رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در حاشیه سفرش به تفرش با اشاره به اینکه تنها راه پیشگیری آنفولانزای H۱N۱ رعایت بهداشت فردی است گفت:تا کنون موردی از فوت بیماران آنفلوآنزایی در استان مرکزی به ثبت نرسیده است

تنها راه پیشگیری آنفولانزای H۱N۱ رعایت بهداشت فردی است

 به گزارش قدس آنلاین؛ آنفلوآنزای با منشا خوکی H۱N۱بیماری حاد و شدیداً مسری دستگاه تنفس انسان است که ابتدا از خوکها منشأ گرفته ولی اکنون انسانی شده است و به وسیله یکی از ویروسهای آنفلوانزای تیپ A ایجاد می شود.

علائم بیماری

تب (برافروختگی یا تعریق) به همراه سردرد، سرفه و گلودرد معمولاً وجود دارد که علائم کلیدی برای بیماری محسوب می‌شوند. درصدی از افراد دچار اسهال و استفراغ نیز می‌شوند. آبریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، لرز و احساس خستگی در درجه بعدی اهمیت هستند. به علاوه سابقه تماس با فرد مبتلا نیز مهم است.

راه پیشگیری
روش عمده پیشگیری از آنفلونزا، استفاده از واكسن آنفلوآنزا است؛ ولی ویروس آنفلوآنزا مرتبا تغییر شكل می دهد و بنابراین باید واكسن های جدید بر ضد آنفلوآنزا تولید شود . واكسیناسیون در برابر آنفلوآنزا در همه افراد بزرگتر از ۶ ماه كه در معرض خطر ابتلاء به آنفلوآنزا و عوارض آن هستند، اهمیت دارد. این افراد عبارت اند از: افراد مسن، افرادی كه سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، بیماران مبتلا به بیماری های مزمن قلبی، عروقی و ریوی و... .
واكسن باید در اوایل پاییز یعنی قبل از شیوع آنفلوآنزا تجویز شود و به منظور حفظ ایمنی در برابر انواع جدید ویروس آنفلوآنزا هر سال تكرار شود.

 راه درمان
در واقع درمان های مورد استفاده در آنفلوآنزا  تنها به منظور بهبود علائم بیمار كاربرد دارد. اكثر این بیماران به استراحت در بستر نیاز دارند. هنگامی كه فردی دچارآنفلوآنزا می شود، باید به نكات زیر توجه كند.
بیمار می تواند از داروهایی نظیر استامینوفن برای كاهش تب، سردرد و درد عضلانی استفاده كند. توجه داشته باشید كه مصرف آسپرین در افراد زیر ۱۸ سال ممكن است منجر به اختلال عصبی شدید شود. بنابراین ازمصرف آن در كودكان اجتناب كنید.
از آنجا كه تب، باعث تعریق زیاد و خشك شدن آب بدن می شود، بیمار باید آب، آبمیوه و نوشیدنی های بیشتری دریافت كند.
در مواردی كه سرفه ها شدید و آزار دهنده هستند، مصرف دارو توصیه می شود. استفاده از نوشیدنی های شیرین و گرم اثر بسیار خوبی دارد.
مصرف سیگار باعث بدتر شدن علائم بیماری آنفلوآنزا می شود. توصیه می شود از محیط هایی كه پر از دود سیگار است، اجتناب كنید.
بیماران دچار تب بالا و درد عضلانی باید در بستر استراحت كنند. این كار نه تنها سبب بهبود علائم بیمار می شود، بلكه دیگران را از انتشار نیافتن ویروس توسط بیمار مطمئن می كند.
آنتی بیوتیك ها بر ضد ویروس آنفلوآنزا تاثیر ندارد، ولی برای درمان عوارض آنفلوآنزا مثل ذات الریه به كار می رود.
دو داروی آمانتادین و ریمانتادین هم بر ضد ویروس آنفلوآنزا در دسترس است.این داروها فقط در مقابل ویروس آنفلوآنزا نوعA فعالیت دارند و در صورتی كه طی ۴۸ ساعت اول پس از شروع بیماری مصرف شوند، طول دوره بیماری را كاهش می دهند. مصرف این داروها تنها با دستور پزشك مجاز است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.