قدس آنلاین – سبزوار : رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سبزوار فرشهای لچک ترنج، افشان و طرح تبریز را از معروفترین فرشهای دستباف سبزوار بزرگ برشمرد.

کمبود نقدینگی و پایین بودن دستمزد، مهمترین مشکل تولید و بافندگان فرش در شهرستان های غرب خراسان رضوی است  

مهندس علی امید بخش در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار با بیان اینکه هشت هزار مترمربع فرش دستباف از اول امسال تاکنون در شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن واقع در غرب استان خراسان رضوی تولیده شده استافزود : فرشهای دستباف این مناطق جزو معروفترین فرشهای تولیدی خراسان رضوی است .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر12 هزار نفر بافنده از مناطق پس از ارزیابی تخصصی از این اداره کارت بافندگی دریافت کرده اند تصریح کرد : از این تعداد چهار هزار نفر فعال هستند و به کار بافندگی فرش در قالب سه مجتمع و واحدهای متمرکز قالیبافی و نیز کارگاههای خانگیها اشتغال دارند.

امیدبخش نبود پوشش بیمه قالیبافان را یکی از مشکلات این قشر دانست و در عین حال اظهار داشت : از این تعداد تنها هزار و 200 نفر در شهرستانهای سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن بیمه هستند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اعطای تسهیلات بلندمدت در این بخش موجب احداث مجتمع های قالیبافی می شود ، یادآورشد : برای ساخت کارگاههای متمرکز قالیبافی، به متقاضیان تسهیلات ارائه میگردد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار وجود نیروی انسانی متخصص ماهر و نزدیکی به کشورهای آسیای میانه را از ظرفیتهای شهرستانهای غرب خراسان رضوی در این بخش عنوان کرد.

وی با اشاره به وجود بیش از 30 هزار دانشجو و ظرفیت بالای دانشگاهی شهرستان سبزوار یادآورشد: جای رشته های تخصصی هنر صنعت فرش در این دانشگاهها خالی است که نیازمند همکاری بیشتر دانشگاهها می باشد.

امیدبخش  در عین حال کمبود نقدینگی، پایین بودن دستمزد بافندگان و مواد اولیه نامرغوب را از جمله مشکلات تولیدکنندگان و بافندگان فرش در این خطهبرشمرد . /  انتهای پیام 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.