنت تثبیت شد.

جین مک گیلیان، کارشناس مؤسسه آمریکایی تردیشن انرژی گفت: تصمیم اوپک سبب شد بازار نفت دوباره دچار ترس از عرضه مازاد نفت شود.

پال هورسنل، کارشناس مؤسسه استاندرد چارترد گفت: فشار سنگین بر تولید کنندگان نفت غیر اوپکی، بویژه صنعت تولید نفت شیل در آمریکا، ادامه خواهد یافت.

کارشناسان بانک گلدمن ساچس نیز اعلام کردند که استمرار عرضه مازاد نفت سبب خواهد شد تا سه ماهه چهارم سال آینده میلادی، قیمت نفت پایین باقی بماند.

***پشت پرده تغییر موضع ناگهانی اعضای اوپک

رویترز طی گزارشی تلاش کرد تا عدم توانایی اوپک در رسیدن به یک تصمیم قاطع را به گردن ایران بیندازد،این در حالی است که این خبرگزاری انگلیسی در ادامه گزارش خود اذعان می کند که در نهایت مشخص نیست پشت درهای بسته نشست چه اتفاقی افتاده است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت: پس از اینکه ایران اعلام کرد که نمی تواند هیچگونه کاهش تولیدی را تا زمانی که تولید خود را به میزان پیش از تحریم ها برساند، در نظر بگیرد، اعضای اوپک نتوانستند روز جمعه بر سر تعیین سقف اوپک به توافق برسند.

رویترز در گیرو دار نشست اوپک در خبری قاطع از افزایش 1.5 میلیون بشکه‌ای سقف تولید سازمان صادرکنندگان نفت خبر داد، اما پس از نشست اعلام شد نشست نتیجه‌ای در بر نداشته است.

این در حالی است که ایران در مرحله نخست پس از رفع تحریم ها تنها تا 500 هزار بشکه و در نهایت یک میلیون بشکه نفت بیشتر تولید خواهد کرد اما عربستان تا مرز 12 میلیون بشکه در روز تولید دارد و این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به این اذعان می کند که نمی داند در نهایت در این نشست چه اتفاقی افتاده است.

به نوشته این گزارش، قیمت نفت در 18 ماه گذشته به نصف کاهش یافت و به رقم بسیار ناچیزی از آنچه اکثر اعضای این سازمان برای توازن بودجه خود نیاز دارند، رسید. بانک هایی نظیر گلدمن ساکز پیش بینی می کنند از آنجایی که جهان بیش از مصرف خود نفت تولید می کند و ظرفیت ذخیره سازی مازاد نفت نیز به پایان رسیده است، قیمت نفت تا 20 دلار در هر بشکه نیز کاهش خواهد یافت.

بیانیه نهایی اوپک بدون اشاره به یک سقف جدید تولید منتشر شده است. آخرین باری که اوپک نتوانست به توافقی دست یابد به سال 2011 باز می گردد که عربستان این گروه را مجبور کرد تا تولید شان را برای جلوگیری از افزایش قیمت ها به علت بیداری اسلامی در لیبی افزایش دهند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران پس از نشست به خبرنگاران گفت:«ما تصمیمی نگرفتیم، هیچ رقمی تعیین نشد.»

البدری تلاش می کرد تا با گفتن اینکه اوپک به قدرتمندی همیشه است، از شرم این وضعیت بکاهد اما تنها با انفجار خنده خبرنگاران و تحلیلگران در اتاق کنفرانس مواجه شد.

عربستان سال گذشته اوپک را مجبور کرد تا به جای کاهش تولید از سهم خود در بازار دفاع کند و در نهایت تولیدکنندگان پرهزینه نظیر شرکت های آمریکایی تولید نفت شیل را از بازار خارج کند.

با توجه به صحبت های زنگنه که گفت تهران تولید نفت خود را پس از رفع تحریم ها، حداقل یک میلیون بشکه در روز یا یک درصد تولید جهانی افزایش خواهد داد، ایران موضع خود را در آستانه نشست مشخص کرد. در حال حاضر، روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت در جهان بیش از مصرف تولید می شود.

النعیمی پیش از نشست ابراز امیدواری کرد که افزایش تقاضای جهانی، افزایش تولید ایران در سال آینده را جذب کند. «از ورود هر کسی به بازار استقبال می شود.» اما وی پس از نشست هیچ اظهارنظری نکرد.

گری راس ناظر کهنه کار اوپک در این باره گفت: «فشارها بر اوپک و قیمت نفت افزایش می یابد. با این میزان تولید بیش از حد، ما با کمبود ظرفیت ذخیره سازی در خشکی در سه ماهه نخست روبرو خواهیم شد.

به گفته منابع آگاه، وزرای نفت کشورها در چند ساعت نخست بحث ها با تغییر کامل سیاست های موجود اوپک در راستای واقعی کردن ارقام تولید موافقت کردند. از آن جمله که تولید نفت سازمان بدون در نظر گرفتن اندونزی به 31.5 میلیون بشکه در روز برسد اما بعدا تمامی تصمیم ها تغییر کرد و گروه بدون سیاست رسمی ماند. مشخص نیست که در پشت درهای بسته چه اتفاقی افتاده است.

کریستوفر ویتون تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «اکنون که نشست اوپک به پایان رسیده است هیچ چیزی تغییر نکرده است، تولید نفت تغییر نکرده است؛ سهم تولید نفت از تولید واقعی نفت در جهان متفاوت است.»

خبرنگارانی که در محل نشست حضور داشتند در توئیت های خود از حضور پسر پادشاه عربستان در محل نشست خبر دادند که در میانه گفتگوها نشست را ترک کرد. همچنین در رسانه ها در ابتدا خبر افزایش سقف تولید منتشر شد اما در نهایت گفته شد که سقف تولید سازمان ثابت مانده است. به نظر می رسد که اتفاقاتی در این نشست افتاده که بر تصمیم گیری اعضا تاثیر گذاشته است.

*** تکانه های فروپاشی اوپک

دراین حال  شبکه خبری سی.ان.ان آمریکا در گزارشی با بیان اینکه اوپک درگیر جنگ داخلی است و تکانه های آن را به همه جهان منتقل می کند، نوشت: اگر قیمت های نفت افزایش نیابد، عربستان سعودی در مدت پنج سال بی پول خواهد شد.

شبکه خبری یاد شده اعلام کرد، قیمت نفت خام آمریکا جمعه پس از نشست اوپک در وین که شکاف عمیق موجود میان اعضای آن را به خوبی نشان داد، به کمتر از 40 دلار در هر بشکه رسید.

اوپک با ناکامی در رسیدن به اجماع بر سر سقف تولید رسمی این سازمان و باقی گذاشتن تولید خود در سطح رکوردوار کنونی به رغم اشباع بازار و ارزانی نفت، ناظران بازار را شگفت زده کرد.

«متیو اسمیت» مدیر تحقیقات نفت در موسسه «کلیپر دیتا» که نقل و انتقال محموله های نفتی در سراسر جهان را ردیابی می کند به سی.ان.ان گفت: این کارتل(اوپک) اساسا از هم پاشیده است.

این شبکه خبری سپس تاثیر اختلافات عمیق میان اعضای اوپک را بر جهان مورد ارزیابی قرار داد و افزود: آن دسته از اعضای اوپک که در مناطق دیگر بجز خلیج فارس قرار دارند در حال نابود شدن هستند.

عربستان سعودی به دلیل ادامه دادن به سیاست تولید زیاد نفت برای خارج کردن رقبای پرهزینه در آمریکا و در جاهای دیگر جهان، به بیراهه می رود.

اعضای کمتر ثروتمند اوپک خواهان بالا بردن قیمت های نفت هستند که اکنون حول و حوش 40 دلار در هر بشکه برای نفت خام آمریکا است. این اعضا که مخالف سیاست کنونی اوپک مبتنی بر حفظ سطح تولید و کاهش قیمت نفت برای بیرون کردن رقبا از بازارند، شامل الجزایر، آنگولا، نیجریه و ونزوئلا هستند.

آنها هشدار داده اند که اگر اوپک کاری نکند، قیمت نفت می تواند به 30 دلار در هر بشکه برسد.

ارزنی نفت، حتی عربستان سعودی پولدار را نیز با مشکلات شدید مواجه کرده و این در حالی است که این کشور در شمار کم هزینه ترین تولیدکنندگان نفت در جهان قرار دارد.

دلیل این است که سعودی ها در داخل کشور و برای فعالیت های نظامی هزینه زیادی صرف می کنند. بودجه این کشور نیازمند قیمت بالاتر نفت است. بنا به اعلام صندوق بین المللی پول (آی.ام.اف) اگر قیمت های نفت افزایش نیابد، عربستان سعودی در مدت پنج سال بی پول خواهد شد.

در این گزارش با بیان اینکه یک انگیزه پنهانی پشت سر استراتژی عربستان سعودی قرار دارد، آمده است: تحریم هایی که بر اقتصاد ایران تحمیل شد به زودی لغو خواهند شد و عربستان سعودی می خواهد ایران دارای منابع غنی نفت و گاز، وارد بازاری شود که قیمت در آن بشدت پایین است.

***اوپکی‌ها سکوت کردند

قیمت نفت به شدت پایین آمده و بسیاری از اعضای اوپک از این وضعیت راضی نیستند. نشست سران صادرکننده گاز در تهران نیز فرصتی را برای ابراز این نارضایتی و نگرانیها به وجود آورده بود، اما به نظر می رسد پشت درهای بسته نشست اوپک نگرانی ها بر تصمیمات اثری نداشتند.

وزیر نفت ایران نیز در کنار کشورهایی قرار گرفته که نگران شرایط بازارند، او تا پیش از نشست عادی اوپک مدام بر نقش این سازمان برای بازگرداندن تعادل به بازار نفت تاکید می کرد نقشی که طبق اساسنامه اوپک متعهد به انجام آن است و البته به اعتقاد زنگنه مهمترین ابزار برای رسیدن به آن نیز تعیین سقف تولید است.

سقف تولید اوپک طبق تصمیم سال گذشته سی میلیون بشکه در روز بود، اما بسیاری از کشورهای عضو این مرز مورد توافق را با امید کسب سهم بیشتری از بازار رد کردند و حالا با افزایش عرضه قیمت نفت به شدت پایین آمده است.

اما نشست امسال اوپک برای وضعیت بازار تصمیمی نگرفت، سقف‌هایی که مدت هاست اعتنایی به آن نمی‌شود بدون تغییر ماند و در این بین ایران نیز اعلام کرده که تولیدش را با برداشته شدن تحریم ها به حد تولید پیش از تحریم می رساند، موضوعی که زنگنه تصریح می کند بر سر آن مذاکره نخواهد کرد.

وزیر نفت ایران بازگشت به بازارهای جهانی پس از لغو تحریم‌ها را حق قانونی ایران می داند و تصریح می کند که انتظار نداریم همکاران و همتایان ما در اوپک نیز ایران را تحریم کنند و مانع حق قانونی ایران برای افزایش تولید نفت خام و بازگشت به بازارهای جهانی شوند، هر گونه محدودیتی بدان معناست که آنها خواهان ادامه تحریم‌ها علیه ملت ما هستند و این غیر قابل قبول است و عادلانه نیست.

بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی به معنای افزایش عرضه و البته افزایش نگرانی ها از کاهش بیشتر قیمت نفت است نکته ای که زنگنه معتقد است مسئول کاهش قیمت در سال های گذشته ایران نبوده بلکه این مسئولیت بر دوش کسانی است که تولید خود را افزایش داده‌اند و بیش از نیاز بازار نفت عرضه می‌کنند.

زنگنه پیش از این نشست بارها بر نقش اوپک در بازگرداندن تعادل به بازار نفت تاکید داشت اما در یکی از آخرین اظهارات پیش از نشست اوپک نیز از بی ارادگی اعضا برای نزدیک شدن به این تعادل سخن گفته بود.

وی در پایان جلسه روز گذشته اعلام کرد که ما هیچ تصمیم و عددی نداریم. این نتیجه گردهم‌آیی سالانه کشورهای صادرکننده نفت بود که به سختی می توان گفت هیچ یک طی 18 ماه گذشته ضرری از قیمت ها پایین نفت نکرده باشند.

اما وزیر نفت عربستان که پیشتر افزایش تقاضا در بازار نفت را پیش‌بینی کرده و انتظار افزایش سقف تولید را داشت، پس از نشست روز گذشته اوپک سکوت کرد.

افزایش سقف تولید نظری است که در مقابل عقیده برخی کشورها مثل ایران به لزوم پایبندی اعضا به سقف‌های تعیین شده و البته نظر برخی دیگر کشورها به لزوم کاهش سقف تولید برای نجات قیمت ها مطرح می شود.

این نظری است که رییس نشست اوپک نیز با در نظر داشتن عدم پایبندی کشورها به سقف 30 میلیون بشکه به آن اشاره می کند، امانوئل ایبه کایچکوو در این باره معتقد است که سقف تولید واقعی اوپک بدون در نظر گرفتن رسمی یا غیر رسمی بودن سقف‌ها 31.5 میلیون بشکه در روز بوده و این نکته ای است که کشورهای نفتی باید آن را در نظر بگیرند.

وی درباره نتیجه نشست شش ساعته اوپکی ها پشت درهای بسته می گوید که اعضا به این نتیجه رسیده اند که در جای خود بمانند و کمی بیشتر بازار را رصد کنند، او امیدوار است که اعضای اوپک در نهایت به اینکه باید چه کاری انجام شود دست یابند.

اگرچه کاچیکو که وزیر نفت نیجریه نیز هست، می گوید این نشست بی‌ نتیجه نبوده، اما نتیجه آن نیز شاید این باشد که اگرچه سقف‌های تولید همان‌ها خواهد بود، اما برای عدم پایبندی‌ها نیز تصمیمی گرفته نشده و اعضا تنها باید به امید افزایش تقاضا برای تولیدات ارزان قیمت خود بمانند.

***تحقق اهداف عربستان

دراین حال نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به بیانیه جلسه ۱۶۸ اوپک گفت: این بیانیه با اساسنامه اوپک مغایرت دارد و در هیچ جای بیانیه صحبتی از سقف تولید اوپک مطرح نیست.

سید محمدعلی خطیبی، با اشاره به جلسه یکصد و شصت و هشتم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: موضوع مهمی که پس از برگزاری چند ساعته این نشست بسیار حائز اهمیت است، کلاه گشادی است که بر سر اعضاء گذاشته شده است.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: با توجه به بیانیه منتشر شده که در سایت اوپک به زبان انگلیسی  موجود است و ترجمه آن نیز که در سایت رسمی وابسته به وزارت نفت (شانا) منتشر شده می توان گفت در هیچ کجای این بیانیه صحبتی از سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت نیامده است و مشخص نیست وزیر نفت ایران از کجا اعلام کرده‌اند که سقف ۳۰ میلیون بشکه‌ای نفت اوپک تثبیت شد.

خطیبی با اشاره به اینکه باید سقف تعیین شده در بیانیه دیده می‌شد،‌خاطر نشان کرد: متأسفانه اوپک که متعهد به بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بود و ماهیتش بررسی بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است با این بیانیه تغییر پیدا کرد و تنها متعهد شده است که ثبات در بازار در بلند‌مدت پیگیری و دنبال شود و به هیچ عنوان بحث کوتاه‌مدت و میان‌مدت در این بیانیه مطرح نشده است.

وی با اشاره به متن این بیانیه گفت: به طور شفاف در این بیانیه آمده است «با تأکید بر پایبندی اوپک به تضمین وجود یک بازار نفت دارای ثبات و توازن بلند مدت برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان، کنفرانس توافق کرد که کشورهای عضو باید در ماه های آینده، همچنان تحولات را با دقت زیر نظر داشته باشند.»

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در جلسات قبلی اوپک و در بیانیه‌های منتشر شده گذشته همواره به کوتاه‌مدت و میان‌مدت اشاره می‌شد، گفت: در بیانیه‌های گذشته نیز سقف تولید روزانه اوپک می‌آمد اما در این بیانیه چنین سقفی دیده نشده است.

وی گفت:با این بیانیه به نظر می‌رسد ماهیت اوپک تغییر پیدا کرده است و اگر نمایندگان ایران متوجه این موضوع نبوده‌اند باید بلافاصله نسبت به این بیانیه واکنش نشان دهند و نگذارند رقبای ایران اجازه دهند تا هر کاری که می‌خواهند با اوپک انجام دهند.

خطیبی اظهار کرد: اوپک در گذشته و تا همین جلسه اخیر به بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت حساس بود و ماهیت تشکیل اوپک نیز همین تعهد به بررسی بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و اصل تشکیل جلسات اوپک هر ۶ ماه یکبار و تعیین سقف همین موضوع بررسی بازار در کوتاه‌مدت است که با برداشته شدن لفظ کوتاه‌مدت در بیانیه اخیر و عدم وجود سقف مشخص می‌شود اوپک دیگر ماهیت قبلی خود را از دست داده است.

خطیبی با اشاره به صحبت برخی از کارشناسان انرژی که معتقدند با این شرایط ایران باید اوپک را ترک کند و از عضویت آن انصراف دهد، گفت: باید این موضوع را در سطح نظام مورد بررسی قرار داد و من نمی‌توانم در این باره صحبتی کنم اما تنها موضوعی که حائز اهمیت است این است که اوپک ماهیت خود را که ۵۵ سال از تأسیس آن بر اساس این ماهیت می‌گذرد با انتشار بیانیه اخیر از دست داده است و موضوع ترک ایران از اوپک باید در سطح نظام مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی بازار در بلند‌مدت از گذشته مورد تأکید عربستان سعودی قرار داشت، گفت: با این بیانیه مشخص می‌شود که عربستان به هدف خود رسیده است.

وی ادامه داد: قبل از‌ آغاز جلسات، مسؤولان وزارت نفت اعلام کرده بودند در این جلسه قرار است هم سهمیه‌های اعضا مشخص شود و هم سقف جدید برای اوپک تعیین شود اما با بیانیه منتشر شده مشخص شد نتوانستیم به این اهدافی که به آن اشاره کرده‌اند، برسیم که در این باره باید مسئولین حاضر در جلسه پاسخگو باشند.

وی گفت: در دوره‌ای که سقف تولید اوپک به ۳۰ میلیون بشکه رسید مسئولین فعلی واکنش نشان دادند و گفتند مقصر کاهش قیمت نفت کسانی هستند که این سقف را پذیرفتند اما اکنون همین افراد باید جوابگوی کارهای خود در جلسه اخیر اوپک باشند و بگویند چرا سهمیه‌ها تعیین نشد و هیچ سقفی در بیانیه دیده نشده است و تنها آقای زنگنه در یک مصاحبه اعلام می‌کند سقف تولید اوپک تثبیت شده و تغییر پیدا نکرده است.

وی گفت: آیا مابقی اعضا نیز این صحبت آقای زنگنه را تأئید می‌کنند؟ که اگر چنین است باید این سقف در بیانیه پایانی دیده می‌شد.

*** اوپک درگیر مسائل سیاسی

دراین حال یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اعضای اوپک باید سهم ایران را در تولید و صادرات نفت برگردانند، گفت: در نشست قبلی اوپک زنگنه با چهار کشور مهم اوپک برای بازگشت ایران و افزایش تولید و صادرات نفت با مذاکره کرد و آنها قول حمایت دادند.

محمدسعید انصاری در مورد نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)،گفت: اوپک محل، تصمیم‌گیری و اجرا و نظارت بر تصمیم خود است و قاعدتا وقتی اعضا در جلسه اوپک می‌نشینند در مورد قیمت و میزان تولید تصمیم می‌گیرند، نباید مسائل سیاسی در این تصمیم‌گیری دخیل باشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:متاسفانه اعضای اوپک مسائل سیاسی را در تصمیم‌گیری وارد می‌کنند و یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت موضوع سیاسی بود که باعث شد قیمت از 110 دلار در هر بشکه به 42 دلار برسد.

وی افزود: عربستان با توجه به حمله و تجاوز به یمن، نیازمند مسائل مالی زیادی است و مجبورهستند نفت را بی‌حدود و حساب صادر کنند و باید تصمیمی که در اوپک گرفته می‌شود،قبل از هرچیز همه اعضا به آن متعهد باشند؛البته عربستان می‌خواهد تولید خود را افزایش دهد و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

انصاری با تاکید براینکه اعضای اوپک نباید در تصمیمات خود مسائل سیاسی را وارد کنند، بیان کرد: اگر در تصمیم‌گیری این موضوع را رعایت کنند، این سازمان می‌توانند موفق باشد و نفت جهان را تولید و نظارت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص مدیریت اوپک، تاکید کرد: مدیریت اوپک صحیح نیست، البته شاید به صورت شعار به اسم مدیریت درست باشد،، اما به دلیل اینکه اقدام سیاسی می‌کنند قابل پذیرش نیست و به همین دلیل شاهد کاهش قیمت نفت بودیم.

وی با بیان اینکه افزایش تولید توسط هر کشور عضو خلاف است، ادامه داد: اعضای اوپک نسبت به یکدیگر تعهد دارند ولی متاسفانه به تعهد خود پاینبد نیستند و اگر در نشست سقف تولید را کاهش ندهند و به تصمیم خود برای تولید براساس میزان سقف پاینید نباشند، قیمت نفت افت نمی‌کند.

انصاری درباره دیپلماسی نفتی ایران با اشاره به اینکه امیدوارم نقش واقعی خود را در اوپک پیدا کنیم، بیان کرد: در نشست قبلی اوپک آقای زنگنه بهترین نوع دیپلماسی را داشته و نشست‌هایی با برخی از کشور‌ها برگزار کرد و به طوری که همه خبرنگاران قبل از شروع جلسه به سراغ وزیر نفت ما آمدند و زنگنه درایت به خرج داد که راضی هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد بازگشت دوباره ایران به بازار نفت و تولید براساس گذشته و باز پس گیری سهم ایران در صادرات و بازار نفت، اظهار داشت: بعد از لغو تحریم‌ها باید میزان تولید نفت خود را به میزان گذشته افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: عراق و کویت پس از جنگ خود بدون نیاز به بحث و جلسه اوپک به حق خود رسیدند و میزان تولید نفت را به قبل از جنگ خود برگرداندند و ما ازهمین موضوع استفاده می‌کنیم که بتوانیم حق خود را پس بگیریم و پس از لغو تحریم‌ها تولید خود را مجددا  به قبل از تشدید تحریم‌ها برسانیم.

انصاری درمورد نامه وزیر نفت کشورمان در اجلاس قبلی اوپک در مورد بازکردن جای برای نفت ایران، بیان داشت: در حقیقت، ایران می‌تواند پس از لغو تحریم‌ها سقف تولید و صادرات نفت خود را به میزان گذشته افزایش دهد.

وی تصریح کرد: در نشست قبلی اوپک، زنگنه با چهار کشور مهم اوپک برای بازگشت ایران و افزایش تولید و صادرات نفت با برگزاری نشست خصوصی مذاکره کرد و آنها قبول دارند که سهم ما برگردد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با افزایش تولید نفت ایران قطعا در روز اول قیمت کاهش خواهد یافت؛ اما این نمی‌تواند پایدار باشد و بعد از مدتی دوباره قیمت برمی‌گردد.

درهمین حال یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اعضای اوپک مسائل سیاسی را در تصمیم گیری خود دخالت ندهند، گفت: کاهش اندک تولید می‌تواند باعث جهشی در قیمت نفت شود.

جلیل جعفری بنه خلخال درگفت وگو با خانه ملت،درمورد نشست اعضای اوپک گفت: قیمت حدود 44 دلار برای هر بشکه نفت،بسیار پایین است و طلای سیاه در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد.

نماینده مردم خلخال و کوثر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید هر بشکه نفت در کشور ما حدود 15 دلار است که حتی تا 20دلار هم می‌رسد،اظهارداشت: موضوعی که باعث کاهش قیمت نفت شد،یک بخش سیاسی است که عربستان با آمریکا باعث آن شدند و یک بخش از کاهش قیمت طلای سیاه به دلیل اوضاع اقتصادی جهان  است.

به گفته وی، اعضای اوپک باید مسائل سیاسی را ازموضوع نفت کنار بگذارند و بحث سیاسی را در تصمیم گیری خود دخالت  ندهند،چراکه سرنوشت همه کشورهای و اعضای اوپک به موضوع قیمت نفت بستگی زیادی دارد.نفت موضوع اقتصادی است و باید روند افتصادی و عرضه و تقاضا در بازار  آن را تعیین کند.

عضوهیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت:متاسفانه عربستان به عنوان یکی از کشورهای مهم در حوزه نفتی در منطقه،مسائل سیاسی را درموضوع نفت وارد می‌کند و از این موضوع می‌خواهد استفاده سیاسی ببرند، درحالی که بازنده کاهش قیمت نفت خود عربستان است؛زیرا عمده‌ترین تولیدکننده نفت در اوپک و جهان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    2 0
    ایران بانی اوبیک است شاه قاتل عربستان همه میدانند که رقاسه