قدس آنلاین- تبریز: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تولید محصولات کشاورزی صادرات محور باید بر اساس استاندارد‌های جهانی باشد.

تولید محصولات صادرات‌محور براساس استاندارد‌های جهانی باشد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اکبر فتحی ظهر امروز در جلسه صادرات محصولات کشاورزی  در جهادکشاورزی استان اظهار داشت: متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم واردات محصولات کشاورزی افزایش یافته و در سال 91 به اوج خود رسید، خوشبختانه از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید، تولید صادرات محور یکی از محورهای اساسی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی بود و وزارت متبوع توانست تراز بازرگانی بخش کشاورزی را بهبود بخشد.

 

وی گفت: با این حال اقدامات انجام شده کافی نیست و لازم است حرکت‌های اساسی صورت پذیرد بطوریکه جوابگوی نیازمندی کشورهای مقصد باشد.

فتحی ادامه داد: دومین بعد تولیدات صادرات محور که اقدامات موثری باید در این زمینه انجام گیرد، دیپلماسی اقتصادی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در دوران پساتحریم قرار گرفته‌ایم و زمان، زمان دیپلماسی اقتصادی است.

وی افزود: در دیدار استاندار آذربایجان‌شرقی با رئیس جمهور آذربایجان، بحث صادرات به این جمهوری شکوفا شده و میز صادرات در استانداری براساس نیازهای کشورهای هدف تشکیل شده است.

فتحی، ادامه داد: اولین میز، میز کشاورزی و صنایع تبدیلی است که تشکیل و برنامه‌ها و سیاست‌‌های آن تدوین و مصوب شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با تنش‌های سیاسی به وجود آمده در منطقه، بازار صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه نیز فراهم شده است، اما باز در این شرایط نیز حاضر نیستند از استاندارهای جهانی محصولات کوتاه بیایند و مشتری محصولات با استاندارد جهانی هستند.

وی تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا از این بستر فراهم شده نهایت استفاده برای حمایت از بخش کشاورزی به عمل آید و در عین حال باید تولیدات را به سمت رعایت استانداردهای جهانی در شیوه‌های تولید، فرآوری و بسته‌بندی هدایت کنیم.       

لزوم کاهش هزینه‌های تولید برای افزایش رونق تولیدات صادرات محور 

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست گفت: کاهش هزینه‌های تولید برای افزایش تولیدات صادرات محور امری ضروری است.

کریم مهری افزود: برای تولیدات صادرات محور، باید هزینه‌های تولید را پایین آورده و آنها را آنالیز کنیم زیرا مشکل عمده ما نبود قیمت تمام شده کالاهای کشاورزی است.

مهری، ادامه داد: واحدهای تخصصی باید با هماهنگی‌های لازم با مدیریت تنظیم بازار، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را تعیین و راهکارهای کاهش هزینه‌های تولید را احصاء و ارائه نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در امر نظارت و تمدید پروانه زیربخش‌های کشاورزی باید به طور جدی عمل نموده و در قبال اعطای تسهیلات، عملکرد تولیدکنندگان و بهره‌برداران کنترل و پیگیری شود.

مهری، ادامه داد: برای رفع موانع تولید بر اساس ماده 54، با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت کامل اتاق بازرگانی، اتحادیه‌ها باید با تشکیل شرکت بازرگانی صادرات محصولات کشاورزی اقدام به صادرات این محصولات کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.