قدس آنلاین – سید محسن جعفری  : معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: ایران کشور موزه ای با تاریخ ۱۰ هزار سال است که وجود اماکن، بناها و سایتهای تاریخی متعدد ظرفیت ارزشمندی در آن برای گردشگری فراهم آورده است.

رشد ۱۲ درصدی گردشگری ایران سه برابر میانگین رشد جهانی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار مسعود سلطانی فرکه در جریان بازدید از بناهای تاریخی شهرستان سبزوار ،جوین و جغتای به غرب خراسان رضوی سفر کرده بود با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نتایج کاوشهای باستانشناسی و تاریخی نشان می دهد ایران خاستگاه و جایگاه صلح ادیان الهی بوده است افزود : بر اساس یافته های تاریخی، پیروان ادیان مختلف در ایران به شیوه مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه 172 کلیسا، 162 آتشکده و چند مورد دیگر بناهای باستانی و تاریخی متعلق به سایر ادیان در ایران وجود دارد که نشانگر هویت تاریخی و دینی کشور ما هستند تصریح کرد : در مجموع 32 هزار اثر تاریخی و فرهنگی در ایران شناسایی و ثبت ملی شده و از این تعداد 19 اثر در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سلطانی فر ادامه داد: در فضای رکود فعلی تنها بخشی که رونق خود را حفظ کرده گردشگری است لذا به خوبی از سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی در این حوزه استقبال می کنیم.

وی یادآور شد : گردشگری ایران در دو سال گذشته 12 درصد رشد داشته که این میزان سه برابر میانگین رشد جهانی است.

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت : از حدود 90 سال پیش که کار کاوشها در ایران آغاز شده باستانشناسان زیادی از نقاط مختلف جهان به کشور ما آمده اند و اقدامات متعددی با دو هدف آماده سازی مسیر برای انجام پژوهشهای علمی بیشتر و استفاده گردشگران انجام شده است.

وی همچنین درباره مجموعه تاریخی آق قلعه جوین خاطر نشان کرد :  این مجموعه با قدمتی 700 ساله از بناهای تاریخی دارای اهمیت در این شهرستان است که قابلیت تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین با تاکید بر اینکه در هشت سال گذشته از ظرفیت قانونی انجمن های میراث فرهنگی به خوبی استفاده نشده است افزود: ایجاد و تقویت انجمن های میراث فرهنگی از ابزارهای مناسب برای حفاظت از آثار تاریخی کشور است.

وی اظهار اضافه کرد : امکانات برای حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی پاسخگوی نیازهای ما برای حراست از این اماکن نیست و باید به دنبال ابزارهای موثر و مناسب باشیم.

سلطانی فر با بیان اینکه انجمن های میراث فرهنگی ظرفیت های مردمی و خوبی برای کمک به حراست از آثار تاریخی هستند اظهار داشت :  این انجمن ها هم اکنون در 25 استان کشور تشکیل شده و در مابقی استان های کشور نیز تشکیل می شود.

وی تصریح کرد : ما به دنبال ایجاد یک شبکه گسترده و مرکب از افراد، مردم و مسئولان در این انجمن ها هستیم تا بتوانیم به خوبی از آثار تاریخی حفاظت کنیم و در این راستا انجمن های میراث فرهنگی در استانها، شهرستانها، بخشها و روستاهای کشور تشکیل می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: بر اساس یافته های باستان شناسان ایران بین 800 هزار تا یک میلیون اثر، بنا و محوطه تاریخی در کشور وجود دارد که از این تعداد 15 درصد قابل رویت است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های شهرستان جغتای یادآورشد : این شهرستان ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری تاریخی و طبیعت گردی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و پیگیر هستیم که اعتبارات مورد نیاز برای مرمت و حفظ آثار تاریخی این شهرستان اختصاص یابد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم در جمع خبرنگاران گفت: ظرفیت های گردشگری شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی مورد غفلت قرار گرفته است.

علی سبحانی فر با بیان اینکه آثار تاریخی بسیار در شهرستان های مزبور شناسایی و در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است افزود: این آثار تاریخی متعلق به نیاکان و گذشتگان ما می باشد و بی توجهی به آنها نابودی هویت و شناسنامه منطقه را به دنبال دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عبور جاده ترانزیتی و محورهای اصلی از شهرستان های داورزن، سبزوار و خوشاب به سوی آسیای میانه ظرفیت خوبی را برای جذب گردشگران خارجی به این شهرستان ها فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه کم توجهی به معرفی آثار تاریخی این مناطق سبب شده است تعداد گردشگران خارجی و داخلی به این شهرستانها بسیار ناچیز باشد تاکید کرد:  در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی به این منطقه نیازهای مهم برای تقویت زیر ساخت های جذب گردشگری و رونق صنعت گردشگری در این شهرستانها بررسی می شود تا بتوانیم برابر با نیازهای مطرح شده اعتبارات و دستورات لازم برای حل مشکلات را دریافت کنیم.

سبحانی فر اظهار داشت : وجود تپه ها و محوطه های تاریخی در جغتای و جوین سبب شده این دو شهرستان نیز از ظرفیت های گردشگری خوبی برخوردار باشند.

وی افزود: با توجه به اهمیت آثار تاریخی شهرستانهای مزبور در این سفر تامین اعتبارات برای حفظ و مرمت آثار تاریخی و ارتقای نمایندگی های میراث فرهنگی برخی از این شهرستان ها مطرح خواهد شد.

سبحانی فر در عین حال خاطر نشان کرد : یکی از مهمترین مشکلات ما در غرب خراسان رضوی نبود اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان داورزن است. /  انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.