قدس آنلاین: نتایج دو تحقیق جدید نشان می دهند که دیابت و حمله قلبی عوامل تهدید کننده سلامتی نوجوانان آمریکایی هستند. نتایج پژوهش های CDC نشان می دهد، اضافه وزن و چاقی نوجوانان احتمال بروز عوامل ابتلا به بیماری قلبی مثل افزایش فشار خون را به شدت افزایش می دهد. 

اضافه وزن و چاقی، عامل بروز بیماری قلبی در نوجوانان

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، بیش از 60 درصد نوجوانان چاق در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند و تعداد زیادی از آنها با مشکلاتی مانند ضخیم شدن دیواره عضله قلب روبرو می شوند. حتی در برخی از نوجوانان که وزن طبیعی دارند نیز عوامل به وجود آورنده بیماری قلبی مشاهده شده است.

دکتر آشلگ می، اپیدمیولوژیست موسسه CDC می گوید:" والدین باید یافته های دانشمندان را جدی بگیرند و به آنها اهمیت بدهند. والدین باید بدانند اضافه وزن و چاقی از عوامل مهم بروز بیماری و حملات قلبی است."

نوجوانان و خطر بیماری قلبی: یافته های جدید

دانشمندان موسسه CDC اطلاعات بیش از سه هزار و 400 نوجوان و جوان 12 تا 19 ساله را در دو مقطع 1999 تا 2000 و 2007 تا 2008 بررسی کردند.

دکتر می، باور دارد شاخص توده بدن نوجوانان و جوانان نشان می دهد که آنها در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. او معتقد است وقتی وزن بدن نوجوانان بالا می رود عوامل بروز بیماری قلبی در آنها نمایان می شود. افزایش کلسترول، فشار و قند خون از جمله عوامل جدی ابتلا به بیماری قلبی هستند.

پژوهشگران میزان تاثیر عوامل خطر زا در بروز بیماری قلبی را یافته اند:

- چاقی 60 درصد

- اضافه وزن 50 درصد

- وزن طبیعی 37 درصد

دکتر می می گوید:" درباره نقش وزن طبیعی بدن در بروز بیماری قلبی نمی توان با صراحت حرف زد، شاید فقدان فعالیت بدنی مناسب یا پیروی کردن از رژیم غذایی نامناسب در بروز این بیماری موثر باشند."

درصدی از نوجوانان که به فشار خون بالا مبتلا بودند یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند در میان این دو پروسه زمانی وزن شان تغییر نکرد. با این وجود، درصد افرادی که به دیابت مبتلا بودند یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشتند از 9 درصد در سال های 2000 - 1999 به 23 درصد در سال های 2008 - 2007 افزایش یافت.

با این وجود، تیم تحقیقاتی دکتر می پس از اندازه گیری میزان قند این افراد اعلام کردند باید در روند افزایش وزن و چاقی نوجوانان و جوانان اخلال ایجاد کرد.

دکتر می می افزاید:" این نوع اندازه گیری به تنهایی قابل اعتماد نیست. والدین باید از سبک زندگی سالم پیروی کنند و بدانند که خطر ابتلا به بیماری قلبی در نوجوانان و جوانان به شدت بالا است."

نوجوانان و تغییرات قلب: یافته های جدید

در یک مطالعه، دانشمندان اروپایی قلب 97 نوجوان سالم 13 ساله را اندازه گیری کردند. محققان دریافتند، چاقی، به قلب سالم نوجوانان صدمه می زند و سبب ضخیم شدن دیواره بطن چپ آنها می شود. هنگامی که دیواره بطن چپ ضخیم می شود، نارسایی قلبی در سال های میانی زندگی نمایان و سبب کاهش عمر می شود.

دکتر دیجان ماراس، متخصص قلب بیمارستان لندن و همکاران اش دریافتند چاقی، سبب کاهش زمان استراحت قلب در میان دو تپش و سرعت حرکت خون در بدن می شود.

پروفسور گنی باجراکاتاری، استاد رشته قلب دانشگاه کوزوو می گوید:" آغاز پروسه صدمه دیدن قلب در نوجوانی حیرت آور است."

در حالی که میزان صدمه دیدن قلب در نوجوانی اندک است، اما پروفسور باجراکاتاری معتقد است باید والدین را ترغیب کرد تا وزن بدن فرزندان شان را کاهش دهند و از سبک زندگی سالم پیروی کنند.

نوجوانان و خطر بیماری قلبی: چشم انداز

دکتر رجینالد واشنگتن، متخصص کودکان در بیمارستان شهر دنور ایالات متحده می گوید:" نتیجه تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می دهد چاقی سبب می شود قلب بیشاز پیش بتپد تا بتواند خون را به همه ارگان های بدن برساند که نتیجه اش ابتلا به فشار خون و بیماری قلبی است."

یافته های تازه دانشمندان اروپایی نشان می دهد دیواره قلب نوجوانان چاق ضخیم تر از همسالان شان است که وزن طبیعی دارند.

نوجوانان و خطر بیماری قلبی: برنامه های والدین

دکتر واشنگتن خانواده هایی را می شناسد که وزن شان به طور ژنتیکی بالا است. او معتقد است:" ژنتیک نقش مهمی ایفا می کند اما باید به احتمالات دیگر نیز توجه کرد: ممکن است اضافه وزن و چاقی اعضای خانواده به دلیل پیروی نکردن از سبک زندگی سالم باشد."

او باور دارد والدین باید فرزندان چاق شان را تشویق کنند تا در سبک زندگی شان تغییر ایجا کنند.

توصیه های او عبارتند از:

- باید نوشیدن نوشابه های گازدار را به یک لیوان در روز - برای شروع - کاهش داد. 

- باید تنها یک ساندویج چیز برگر در روز خورد.

- باید مصرف سیب زمینی سرخ کرده را به شدت کم کرد.

- باید پس از صرف شام دست کم نیم ساعت پیاده روی کرد.

- باید فرزندان را تشویق کرد مثل زمانی که در خانه هستند از سبک زندگی سالم پیروی کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.