قدس آنلاین- ایلام- غلامرضا محمدمرادی: دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام گفت: توسعه و ایجاد مناطق آزاد نه تنها خیانت نیست بلکه زمینه ساز تولید رقابت پذیر و موجب شکوفایی اقتصاد کشور است.

 توسعه مناطق آزاد خیانت نیست؛ زمینه ساز توليد رقابت پذير!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، دکتر حشمت اله عسگری در گفتگو با خبرنگار ما و در واکنش به صحبت های اخیر دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه" توسعه و ایجاد منطقه آزاد جدید خیانت به کشور است" اظهار داشت: الفباي اقتصاد به دانش آموختگان اقتصاد ياد مي دهد كه دولت بزرگ هيچوقت مدينه فاضله توسعه مناطق نبوده بلكه با بلعيدن بخش عمده اي از منابع، همواره رقيب جدي بخش خصوصي بوده و حريم امني براي عده محدودي توليدكننده ناكارا فراهم مي­ كند.

وی افزود: چيزي كه مصاديق آن در اقتصاد ايران نه تنها در ذهن كارشناسان اقتصاد بلكه در ذهن عامه مردم نقش بسته است، تداومِ بسته نگاه داشتن اقتصاد یعنی تداوم ناکارایی و رقابت ناپذیری و به تعبیر دیگر زندگی با قیمت تمام شده بالا است.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام بیان داشت: از منظر بانک جهانی، منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالباً در محدوده داخل یک بندر یا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته شده است. چنانچه کالاها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق صادر کرد یا به این مناطق وارد نمود و آن‌ها را برای مدتی در انبار ذخیره و در صورت لزوم بسته بندی و مجدداً صادر کرد.

 دکتر حشمت اله عسگری یادآور شد: کالاهایی که از منطقه آزاد تجاری به کشور میزبان وارد می‌شوند، حقوق و عوارض گمرکی مقرر را می‌پردازند، مناطق پردازش صادرات علاوه بر تسهیلات فوق، ابنیه و خدمات مورد نیاز جهت تولید، تبدیل مواد خام و کالاهای واسطه‌ای وارداتی به محصولات نهایی را به هدف صدور آن‌ها و برخی اوقات جهت فروش در بازار داخلی، به شرط پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معمول، فراهم می‌نمایند. تسهیلات این مناطق جهت جلب سرمایه گذاران خارجی و تسهیل استقرار آنهاست و معمولاً با مشوق‌های دیگری نیز همراه است.

وی خاطرنشان ساخت: مناطق آزاد و فلسفه ايجاد آنها بناي تئوري و علمي دقيقي دارد و با اشارات سطحي و غير علمي نمي توان در خصوص اين مقوله مهم اظهار نظر كرد. آيا بهتر نيست بجاي تغيير و جابجا كردن استانداردهاي علمي اندكي ريشه اي تر به مسائل پرداخته شود؟

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام تصریح کرد: بدیهی است بخش عمده اي از فعاليتهاي مناطق آزاد مربوط به آخرين حلقه فرايند توليد و توزيع است. اگر واردات منفور است و امروز شاهد توسعه واردات هستيم اين مسأله ناشي از توسعه مناطق آزاد نیست بلكه ناشي از وجود توليد رقابت ناپذير است.

دکتر حشمت اله عسگری تأکید کرد: در واقع مناطق آزاد گوي و ميدان هستند و محصولات ناشي از فرايندهاي توليد رقابت پذير مي توانند قدرت نمايي كنند. به عبارتی مناطق آزاد ترازوي سنجش ميزان و توان رقابت توليد داخلي در قياس با توليد خارجي است. امروزه در دنیا بخش عمده ای از محصولات در درون مناطق آزاد دنیا تولید و توزیع می­شود.

وی اظهار داشت: اگر امروز مناطق آزاد، برخي را در خصوص واردات بي رويه هوشيار كرده است و اين موضوع را به توسعه مناطق آزاد ربط مي دهند بايد گفت كه نه تنها اين موضوع ناشي از توسعه مناطق آزاد نيست بلكه ناشي از سيكل معيوب توليد در كشور هست كه از سالهاي دور در اقتصاد ايران شكل گرفته است. از اين رو به دليل اين سيگنال بايد مديون مناطق آزاد بود. 

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام گفت: مديريت و حوزه عمل مناطق آزاد هم از حيث تئوري و هم از حيث قانوني كاملاً روشن و شفاف است و نمي توان نسخه دومي از مناطق آزاد را تجويز كرد كه صرفاً اتكاي تجارت تك رويه اي داشته باشد. در مناطق آزاد فارغ از قوانين سرزمين اصلي، تمامي رويه هاي تجاري بايد فعال باشند و طبيعتاً اين مناطق تجلي مزيتهاي نسبي كشور خواهند بود كه پتانسيل تجاري كشورها را تعيين می کنند. 

دکتر حشمت اله عسگری افزود: اگر واردات را به نوعي تب و يا لرز اقتصاد تلقي كنيم بايد علت اين تب و يا لرز را درست تشخيص و سپس رفع نمود در واقع مناطق آزاد علائم تب و لرز هستند نه علت خود بيماري. ربط واردات بي رويه به مناطق آزاد و محدود كردن توسعه فعاليت مناطق آزاد حرف سطحي و غير علمي و مطرودي است. در جريان واردات مسائل متعددي در اقتصاد نقش دارند كه مناطق آزاد سهم بسيار اندكي در آن دارند. 

همچنين چه بسا مناطقي هستند كه غالباً نقش صادرات دارند و طرفهاي مقابل چيزي براي صادرات ندارند كه باعث نگراني شود. 

 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام گفت: اگرچه که برای هیچ کشوری قابل قبول نیست که صرفاً وارد کننده از سایر کشورها باشد و همه کشورها علاقمند به حفظ موازنه تجاری و رعایت رویه های دوجانبه صادرات و واردات هستند. اینکه یک منطقه آزاد صرفاً صادراتی با هیچ منطقی سازگار نیست و غیر قابل تصور است لکن اینکه مدیریت واردات در کنار صادرات دنبال شود منطقی است.

وی یادآور شد: از موضوع تجاري بگذريم نقش توليد ارزان مناطق آزاد در كنار توليد گران سرزمين اصلي با اتكاي درونزا به منابع و عوامل توليد داخلي بر كسي پوشيده نيست. ورود سرمايه گذاران خارجي، انتقال پول راحت، مالكيت خارجيان، معافيتهاي مالياتي و سيكلهاي كوتاه توليد در مناطق آزاد همگي از مزيتهايي هستند كه در مناطق آزاد وجود دارند. 

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام خاطرنشان ساخت: اگر چه مناطق آزاد كشور اكنون با مشكلاتي مواجه هستند و قابل انكار نيست لكن كم تجربگي كشور و بي توجهي به مطالعات جامع و تفصيلي مناطق آزاد باعث اين مشكلات شده كه در توسعه مناطق آزاد اين موارد بايد مد نظر مسؤلان قرار گيرد نه اينكه اصل قضيه حذف و توسعه آن خيانت ؟؟ تلقي شود.

دکتر حشمت اله عسگری تصریح کرد: مقام معظم رهبري به درستي در سياستهاي ٢٤ گانه اقتصاد مقاومتي بر نقش مناطق آزاد در توسعه كشور تأكيد داشته اند و اين سياستها با اجراي درست، تكليف همه مسؤلان و دست اندركاران قواي سه گانه مي باشد.

وی تأکید کرد: در مجموع با اين تفاسير، مقايسه اين همه مزايا با يك موضوعي كه ارتباطي با مناطق آزاد ندارد و قضاوت در خصوص ناكارايي مناطق آزاد امر نادرستي است. 

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام بیان داشت: توصيه مي شود كساني كه در اين خصوص اظهار نظر مي كنند مسائل و مشكلات مربوط به سرزمين اصلي را به پاي مناطق آزاد ننوشته و نسبت به توفيقات و محسنات مناطق  آزاد دنيا، بي توجه نباشند.

دکتر حشمت اله عسگری یادآور شد: البته اين اولين بار نيست كه اظهار نظرهايي در خصوص تضعيف استانداردها به بهانه ضعف آن استانداردها، براي توجيه ناكارايي ها و پوشش قصور مسؤليت ها ارائه مي شود و بايد تلاش شود به جاي تقليل و تضعيف استانداردها، به گونه اي برنامه ريزي گردد كه معيار توفيق،  دستيابي به استانداردهاي موجود باشد نه استانداردهاي خودساخته.

وی اظهار داشت: يقيناً با بازنگري در قوانين مرتبط با توليد و شيوه هاي حمايت از توليد در سرزمين اصلي كشور، توفيق در بهبود فرايندهاي توليد در سرزمين اصلي رخ داده و توليد ارزان قيمت، زمينه رقابت پذيري بيشتر در مناطق آزاد را خواهد داشت.

دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه ایلام تصریح کرد: توسعه و ایجاد مناطق آزاد نه تنها خیانت نیست بلکه زمینه ساز تولید رقابت پذیر و موجب شکوفایی اقتصاد کشور است.

 دکتر حشمت اله عسگری در پایان افزود: اميدواريم با قوانين جديدي که دولت تدبیر و امید در حمايت از توليد و خروج از ركود دنبال می­کند، اقتصاد کشور رقابت پذير و توفيقات مناطق آزاد نیز بيشتر شود.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.